راهنمای سفر به ایالت ساراواک

ایالت ساراواک که یکی از بزرگترین‌ ایالت‌های مالزی است، با تعداد زیادی از جاذبه‌های متنوع و هیجان‌انگیز یکی از مقاصد مهم گردشگری در مالزی محسوب می‌شود.

درباره ایالت ساراواک بیشتر بخوانید:

معرفی ایالت ساراواک

تاریخچه ایالت ساراواک

آب و هوای ایالت ساراواک

راهنمای سفر به ایالت ساراواک

سوغات ایالت ساراواک

جاهای دیدنی ایالت ساراواک

معرفی ایالت ساراواک

ساراواک یکی از ایالت‌های مالزی، واقع در قاره آسیا است. این ایالت که در شمال‌غربی جزیره بورنئو قرار گرفته است، از شمال‌شرقی با ایالت صباح، از جنوب با منطقه کالیمانتان اندونزی و از شمال با کشور برونئی مرز مشترک دارد. مرکز این ایالت کوچینگ است.

ساراواک ۲,۷۷۰ میلیون نفر جمعیت و مساحتی با ابعاد ۱۲۴٫۵ هزار کیلومترمربع دارد. ۴۲٪ جمعیت این ایالت را مسیحیان تشکیل می‌دهند و بعد از آن مسلمانان با ۳۲٪ در رده بعدی قرار دارند. پیروان بودیسم با ۱۳٪ و پیروان ادیان چینی با ۶٪ اقلیت جمعیت را شامل می‌شوند. زبان اکثر مردم ساراواک مالایی است و بخشی از این ایالت نیز به زبان بورنئویی صحبت می‌کنند.

در راس امور ایالت ساراواک، حاکم قرار دارد. حاکم موظف به انتخاب افراد برای منصب‌های بسیاری است که این کار را با توصیه دولت فدرال مالزی انجام می‌دهد. در راس حکومت ایالت، نخست وزیر قرار دارد که معمولا رهبر حزب غالب در شورای مقننه است. نوع حکومت در این ایالت به سیستم پارلمانی وست‌ مینستر شباهت دارد و این ایالت، صاحب اولین پارلمان مالزی بوده است.

ساراواک

تاریخچه ایالت ساراواک

در طول جنگ جهانی دوم، ساراواک به مدت ۳ سال تحت اشغال نیروهای ژاپنی درآمد و بعد از جنگ، این ایالت مستعمره سلطنتی انگلستان شد. در سال ۱۹۶۳، انگلستان حکومت این ایالت را به خود ساراواک تحویل داد و ساراواک به همراه تعدادی دیگر از ایالت‌ها فدراسیون مالزی را تشکیل دادند.

آب و هوای ایالت ساراواک

ساراواک آب و هوایی استوایی دارد. دمای هوا از ۲۳ درجه سانتی‌گراد در ساعات اولیه روز تا ۳۲ درجه تغییر می‌کند. میزان بارندگی سالانه در این ایالت به ۴.۶ هزار میلیمتر می‌رسد.

راهنمای سفر به ایالت ساراواک

عمده حمل نقل در ایالت ساراواک با استفاده از اتوبوس صورت می‌گیرد. اتوبوس‌ها برای رفت‌ و آمدهای بین ایالتی و همچنین برای جابجایی بین ساراواک و ایالت صباح، کشور برونئی و پونتیاناک در کشور اندونزی سرویس‌های مناسبی ارائه می‌دهند. خط تراموای کوچینگ، از کوچینگ، ساماراهان و برخی مناطق دیگر عبور می‌کند. فرودگاه بین‌المللی کوچینگ نیز در جنوب‌غربی این شهر قرار دارد.

از شهرهای مهم ایالت ساراواک می‌توان به کوچینگ، میری، سیبو و بینتولو اشاره کرد.

سوغات ایالت ساراواک

سوغات خوراکی ساراواک شامل برنج باریو، اسنک‌های متنوع تابالویی و خوراکی گران‌قیمت و مشهور لانه پرنده می‌شود. از سوغاتی‌های دیگر ساراواک می‌توان انواع باتیک، صنایع‌ دستی چوبی، حصیربافی‌های گوناگون و منجوق‌دوزی‌های بومی را نام برد.

شما می‌توانید برای خرید به «بازار مرکزی سیبو» (Sibu Central Market) و «سیتی‌وان مگامال» (CityOne Megamall) مراجعه کنید.

ساراواکجاهای دیدنی ایالت ساراواک

از محبوب‌ترین جاهای دیدنی ساراواک «پارک ملی گونونگ مولو» (Gunung Mulu National Park) است. این پارک ترکیبی از شگفتی‌های طبیعی، هیجان‌انگیزترین غارهای جهان و صخره‌های سنگی گوتیک‌وار را در خود دارد.

برای آشنایی با مردمان بومی ساراواک «روستای فرهنگی ساراواک» (Sarawak Cultural Village) گزینه‌‌ی خوبی به شمار می‌رود. شما در این روستا می‌توانید با سنن و صنایع دستی این مردمان آشنا شوید و از موسیقی و رقص‌های بومی لذت ببرید.

غارهای این ایالت یکی از عمده‌ترین دیدنی‌ های ساراواک را تشکیل می‌دهند که از آن جمله می‌توان به «غارهای مولو» (Mulu Caves)، «غار دیر» (Deer Cave)، «غارهای ویند شو» (Wind Show Caves)، «غارهای فری» (Fairy Caves) و «غارهای نیا» (Niah Caves) اشاره کرد.

ساراواک

اگر به جاذبه‌های تاریخی و مذهبی علاقه دارید، می‌توانید به «ساختمان قدیمی دادگاه کوچینگ» (The Old Courthouse)، «موزه ساراواک» (Sarawak Museum)، «معبد تائو پک کونگ» (Tua Pek Kong) و «موزه چینی‌ها» (Chinese Museum) سر بزنید.

برای دوستداران طبیعت و حیوانات نیز «پروژه اورانگوتان بزرگ» (The Great Orangutan Project)، «باغ ارکیده ساراواک» (Sarawak Orchid Garden) و حیات وحش سمن گا پیشنهاد می‌شود.

نویسنده: صنم وفقی

از کجا شروع کنیم

نقشه جاهای دیدنی، هتل‌ها و رستوران‌ها

map