برنامه سفر ۳ روزه از همدان به بروجرد

فاطمه محمدی
فاطمه محمدی یکشنبه، ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۲۰:۰۰
برنامه سفر ۳ روزه از همدان به بروجرد

بروجرد، دومین شهر پرجمعیت استان لرستان است و یکی از شهرهای زیبا و سرسبز ایران‌زمین است. برنامه سفر از همدان به‌سمت بروجرد، برنامه سفر بسیار جذابی است که به‌دلیل فاصله کم میان این شهرها، پیشنهاد خوبی برای تعطیلات کوتاه است.

بروجرد، مرکز شهرستان بروجرد، دومین شهر پرجمعیت استان لرستان است که از یک‌طرف به دشت «سیلاخور» و از سمت دیگر به قله‌های مرتفع «گرین» از رشته‌کوه زاگرس منتهی می‌شود. بروجرد یکی از شهرهای تاریخی ایران هم است که به‌دلیل موقعیت حساس آن، در بسیاری از تجارت‌ها نقش اساسی داشته است.

دشت سیلاخور، یکی از مهم‌ترین مناطق در شهر بروجرد است. از تپه‌های این دشت، آثار تاریخی زیادی به دست آمده است که قدمت آن به عصر مس می‌رسد. بروجرد در اواخر دوره ساسانیان، یکی از دو شهر ماه نهاوند از توابع ناحیه پهله از سرزمین ماد بود.

بروجرد

در منطقه سیلاخور در دوره مادها و بعدها در دوره هخامنشیان قلعه‌های نظامی و ارتباطاتی زیادی وجود داشته و یکی از آن‌ها هم قلعه بروجرد بوده است. بروجرد در عصر اسلامی هم از اهمیت بسزایی برخوردار بوده است.

در این برنامه سفر، سفری ۳ روزه از همدان به‌سمت ملایر و سپس بروجرد را در پیش می‌گیریم و در این مسیر زیبا از جاذبه‌های تاریخی و طبیعی شهرهای ملایر و بروجرد بازدید می‌کنیم.

روز اول

روز اول

همدان

سفر را در ساعت ۸ صبح از همدان به‌سمت ملایر آغاز می‌کنیم. فاصله میان همدان تا ملایر، ۸۴ کیلومتر است که یک ساعت و هشت دقیقه طول می‌کشد. زمانی که به ملایر می‌رسید، ساعت ۹ صبح است.

خانه و موزه لطفعلیان

خانه و موزه لطفعلیان

عکس از:wikivisually

  • نشانی: همدان، ملایر، خیابان اراک، کوچه شهبازی
  • ساعات بازدید: در طول روز
  • مدت‌زمان بازدید: یک ساعت

یکی از جاذبه‌های گردشگری در شهرستان ملایر «خانه‌ لطفعلیان» است که قدمت ساخت آن به دوران حکومت قاجاریان بازمی‌گردد. این خانه‌ی کهن که متعلق به «محسن مصدفی» یا «مصدق‌الممالک» است، در دو طبقه و از بخش‌های اصلی مانند اندرونی، حسینیه، خانه و اصطبل ساخته شده است. البته آنچه امروزه به آن خانه‌ی لطفعلیان گفته می‌شود، در واقع همان حسینیه است که مدت‌ها بعد از ساخت مجموعه‌ی لطفعلیان توسط «مرتضی خان لطفعلیان»، خریداری شد و به مکان مسکونی، تغییر یافت. یکی از زیباترین بخش‌های این خانه تاریخی، حوض‌خانه بوده که از معماری منحصربه‌فردی برخوردار است. امروزه این عمارت به‌عنوان موزه فعالیت می‌کند و اداره‌ی سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری ملایر هم در این خانه‌ی تاریخی، قرار دارد.

خانه و موزه لطفعلیان

همان طور که اشاره کردیم، موزه مردم‌شناسی ملایر هم در این خانه تاریخی قرار دارد که بازدید از آن خالی از لطف نیست و در این برنامه بازدید از موزه هم در نظر گرفته‌شده است.

یخچال میر فتاح

یخچال میر فتاح

      • نشانی: همدان، ملایر، خیابان ۱۵ خرداد
      • ساعات بازدید: در طول روز
      • مدت‌زمان بازدید: ۳۰ دقیقه
      • فاصله با جاذبه قبلی: ۵ دقیقه با خودرو

یکی از جاذبه‌های گردشگری در ملایر، بنایی تاریخی و متعلق به دوران قاجار بوده که در مسیر بلوار ملایر به بروجرد قرار دارد. «یخچال میر فتاح»، نام این اثر تاریخی است که به همت «میر فتاح» احداث شده است.

