زیباترین سقف های جهان متعلق به کدام بناها هستند؟

سحر مردانه
سحر مردانه پنجشنبه، ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۱۳:۱۵
زیباترین سقف های جهان متعلق به کدام بناها هستند؟

گاهی اوقات نیاز است برای مشاهده‌ی شاهکار‌های معماری در طول تاریخ، به‌جای نگاه کردن به اطراف، گردن خود را بچرخانید و بالا را تماشا کنید.

زمانی که به بنا‌های تاریخی و قدیمی پا می‌گذارید، لازم است که به‌جای نگاه کردن به اطراف، کمی هم به بالای سر خود نگاه کنید. در گذشته در تمامی بنا‌ها، توجه به سقف از اهمیت زیادی برخوردار بود. شاهکار‌های معماری در این بنا‌ها، در قسمت سقف بسیار خودنمایی می‌کند و البته زمان زیادی هم برای ساخت آن‌ها اختصاص داده شده است. حال در این مقاله، برخی از زیبا‌ترین سقف‌ها در جهان را معرفی خواهیم کرد.

۱. الحمرا (Alhambra)، گرانادا

سقف

کاخ الحمرا، کاخی بی‌نظیر و با‌شکوه در گرانادا  است که سقفی شگفت‌انگیز دارد. نه‌تنها سقف این کاخ، بلکه فواره‌ها، دیوار‌ها، باغ، ستون‌ها، ایوان‌ها و حیاط‌ها نیز دارای معماری خاص و زیبایی هستند. اما هیچ‌کدام از این‌ها به‌اندازه سقف سالن سالا د لوس آبنسرراجس (Sala de los Abencerrajes) با چشم‌نوازی در شما نفوذ نخواهد کرد.

۲. پانتئون (Pantheon)، رم

سقف

معبد پانتئون در رم، با‌شکوه‌ترین شاهکار معماری با ۱۲ ستون گرانیتی است. قطعا حیرت‌انگیز است بدانید که پانتئون ۲۰۰۰ سال پیش توسط رومی‌ها ساخته شده و تاکنون زیبایی‌های خود را حفظ کرده است. این قدیمی‌ترین ساختمان روی زمین است که به‌طور منظم مورد استفاده قرار می‌گیرد و حسی که در فضای آن وجود دارد و شکوه سقف آن، همچنان نفس‌‌گیر است.

۳. ساگرادا فامیلیا (Sagrada Familia)، بارسلون

سقف

ساگرادا فامیلیا یا خاندان مقدس، نام کلیسای جامعی در بارسلون است که در قرن نوزدهم ساخته شده و در حال حاضر بعد از این همه مدت تحت بازسازی است. معمار این اثر با‌شکوه اعتقاد داشت که هیچ خطی در طبیعت صاف نیست، به همین دلیل ستون‌های این کلیسا که به سقف می‌رسد را شبیه به تنه‌ی درختان در جنگل طراحی کرده است. خلاقیت در معماری، اثری رویایی در شما خواهد داشت.

۴. مسجد شاه یا امام، اصفهان

سقف

شاهکار معماری فارسی در اصفهان، مسجد شاه که امروزه با نام مسجد امام شناخته شده، یک میراث جهانی به شمار می‌آید و طی سال‌های ۱۶۱۱ تا ۱۶۲۹ ساخته شده است. این مسجد دارای ورودی منحصر‌به‌فردی است، اما به‌سادگی نمی‌توان از کنار سقف زیبای آن گذشت. مسجد شیخ لطف‌الله اصفهان نیز یکی دیگر از رقبا است که در فهرست قرار گرفته است.

۵. راناکپور (Ranakpur)، هند

سقف

معبد راناکپور که به فرقه جین (Jain) در هند باز می‌گردد، در نزدیکی شهر آدایپور قرار گرفته است. در ساخت این معبد از سنگ مرمر رنگ روشن استفاده شده است و معماری پیچیده‌ی آن شما را ساعت‌ها مات و مبهوت خود می‌کند. حکاکی که روی سقف و سنگ‌های درون و بیرون این معبد انجام شده است، هر بیننده‌ای را مجذوب می‌کند.

۶. کلیسای جامع فلورانس (Florence cathedral)

سقف

کلیسای جامع فلورانس در ایتالیا، حدود ۶۰۰ سال پیش ساخته شده است و گنبد آن تا مدت طولانی به‌عنوان بزرگ‌ترین گنبد در جهان شناخته می‌شد. چشم‌انداز گنبد این کلیسا هنوز هم بر شهر غالب است و از پایین فوق‌العاده به نظر می‌رسد.

