هراکلیون در یک نگاه

صنم وفقی
صنم وفقی چهار شنبه، ۹ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۶:۰۰
هراکلیون در یک نگاه

هراکلیون با تاریخی متشکل از سلطه‌ی اعراب، ونیزی‌ها و عثمانی‌ها، جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی متفاوتی در خود دارد و همین امر موجب شده است تا علاقه‌مندان به تاریخ و فرهنگ به بازدید از این شهر ترغیب شوند.

اگر می‌خواهید در تور یونان شرکت کنید، بهتر است با هراکلیون، یکی از بهترین شهرهای این کشور،  بیشتر آشنا شوید.

هراکلیون بزرگترین شهر و مرکز استان کرت در یونان است. این شهر اروپایی که چهارمین شهر بزرگ یونان محسوب می‌شود، با آگیوس نیکولاس، «رتیمنو» (Rethymno) ، ایراپترا و مویرز همسایه است. جمعیت ساکنان هراکلیون حدود ۱۵۰ هزار نفر و مساحت این شهر، ۱۰۹ کیلومترمربع است. دین اکثر مردم هراکلیون را مسیحیت ارتدوکس شرقی تشکیل می‌دهد و زبان رسمی این شهر، یونانی است. این شهر زیر سلطه حکومت دموکراسی یونان قرار دارد.

هراکلیون اولین بار در آغاز قرن نهم میلادی توسعه یافت. در قرن‌های بعدی زیر سلطه‌ی اعراب، ونیزی‌ها و عثمانی‌ها رفت و فاتحان، این شهر را با اسامی خندق و هنداک نامگذاری کردند. این شهر سرانجام به همراه قسمت‌های دیگر استان کرت در سال ۱۹۱۳ به پادشاهی یونان پیوست و در سال ۱۹۷۱، به عنوان مرکز استان کرت انتخاب شد.

یادگاری‌های بسیاری را می‌توانید از هراکلیون همراه خود ببرید. لباس محلی اهالی کرت، چاقوی‌های دست‌ساز، چکمه‌های چرمی، سوزن‌دوزی‌های سنتی و روغن معروف زیتون از سوغاتی‌های این شهر محسوب می‌شود.
شما برای خرید می‌توانید به «تالوس پلازا» (Talos Plaza) سر بزنید. 

هراکلیون

«قلعه کولس» (Koules Fortress) یکی از دیدنی‌های هراکلیون و نماد شهر به شمار می‌رود. در قرن ‍۱۶، ونیزی‌ها این قلعه را روکا آل ماره می‌نامیدند. قلعه کولس در سال ۲۰۱۶، بعد از ۶ سال مرمت با نمایشگاهی جدید دوباره افتتاح شد. این نمایشگاه که بازگوکننده تاریخ هراکلیون است، شامل کوزه‌های بزرگ و قدیمی و توپ‌های ونیزی است. همچنین دیگر یافته‌هایی که از کشتی‌های شکسته یا غرق‌شده در اطراف جزیره جمع‌آوری شده‌اند، با نورپردازی‌‌ مناسب در معرض دید بازدیدکنندگان قرار گرفته است.

زیباترین بازمانده‌ی ونیزی‌ها در هراکلیون «فواره‌ی موروسینی» (Morosini Fountain) نام دارد. هرچند امروزه فواره‌های این حوض کار نمی‌کنند؛ اما هنوز اطراف این فواره، رستوران‌ها و کافه‌های بسیاری وجود دارد که برای تفریح و استراحت فضایی مناسب را فراهم آورده‌اند.

هراکلیون

اگر علاقه دارید تاریخ کرت را بهتر بشناسید، حتما به موزه باستان‌ شناسی هراکلیون سر بزنید. این موزه که بنایی به سبک بوهاوس دارد و متعلق به دهه‌ی ۱۹۳۰ است، آثار دست‌سازی را از عهد نوسنگی تا امپراطوری روم به نمایش گذاشته است. اتاق‌های این موزه به ترتیب تاریخی و با موضوعیت‌های مختلف تقسیم‌بندی شده‌اند و همراه تمامی آثار، توضیح انگلیسی ضمیمه شده است.

«کلیسای آگیوس تیتوس» (Church of Agios Titos) یکی از دیدنی‌های معروف هراکلیون است. این کلیسا با ریشه‌های بیزانسی در سال ۹۶۱ بعد از میلاد ساخته شد، هنگام حکومت ونیزی‌ها کلیسای کاتولیک بود و در دوره‌ی سلطنت عثمانی‌ها به شکل مسجد در آمد. سرانجام در سال ۱۹۲۵ این بنا به کلیسای ارتدوکس تبدیل شد. از سال ۱۹۶۶، باقیمانده جمجمه‌ی آگیوس تیتوس در این کلیسا نگهداری می‌شود.

هراکلیون

«موزه‌ی هنرهای مسیحی» (Museum of Christian Art) در بنای صومعه‌ای متعلق به قرن سیزده قرار دارد. این موزه هرچند بنایی کوچک دارد؛ اما نقاشی‌ها، دست‌سازهای چوبی، نسخه‌های خطی و مجسمه‌های سنگی را از صومعه‌های سراسر کرت در خود جمع آورده است. مهم‌ترین این آثار شامل تصویر زندگی‌نامه نویس مشهور قدیسان، آنجلس آکوتانوس و نقاش معروف پست بیزانس، مایکل داماسکینوز است.  

از دیگر جاذبه‌های هراکلیون می‌توان به «موزه تاریخی کرت» (Historical Museum of Crete) و «کلیسای جامع سنت میناس» (Cathedral of St. Minas) اشاره کرد. 

مطالب مرتبط:

دیدگاه