بنای یخچال به‌شکل گنبد بوده و سازنده از آجر برای ساخت آن استفاده کرده است. فاصله‌ی بنا از سطح زمین تا منبع ذخیره‌ی یخ، ۴ متر برآورد شده است.

پارک سیفیه

پارک سیفیه

      • نشانی: همدان، ملایر، خیابان سهراب زند، پارک سیفیه
      • ساعات بازدید: در طول روز
      • مدت‌زمان بازدید: دو ساعت
      • فاصله با جاذبه قبلی: ۱۲ دقیقه با خودرو

در سال ۱۳۰۴ هجری شمسی، در شمال شرقی ملایر و در دامنه‌ی کوهی به نام گرمه، یکی از تفرجگاه‌های قدیمی این شهرستان به همت «سیف‌الدوله» از نوادگان «فتحعلی شاه قاجار»، احداث شد. «پارک سیفیه»، نام این تفرجگاه قدیمی است که دارای مساحت تقریبی ۱۰ هکتار است.

پارک سیفیه

درختان چنار، حوضچه‌ها، آب‌نماها و جنگل مصنوعی از بخش‌های پارک سیفیه است که روی تپه واقع شده است. گفته می‌شود که معماری پارک توسط مهندسان کشور ایتالیا صورت گرفته است. جز بخش‌های ذکرشده، این پارک قدیمی دارای دو استخر، یک ساختمان به‌منظور سکونت سیف‌الدوله و یک مسجد است. «پارک سیف‌الدوله» نام دیگر این بوستان بزرگ و زیبای جنگلی است.

پارک سیفیه

عکس از :عباس ونایی

پس از بازدید از جاذبه‌های یادشده ساعت حدود یک است، بهتر است قبل از ادامه بازدید، ناهار را در یکی از رستوران‌های خوب ملایر میل کنید.

پیشنهاد ناهار

فست فود

در اطراف پارک جنگلی سیفیه، رستوران‌ها و فست‌فودهای زیادی وجود دارد که پیشنهاد ما فست‌فود هارپاک، رستوران ژابیز و رستوران ریحون است که در نزدیکی پارک قرار دارند.

پس از اختصاص دادن دو ساعت به ناهار و استراحت، گردش را در ساعت ۳ عصر از سر می‌گیریم.

منطقه حفاظت‌شده لشگر

منطقه حفاظت‌شده لشگر

          • نشانی: همدان، ملایر، جاده ملایر به‌سمت اراک
          • ساعات بازدید: در طول روز
          • مدت‌زمان بازدید: دو ساعت
          • فاصله با جاذبه قبلی: ۳۷ دقیقه با خودرو

در مسیر حرکت به‌سمت بروجرد، یک جاذبه طبیعی بسیار زیبا و یک جاذبه تاریخی وجود دارد که ارزش بازدید را دارد. یکی از مناطق «منطقه حفاظت‌شده لشگر» است که از جاذبه‌های طبیعی ملایر است. این منطقه در بخش شرقی و جنوب شرقی این شهرستان قرار گرفته و با مساحت تقریبی ۱۶ هکتار، زیستگاه مناسبی برای گونه‌های متنوعی از جانوران و گیاهان محسوب می‌شود.

منطقه حفاظت‌شده لشگر

 لشگر به‌واسطه‌ی موقعیت طبیعی و توپوگرافی از سه منطقه‌ی دشتی، تپه‌ماهوری و کوهستانی برخوردار بوده که مناطق کوهستانی به مکان مناسبی برای زندگی حیواناتی همچون کل و بز، تپه‌ماهوری به زیستگاه گونه‌هایی از قوچ و میش ارمنی و نواحی دشتی نیز با تغییر کاربری که توسط روستاییان صورت گرفته، به محلی ایدئال برای کشت باغ‌های انگور تبدیل شده است. حضور چشمه‌های فصلی در کنار چشمه‌های دائمی در این منطقه‌ی حفاظت‌شده، باعث رشد و نمو پوشش گیاهی متنوع شده که بخش عمده‌ای از ذخایر گیاهی استان همدان را تأمین می‌کند. این منطقه از ملایر از سال ۱۳۶۳ به‌عنوان منطقه‌ی شکارممنوع و پس از آن به منطقه‌ی حفاظت‌شده تبدیل شده است.

