راهنمای سفر به ایالت ترنگانو

ایالت ترنگانو یکی از بهشت‌های پنهان در کشور مالزی است. این ایالت با سواحل آرام، آب شفاف دریا و انواع گوناگون آبزی‌ گردشگران بسیاری را به خود جذب می‌کند.

ایالت ترنگانو را بهتر بشناسید:

معرفی ایالت ترنگانو

تاریخچه ایالت ترنگانو

آب و هوای ایالت ترنگانو

راهنمای سفر به ایالت ترنگانو

سوغات ایالت ترنگانو

جاهای دیدنی ایالت ترنگانو

معرفی ایالت ترنگانو

ایالت ترنگانو یکی از ایالت‌های مالزی، در قاره آسیا است. این ایالت که به دار‌الایمان شهرت دارد، در شرق شبه‌جزیره مالایا قرار گرفته و از شمال‌غربی با ایالت کلانتان، از جنوب‌غربی با ایالت پاهانگ و از شرق با دریای جنوبی چین همسایه است. جزایر پرهنتیان، جزیره کاپاس و ردانگ جزو این ایالت محسوب می‌شوند. شهر ساحلی کوالا ترنگانو، مرکز رسمی و سلطنتی این ایالت است.

ترنگانو

این ایالت ۱٫۲ میلیون نفر جمعیت و ۱۳ هزار کیلومتر مربع مساحت دارد. ۹۶٪ مردم ایالت ترنگانو را مسلمانان و تنها ۲.۵٪ جمعیت را بودایی‌ها تشکیل می‌دهند. زبان اکثر مردم ترنگانو مالزیایی ترنگانو است، اقلیت‌های چینی و هندی این ایالت نیز به زبان‌های هاکین و تامیل مالزیایی صحبت می‌کنند.

نوع حکومت در ایالت ترنگانو پادشاهی مشروطه است و سلطان به‌شکل موروثی انتخاب می‌شود. سلطان، قانون‌گزار، صاحب تمام قدرت و رهبر مسلمانان ایالت ترنگانو به شمار می‌رود و انتخاب نخست وزیر به عهده او است.

تاریخچه ایالت ترنگانو

به‌دلیل قرار گرفتن ترنگانو در ساحل دریای جنوبی چین، این ایالت از زمان باستان یکی از شهرهای تجاری مهم به شمار می‌رفت و بیشترین جمعیتش را دریانوردان و تاجران چینی تشکیل می‌دادند. پس از ورود اسلام به مالزی، ترنگانو اولین ایالتی بود که اسلام را پذیرفت. در طول جنگ جهانی دوم، این ایالت توسط نیروهای ‌ژاپنی اشغال شد و بعد از شکست ژاپن ترنگانو تحت سلطه انگلیسی‌ها در‌ آمد. سرانجام در سال ۱۹۵۷، ترنگانو به‌عنوان ایالتی مستقل شناخته شد.

ترنگانو

آب و هوای ایالت ترنگانو

این ایالت آب و هوایی گرم و مرطوب دارد. دمای ترنگانو بین ۲۸ تا ۳۰ درجه سانتی‌گراد تغییر می‌کند و هوا در مناطق ساحلی و کوهستانی خنک‌تر است. باران‌های استوایی در این ایالت بیشتر بین ماه‌های نوامبر تا ژانویه صورت می‌گیرد که میزان آن تا ۴۰۰ میلی‌متر می‌رسد.

راهنمای سفر به ایالت ترنگانو

نام فرودگاه ترنگانو سلطان محمود است که در منطقه کوآلا نروس قرار دارد. همچنین بزرگراه اصلی شمال تا جنوب، کوالا ترنگانو را به کوالالامپور، پنانگ و دیگر شهرهای مالزی متصل می‌کند.

از شهرهای مهم ترنگانو می‌توان به کوالا ترنگانو، کوآلا بسوت و مارانگ اشاره کرد.

سوغات ایالت ترنگانو

سوغات ایالت ترنگانو شامل انواع باتیک، کنده‌کاری‌های چوبی، بادباک‌های محلی و ظروف برنجی است. شما برای خرید می‌توانید به «پاسار پایانگ» (Pasar Payang)، «مسرا مال» (Mesra Mall) و «بازار مارانگ» (Marang Market) سر بزنید.

ترنگانو

جاهای دیدنی ایالت ترنگانو

یکی از محبوب‌ترین جاهای دیدنی ایالت ترنگانو جزیره ردانگ است. این جزیره با آب شفاف و ساحل شنی، زیستگاه تعداد زیادی از آبزی‌های مناطق استوایی است. معروف‌ترین ساحل این جزیره «ساحل پاسیر پانجانگ» (Pasir Panjang) نام دارد که در قسمت شرقی واقع شده است. در سفر به ردانگ، پارک آبی این جزیره را از دست ندهید.

«ساحل لانگ» (Long Beach) در جزیره پرهنتیان کسیل و «ساحل تلوک ککه» (Teluk Keke) در جزیره پرهنتیان بسار از دیگر سواحل توریستی ترنگانو محسوب می‌شوند.

از دیدنی‌ های تاریخی و مذهبی ترنگانو می‌توان به «موزه ایالتی ترنگانو» (Terengganu State Museum)، «مسجد تنکو تنگا زاهارا» (Tengku Tengah Zaharah Mosque) و مسجد کریستالی  اشاره کرد.  

دیگر دیدنی‌ های ترنگانو شامل « محله چینی‌ها» (Kampung China) و «دریاچه کنیر» (Kenyir Lake)  است.

نویسنده: صنم وفقی

از کجا شروع کنیم

نقشه جاهای دیدنی، هتل‌ها و رستوران‌ها

map