۷. شهر ممنوعه، پکن

پکن

با وجود مجموع ۹۸۰ ساختمان که ۱۸۰ هکتار زمین را پوشش داده‌اند، کمبود فضای داخلی در پکن به چشم نمی‌خورد و این گنبد فقط یکی از آن‌ها است. شهر ممنوعه، خانه امپراتوران چین از سلسله مینگ تا انتهای سلسله چینگ بوده است که حدود ۵۰۰ سال پیش ساخته شده‌اند. شهر ممنوعه در ابتدای قرن پانزدهم ساخته شد و تقریبا می‌توان گفت شامل ۱۰۰۰ ساختمان است. در سقف ساختمان‌های این شهر اژدها ترسیم شده که نمایانگر قدرت امپراتور‌ها بوده است.

۸. مسجد نصیرالملک، شیراز

سقف

مسجد نصیرالملک، یکی دیگر از قدیمی‌ترین مسجد‌های ایران است که در شیراز واقع شده است. پنجره‌های این مسجد با شیشه‌های رنگی پوشش داده شده است که در ابتدای صبح و شب دارای چشم‌اندازی فوق‌العاده است. زمانی که اشعه خورشید باعث انعکاس نور‌های خیره‌کننده در این مسجد می‌شود، معماری زیبای سقف بیشتر خود را نشان می‌دهد.

۹. ریچستاگ (Reichstag)، برلین

سقف

دوست‌داران مدرنیته قطعا این ساختمان با گنبد شیشه‌ای مشهورش را دوست خواهند داشت. این بنا به‌دلیل نیاز امپراتوری نوین آلمان به ساختمان پارلمانی بزرگ‌تر ساخته شد. گنبد شیشه‌ای و تماشایی این ساختمان توسط معمار معروف انگلیسی، نورمن فاستر طراحی شده است و نمایی چشم‌نواز و ۳۶۰ درجه از برلین را نمایش می‌دهد.

۱۰. کلیسا جامع کنتربری (Canterbury Cathedral)

سقف

کلیسا‌های جامع زیادی در بریتانیا وجود دارند که می‌توانند در این فهرست قرار گیرند، اما کلیسای جامع کنتربری، دارای ترکیبی خاص و نفس‌گیر است. این کلیسا از قدیمی‌ترین و مهم‌ترین کلیساهای تاریخی انگلستان است که دارای معماری رومانسک و گوتیک در آن به چشم می‌خورد.

۱۱. کتابخانه کالج ترینیتی (Trinity College)، دوبلین

کتابخانه

کتاب مقدس انجیل که با دقت خاصی تزیین شده است و قدمت آن به قرن نهم باز می‌گردد، در این کتابخانه بزرگ در ایرلند، نگهداری می‌شود. اما نکته‌ای که بر جذابیت کتابخانه کالج ترینینی دوبلین افزوده است، درست شدن قفسه‌ی کتاب‌ها از چوب بلوط و سقف آن از چوب‌هایی به‌شکل بشکه است.

۱۲. گنبد سنگی، بیت المقدس

سقف

یک حرم اسلامی است که غیر مسلمانان حق ورود به آن را ندارند. این بنا در سال‌های ۶۸۸ تا ۶۹۲ میلادی به دستور خلیفه اموی ساخته شد و گفته می‌شود برای ساخت آن، هفت برابر درآمد سالانه مالیات مصر هزینه شد.

۱۳. آرامگاه بها الدین نقشبند (Bakhautin Naqshband Mausoleum)، بخارا

بخارا

زمانی که از ازبکستان حرف می‌زنیم، می‌توانیم یک گالری کامل از بنا و سقف‌های زیبای آن معرفی کنیم، اما در این فهرست فقط این آرامگاه در بخارا معرفی شده است.

۱۴. گالری ویتوریو امانوئل (Galleria Vittorio Emanuele II)، میلان

گالری

آیا این زیبا‌ترین مرکز خرید در جهان است؟ حتما انتظار ندارید که سقف یک بازار به این زیبایی باشد. گالری ویتوریو امانوئل نام بازاری در بخش شمالی میدان دلدوئومو و یکی از مراکز مد در ایتالیا است. این بازار در بین مردم میلان به گالریا شهرت دارد و دارای طراحی و سقفی منحصر‌به‌‌فرد و زیبا است.

۱۵. قصر توپکاپی (Topkapi Palace)، استانبول

قصر

کاخ توپکاپی استانبول دارای سقف‌های زیبای فراوانی مانند تصویر است. این مجموعه‌ی بزرگ به بازدید دقیق و زمان زیاد احتیاج دارد، زیرا دارای چهار حیاط اصلی، موزه، ساختمان‌های تاریخی، سالن و حرم‌سرا است. این کاخ که زمانی محل استقرار دولت عثمانی بوده، دارای معماری بی‌‌نظیر و بدون نقصی است.