برج آرامگاه بابا حسین و روستای پری

برج آرامگاه بابا حسین

          • نشانی: همدان، ملایر، جاده ملایر به اراک، روستای پری
          • ساعات بازدید: در طول روز
          • مدت‌زمان بازدید: یک ساعت
          • فاصله با جاذبه قبلی: ۱۹ دقیقه با خودرو

پری روستایی از توابع بخش زند در شهر ملایر در استان همدان است که در ۲۷ کیلومتری جنوب شرق ملایر قرار دارد. روستای پری یکی از زیباترین روستاهای ملایر است که اطراف آن به کوه‌ها احاطه‌شده است.«دره پریدر» یکی از نقاط خوش آب‌وهوای روستا است که بازدید از آن به‌شدت توصیه می‌شود.

یکی از جاذبه‌های تاریخی این روستای زیبا، «قلعه پری» است. بنای اولیه این بنا به قرن چهارم قبل از میلاد نسبت داده می‌شود. در بالای خرابه‌های این قلعه، قلعه منسوب به کریم‌خان زند قرار دارد که محل تجمع و سازمان‌دهی لشکریانش بوده است.

روستای پری

در اطراف و داخل رودخانه تعداد شش تپه باستانی وجود دارد که در آن‌ها سفالینه و سکه‌های قدیمی پیدا شده است. قدمت این تپه‌ها به دوران ماد می‌رسد. خرابه‌های حمام قدیمی و امامزاده دوخواهران از دیگر آثار این روستا است.

پس از بازدید از جاذبه‌های یادشده ساعت حدود ۷ عصر است، بهتر است به‌سمت بروجرد حرکت کرده و شب را در این شهر اقامت کنید.

فاصله میان روستای پری و بروجرد، ۸۰ کیلومتر است که یک ساعت طول می‌کشد. زمانی که به بروجرد می‌رسید، ساعت ۸ شب است.

هتل

پیشنهاد ما برای اقامت در بروجرد هتل امیرکبیر، هتل زاگرس، هتل هالیس و هتل اقامتگاه بوم گردی باغ گلچهران است.

روز اول | روز دوم

روز اول

گردش در شهر

بروجرد

گردش در شهر بروجرد را با بازدید از چند اثر تاریخی در ساعت ۸ صبح آغاز می‌کنیم.

مسجد جامع بروجرد

مسجد جامع بروجرد

عکس از: wikimedia

          • نشانی: لرستان، بروجرد، خیابان جعفری
          • ساعات بازدید: در طول روز
          • مدت‌زمان بازدید: یک ساعت

مسجد جامع بروجرد، یکی از بناهای تاریخی بروجرد است که می‌توان آن را از اولین مساجد ساخته‌شده در ایران دانست. این مسجد بین قرون دوم تا سوم بناشده است و دریکی از محله‌های تاریخی بروجرد بانام، «دو دانگه» قرار دارد. مسجد جامع بروجرد در اصل روی یک آتشکده بنانهاده شده است.

مسجد جامع بروجرد

 

مسلمانان در بسیاری از شهرهای ایران مجبور بودند تا از ساختمان‌های استوار، برای نماز و نیایش پروردگار استفاده کنند. مسجد جامع بروجرد آتشکده‌ای نیمه ویران بوده که به مسجد تبدیل‌شده است. در بین سال‌های ۱۵۰ تا ۲۲۶ قمری، در زمان حکومت «ابودلف» بر غرب ایران، ساختمان مسجد جامع بروجرد با حضور وزیر او، «حمویه» آغاز شد.

مسجد امام (سلطانی)

مسجد امام (سلطانی)

عکس از:wikipedia

              • نشانی: لرستان، بروجرد، میدان امام، ابتدای خیابان صفا
              • ساعات بازدید: در طول روز
              • مدت‌زمان بازدید:۳۰ دقیقه
              • فاصله با جاذبه قبلی:۷ دقیقه با خودرو

مسجد سلطانی که امروزه بانام مسجد امام شناخته می‌شود یکی از بناهای تاریخی دیدنی شهر بروجرد است که در مرکز شهر و در کنار راسته‌بازار بروجرد بناشده است. این مسجد در زمان «فتحعلی شاه قاجار» روی ویرانه‌های یک مسجد بسیار قدیمی ساخته شد و یکی از بزرگ‌ترین مسجدهای تاریخی کشور است. معماری مسجد سلطانی بروجرد برگرفته از معماری مسجد شاه تهران است و ازلحاظ فرم معماری از نوع مساجد چهار ایوانی است. پلان این مسجد همانند مسجد امام تهران و مسجدالنبی قزوین است اما از آن‌ها بزرگ‌تر و قدیمی‌تر است.

