راهنمای سفر به افیون قره حصار

استان افیون قره حصار، یکی از استان‌های ترکیه است که در ناحیه اژه قرار دارد و مرکز این استان، شهر افیون قره حصار است.

درباره افیون قره حصار بیشتر بدانید:

معرفی افیون قره حصار

تاریخچه افیون قره حصار

سوغات افیون قره حصار

جاهای دیدنی افیون قره حصار

معرفی افیون قره حصار

استان افیون قره حصار، یکی از استان‌های تاریخی ترکیه است که قلعه‌ها و بناهای تاریخی زیادی را در دل خود جای داده و از مقاصد مناسب برای علاقه‌مندان به تاریخ، در سفر به ترکیه است. این استان مساحتی برابر با ۱۴ کیلومتر مربع دارد و جمعیت آن هم برابر با ۶۰۰ هزار نفر است. مردم این استان تاریخی سنی مذهب هستند. افیون قره حصار در بخش غربی ترکیه قرار دارد. معنی نام این استان، «قلعه سیاه» است. دلیل نام‌گذاری هم وجود یکی از معروف‌ترین قلعه‌های استان، در بالای تپه‌ای است.

شهر هام آلمان، مسقط عمان و خرم‌آباد ایران، از شهرهای خواهرخوانده افیون قره حصار هستند.

افیون قره حصار

تاریخچه افیون قره حصار

اقوام زیادی از جمله هیتی‌ها، لیدی‌ها، هخامنشیان و سلوکیان بر این منطقه حکومت کردند و حتی سپاهیان اسکندر هم در این خاک پا گذاشتند. قره حصار مدتی در دست حکومت بیزانس بود و بعد از آن در سال ۱۰۷۱، ترکان سلجوقی پا در این منطقه گذاشتند و آن را تسخیر کردند.

هیتی‌ها مدت زیادی در خاک قره حصار زندگی کردند و در این زمان آثار زیادی از جمله دژها و قلعه‌ها، از خود به‌جای گذاشتند. قلعه قره حصار یکی از قدیمی‌ترین قلعه‌های تاریخی این منطقه است که قدمت آن به عصر هیتی‌ها بازمی‌گردد. قلعه دیدی بازی به تمام شهر قره حصار دارد و مصرف نظامی این بنا کاملا مشهود است. این بنای تاریخی در قرن بیست و یکم در برخی از جنگ‌های داخلی صدمات زیادی دید و بعدها بخشی از آن بازسازی شد.

افیون قره حصار

سوغات افیون قره حصار

افیون یکی از بزرگ‌ترین مناطق تولید سنگ مرمر است و این شهر را به شهر خامه، سوجوک و شیرینی محبوب است.

جاهای دیدنی افیون قره حصار

یکی از مشهورترین موزه‌های ترکیه، موزه پیروزی است که در شهر افیون قره حصار قرار دارد. این موزه در نزدیکی پارک حکمت میدان قرار دارد که در واقع در مرکز شهر است. در این موزه نقشه‌های قدیمی، لباس‌های نظامی، اسلحه و ملزومات جنگی که در جنگ‌های ترکیه استفاده شده است به نمایش درآمده و در بخشی از این موزه فیلم‌های مستندی در رابطه با تاریخ جنگ‌های ترکیه به‌صورت سه‌بعدی به نمایش درآمدها است. این موزه هرروز به‌جز دوشنبه‌ها دایر است.

موزه باستان‌شناسی افیون قره حصار، یکی از قدیمی‌ترین موزه‌های ترکیه است که در سال ۱۹۳۳ تاسیس شد و در خیابان استقلال قره حصار قرار دارد. در این موزه بیش از ۵۰ هزار اثر مربوط به دوره هیتی‌ها، هلنی یونان، روم، اسلام و بیزانس وجود دارد. این موزه همه‌روزه، به‌جز دوشنبه‌ها دایر است.

افیون قره حصار

یکی از مناطق باستانی و جاهای دیدنی افیون قره حصار، دره فریجان است که بقایای خانه‌های قدیمی در آن یافت شده است. در برخی دره‌های این منطقه باستانی، نقش برجسته‌هایی مربوط به عصر بیزانس یافت شده که گواهی بر حضور اقوام مختلف در این ناحیه است.

پارک آنیت، یکی از پارک‌های مشهور افیون قره حصار است که در سال ۱۹۳۶ افتتاح شد. این پارک به مناسبت بزرگداشت استقلال افیون قره حصار افتتاح شد.

از دیگر آثار تاریخی این شهر می‌توان به حمام کافر، مسجد عرب و مسجد اولو اشاره‌کنیم. در افیون حمام‌های آب‌گرم‌کن ژئو ترمال وجود دارد که بعضی از آن‌ها در درمان برخی بیماری‌های پوست و استخوان بسیار موثر است و همین موضوع باعث شده که هرساله تعداد زیادی گردشگر به این استان سفر کنند.

نویسنده: فاطمه محمدی

از کجا شروع کنیم

نقشه جاهای دیدنی، هتل‌ها و رستوران‌ها

map