۱۶. کلیسا جامع نوتردام (Notre-Dame Cathedral Basilica)، اوتاوا

سقف

کلیسا جامع نوتردام، حدود ۶۰۰ سال از هم نام پاریسی خود جدید‌تر است، اما دارای سقفی پرزرق و برق و زیبا است. اوتاوا، پایتخت کشور کانادا و چهارمین شهر بزرگ این کشور است که به‌عنوان شهر برتر برای زندگی نیز شناخته شده است.

۱۷. کلیسای جامع مونرئال (Monreale cathedral)، نزدیک پالرمو

سقف

کلیسای جامع مونرئال، کلیسایی که دارای موزائیک‌های طلایی و درخشان با‌شکوهی است و به واسطه همین زیبایی و خاص بودنش، شناخته شده است. این کلیسا، شاهکار هنر معماری اروپایی را به نمایش گذاشته است.

۱۸. عمارت باغ دولت آباد، یزد

یزد

عمارت باغ دولت‌آباد در یزد دارای الگوی هندسی خاص و متفاوتی است که یافتن این الگو‌ها در دست بررسی است. در این عمارت بادگیری قرار دارد که به‌عنوان بلندترین بادگیر خشتی  جهان شناخته شده است. این عکس مربوط به داخل عمارت باغ دولت‌آباد است.

۱۹. متروی مسکو

مسکو

متروی مسکو، حدود ۸۳ سال پیش یعنی در ۱۵ مه ۱۹۳۵ افتتاح شد. در آن زمان کل این شبکه دارای یک خط هفت مایلی و ۱۱ ایستگاه بود. استالین دستور داد تا با توسعه‌ی این مترو، معماران و هنرمندان نیز دست به کار شده و خلاقیت خود را در این مجموعه پیاده کنند. این ایده‌ی تحسین بر‌انگیز همچنان در حال اجرا و بهتر شدن است.

۲۰. متروی استکهلم

مترو

تنها رقیب مترو مسکو را فقط می‌توان در سوئد پیدا کرد. متروی استکهلم که دارای سه خط اصلی آبی، قرمز و سبز است با بیش از ۱۱۰ ایستگاه، نمایشگاه هنری گسترده‌ای در زیرزمین است. در این نمایشگاه بیش از ۱۵۰ هنرمند فعالیت کرده‌اند که با نگاه کردن به سقف، میزان هنر و خلاقیت آن‌ها را درک خواهید کرد.

۲۱. مسجد قوجاتپه (Kocatepe Mosque)، آنکارا

مسجد

این مسجد مدرن که به پایتخت ترکیه اضافه شده است، ساختش در سال ۱۹۶۷ آغاز و در سال ۱۹۸۷ به پایان رسید. مسجد قوجاتپه با جزئیات معماری خاص و ظاهری بی‌نظیر و زیبا، تعجب و تحسین همگان را برانگیخته است. این مسجد دارای یک گنبد مرکزی و اصلی و چهار نیم گنبد در اطراف آن است.

۲۲. صومعه فیتزرویا (Fitzrovia Chapel)، لندن

صومعه

صومعه فیتزرویا، صومعه‌ای کوچک و زیبا با معماری خاص که تمام جزئیاتش از دیده‌ها پنهان است. نوری که از سقف و از میان شیشه‌های رنگی بر موزائیک‌های طلایی می‌تابد و زیبایی آن‌ها را دو چندان نمایان می‌کند، این صومعه کوچک در لندن را خاص‌تر کرده است.

۲۳. کتابخانه پیکولومینی (Piccolomini Library)، کلیسا جامع سیه نا (Siena cathedral)

کتابخانه

یکی از مهم‌ترین دلایل سفر به کلیسای جامع سیه‌نا، بازدید از این پیوست تماشایی است. در قسمت راست محراب راهرویی وجود دارد که تمام دیوار‌ها و سقف آن با نقاشی‌های زیبا پوشانده شده و به کتابخانه پیکولومینی ختم می‌شود. این نقاشی‌ها شبیه به پرتره‌ای زیبا و خاص هستند.

۲۴. ایستگاه بزرگ مرکزی (گرند سنترال)، نیویورک

مترو

یکی از مهم‌ترین و شلوغ‌ترین ایستگاه‌های مترو در نیویورک است که البته وجه تمایزی هم با دیگر ایستگاه‌ها دارد. ویژگی منحصر‌به‌فرد این ایستگاه، نقاشی‌های مربوط به ستارگان و نجوم روی سقف آن است. در این طرح نجومی، آسمان مدیترانه در زودیاک ماه اکتبر تا مارس با ترسیم ۲۵۰۰ ستاره، نشان داده شده است.

 

مطالب مرتبط:

منبع telegraph

دیدگاه