بازار بروجرد

بازار بروجرد

              • نشانی: لرستان، بروجرد، از میدان جعفری تا بازار علاف‌ها
              • ساعات بازدید: در طول روز
              • مدت‌زمان بازدید: دو ساعت
              • فاصله با جاذبه قبلی:۴ دقیقه با خودرو،۹ دقیقه پیاده

بازار بزرگ بروجرد که ساکنان محلی به آن راسا به معنی راسته‌بازار می‌گویند، عمده‌ترین مرکز تجارت سنتی شهر بروجرد است که مورداستفاده شهرنشینان و روستائیان شهرستان بروجرد و نیز دیگر مناطق اطراف قرار می‌گیرد. بازار بروجرد مشتمل بر راسته‌بازارها، کاروان‌سراها و مراکز جانبی مانند حمام و مسجد است. این بازار همچنین نقش عمده‌ای در تجارت منطقه‌ای در استان‌های لرستان، مرکزی و همدان دارد.

خانه مصری

خانه مصری

              • نشانی: لرستان، بروجرد، خیابان صفا، کوچه میدان صفا، مجاور پارک صامتیه
              • ساعات بازدید: در طول روز
              • مدت‌زمان بازدید:۳۰ دقیقه
              • فاصله با جاذبه قبلی:۷ دقیقه با خودرو

خانه‌ی مصری بروجرد، نمونه‌ای ارزشمند از معماری انجام‌شده در عمارات حکومت قاجاریان است که با استفاده از آجر و سفال، تزئین شده است. این بنا دارای تزیینات آجرکاری و کاشی‌کاری چوبی است. خانه مصری به سبک اکثر خانه‌های قاجاری در دوطبقه ساخته‌شده و دارای پلانی درون‌گرا و حیاط مرکزی است. در نمای خارجی آن از تزیینات آجری و سفالی استفاده‌شده که آجر معقلی در رخ‌بام‌ها و تزیینات آن قابل‌ملاحظه است.

پس از بازدید از جاذبه‌های یادشده ساعت ۱۲:۳۰ ظهر است و بهتر است قبل از ادامه بازدید، ناهار میل کنید.

پیشنهاد ناهار

کباب

پیشنهاد ما برای صرف ناهار، چند رستوران خوب در شهر بروجرد است که اسم این رستوران‌ها عبارت است از رستوران زاگرس، رستوران ژوان، رستوران شفیع، رستوران رضایی، رستوران لهراسبی و رستوران برکه است.

پس از اختصاص دادن دو ساعت به ناهار و استراحت، ساعت ۲:۳۰ دقیقه عصر بازدید را از سر می‌گیریم.

امامزاده جعفر

امامزاده جعفر

              • نشانی: لرستان، بروجرد، خیابان جعفری
              • ساعات بازدید: در طول روز
              • مدت‌زمان بازدید:۳۰ دقیقه
              • فاصله با جاذبه قبلی:۵ دقیقه با خودرو

امامزاده جعفر یکی از قدیمی‌ترین بناهای تاریخی و مذهبی شهر بروجرد است. شهرت این بنا به خاطر گنبد پلکانی آن است که در دوره سلجوقیان بناشده و بیش از هزار سال قدمت دارد. بنای امامزاده جعفر با حواشی و متعلقات آن، بعد از مسجد جامع، قدیمی‌ترین اثر تاریخی در درون شهر بروجرد است. بنای مذكور مربوط به دوره سلجوقی است و در فهرست آثار ملی ايران به ثبت رسيده است.

موزه اسناد و خانه حاج‌آقا کمال‌الدین نبوی طباطبایی

خانه حاج‌آقا کمال‌الدین نبوی طباطبایی

              • نشانی: لرستان، بروجرد، میدان شهدا، خیابان بهار
              • ساعات بازدید:۹ صبح تا ۶ عصر
              • مدت‌زمان بازدید: یک ساعت
              • فاصله با جاذبه قبلی:۸ دقیقه با خودرو

بنای تاریخی خانه حاج‌آقا کمال‌الدین نبوی طباطبایی، بنایی ۱۸۰ ساله است که امروز بخشی از آن به موزه اسناد بروجرد تبدیل‌شده است که بسیاری از اسناد مشروطه در آن نگه‌داری می‌شود. بنا شامل سه‌طبقه ساختمان، حیاط اندرونی و دارای ورودی حیاط است که تمامی طبقات به‌صورت قرینه است که با استفاده از عناصر پنج‌دری، ارسی و درب و پنجره‌های ساده از یکدیگر متمایز می‌شوند.

خانه حاج‌آقا کمال‌الدین نبوی طباطبایی

طبقه همکف دارای دو شبستان در طرفین است که در کنار هرکدام دو فضای طویل با عرضی کم وجود داشته و در نهایت فضای شاه‌نشین مانند در مرکز آن شکل‌گرفته است.

وجود این فضای شاه‌نشین در دو بخش به‌صورت اندرونی و بیرونی عیناً در دوطبقه فوقانی دیگر و با اندکی تغییرات تکرار شده است.

پارک فدک

پارک فدک بروجرد

              • نشانی: لرستان، بروجرد، ابتدای جاده گلدشت، انتهای خیابان فاطمی
              • ساعات بازدید: در طول روز
              • مدت‌زمان بازدید: سه ساعت
              • فاصله با جاذبه قبلی:۸ دقیقه با خودرو

پارک فدک یک پارک شهری در حاشیه شهر بروجرد است که مشرف‌به تپه تفریحی چغا است. پارک فدک بزرگ‌ترین پارک شهری در بروجرد و دریاچه پارک فدک بزرگ‌ترین دریاچه مصنوعی در غرب ایران است. این پارک با دریاچه‌های مصنوعی و باغ پرندگانش شناخته می‌شود. بخش‌ها و امکانات مجموعه فدک شامل: باغ پرندگان بروجرد، دریاچه‌های شماره یک و دو و سه، امکانات قایقرانی، شهربازی کودکان، پیست دوچرخه‌سواری، پیست اتومبیل‌رانی کودکان و آلاچیق است.

پارک فدک

پس از بازدید از جاذبه‌های یادشده ساعت حدود ۷ عصر است، بهتر است به اقامتگاه خود رفته و ادامه بازدید را در روز دوم از سر بگیریم.

روز دوم

بازدید در روز دوم را با جاذبه‌های طبیعی بروجرد، در ساعت ۸ صبح آغاز می‌کنیم.

چشمه سراب کرتول

چشمه سراب کرتول

              • نشانی: لرستان، بروجرد، روستای توده زن
              • ساعات بازدید: در طول روز
              • مدت‌زمان بازدید: دو ساعت
              • فاصله تا مرکز شهر:۳۲ دقیقه با خودرو

چشمه سراب کرتول یا کرتیل یکی از تفرجگاه‌های شمال غربی بروجرد است. سراب کرتول در دامنه‌ی کوه‌های گرین و در میان قلل زیبای هیجده یال و قله‌های نهاوند واقع‌شده‌ است.

آبشار ونایی

آبشار ونایی

              • نشانی: لرستان، بروجرد، روستای ونایی
              • ساعات بازدید: در طول روز
              • مدت‌زمان بازدید: یک ساعت
              • فاصله با جاذبه قبلی:۲۸ دقیقه با خودرو

آبشار ونایی، یکی از جاذبه‌های طبیعی شهر بروجرد است که در روستایی به همین نام در ۲۱ کیلومتری شمال غربی بروجرد در ارتفاعات گرین قرار دارد. طبیعت این ناحیه به‌دلیل وجود کوه گرین و دشت‌های سرسبز بسیار دیدنی است.

روستای گلدشت

روستای گلدشت

              • نشانی: لرستان، بروجرد، روستای گلدشت
              • ساعات بازدید: در طول روز
              • مدت‌زمان بازدید: یک ساعت
              • فاصله با جاذبه قبلی:۲۶ دقیقه با خودرو

گلدشت روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان بروجرد در استان لرستان ایران است. گلدشت یک دره و جلگه وسیع در دامنه کوه‌های سر به فلک کشیده زاگرس است که محدوده این منطقه از غرب تپه چغای بروجرد آغاز و تا کپرگه ادامه دارد. وجود رودخانه‎های فراوان در گلدشت نیز سبب رونق کشاورزی شده که در انتهای باغ‎های گلدشت، رودخانه پر آب گلرود وجود دارد.

روستای گلدشت

پس از بازدید از جاذبه‌های یادشده، ساعت حدود ۱:۳۰ دقیقه ظهر بوده و بهتر است به یکی از رستوران‌های خوب بروجرد بروید. فاصله روستای گلدشت تا مرکز شهر کوتاه است و به همین دلیل این روستا پس از دو جاذبه اولی انتخاب‌شده است.

پیشنهاد ناهار

کباب

پیشنهاد ما برای ناهار، رستوران ونوس و رستوران بین‌المللی درنا است که در مسیر بازگشت به مرکز شهر قرار دارد.

دو ساعت را به ناهار و استراحت اختصاص می‌دهیم و در ساعت ۳:۳۰ دقیقه بازدید را از سر می‌گیریم.

تنگه کپرگه

تنگه کپرگه

              • نشانی: لرستان، شمال غربی بروجرد، انتهای جاده گلدشت
              • ساعات بازدید: در طول روز
              • مدت‌زمان بازدید: یک ساعت
              • فاصله با جاذبه قبلی:۱۱ دقیقه با خودرو

تنگه کپرگه در استان لرستان قرار دارد. تنگه زیبای گپرگه واقع در شمال غربی شهر بروجرد و انتهای جاده‌ی گلدشت بوده و بعد از گذراندن روستاهای شیخ میری، گپرگه ۱، گپرگه ۲، گپرگه ۳ شروع‌شده و تا روستای ونایی ادامه دارد. این تنگه دارای یک رودخانه‌ی دائمی با پیچ‌وخم فراوان است که فقط پیاده یا با دوچرخه می‌توان از آن عبور کرد. هر دو طرف رودخانه پاکوب دارد. این تنگ از آخرین روستای گپرکه شروع و در منطقه ونایی به پایان می‌رسد. این جاذبه یکی از بهترین و زیباترین مسیرهای کوه‌پیمایی برای کوهنوردان است و دارای دو چشمه آبگرم، پل سنگی و غاری به نام غار مخفی و طاقچه است.

تپه چغا (بام بروجرد)

تپه چغا (بام بروجرد)

              • نشانی: لرستان، بروجرد، تپه چغا
              • ساعات بازدید: در طول روز
              • مدت‌زمان بازدید: یک ساعت
              • فاصله با جاذبه قبلی:۱۰ دقیقه با خودرو

تپه تفریحی چغا (بام بروجرد) از مهم‌ترین مکان‌های تفریحی بروجرد است. امکانات رفاهی و تفریحی که در این تپه ساخته‌شده باعث می‎شود تا هرکسی که به بروجرد سفر می‌کند از این مکان دیدن کند. در تپه چغا، تندیس‎های زیبایی از حیات‌وحش و شخصیت‎های اسطوره‌ای مانند «آرش کمانگیر» و انواع وسایل بازی، آلاچیق‌ها، دریاچه مصنوعی، هتل چند ستاره و گلزار شهدای گمنام مشاهده می‌شود.

پارک جنگلی شهید بهشتی

پارک جنگلی شهید بهشتی

              • نشانی: لرستان، بروجرد، شهرک ایثار
              • ساعات بازدید: در طول روز
              • مدت‌زمان بازدید: یک ساعت
              • فاصله با جاذبه قبلی:۹ دقیقه با خودرو

پارک شهید بهشتی از پارک‎های جنگلی بروجرد است که در شمال جاده کمربندی واقع‌شده است. این پارک جنگلی یکی از ذخایر گیاهان بومی و دارای شرایط محیطی مناسب جهت حفظ و گسترش گونه‎های گیاهی است. در این پارک فضای بازی به‌همراه وسایل تفریحی برای کودکان وجود دارد.

پس از بازدید از جاذبه‌های یادشده، ساعت حدود ۷ شب است، بازدید از جاذبه‌های بروجرد در همین نقطه به پایان می‌رسد. بروجرد یکی از شهرهای زیبای استان لرستان است و جاذبه‌های طبیعی زیادی در دل روستاهای آن قرار دارد که در حوصله این بحث نمی‌گنجید تا در رابطه با تک‌تک آن‌ها صحبت کنیم.

عکس کاور: iransegodnya

مطالب مرتبط:

دیدگاه