راهنمای سفر به آمل

آمل یکی از شهرهای مرکزی استان مازندران است که از قدیمی‌ترین سکونتگاه‌های اقوام پیشین نیز به شمار می‌رود. گفته می‌شود پیش از ورود آریاییان اقوامی در خطه آمل زندگی می‌کرده‌اند. حرف « آ» در زبان ایران قدیم به معنی «ضد» و « مُل» به معنی مرگ بوده است. عبارت آمل معنی بی‌مرگ دارد.

این شهرستان قدیمی با جاذبه‌های گردشگری، غذاهای محلی و سوغاتی‌های بی‌نظیر می‌تواند مقصد خوبی برای گردشگران ایرانی و جهانی باشد.

با آمل بهتر آشنا شوید:

درباره آمل

آب و هوای آمل

تاریخچه آمل

سوغات و صنایع دستی آمل

غذای محلی آمل

جاهای دیدنی آمل

درباره آمل

جنگل الیمستان

عکس از گوگل‌مپ (عکاس: پیام شیرازی)

شهر باستانی آمل که در مرکز استان مازندران قرار دارد، از سمت شمال به محمود آباد، از شمال شرقی به بابلسر، از شرق به بابل و از غرب به شهرستان نور راه دارد. جالب است بدانید شهر آمل ۱۸ کیلومتر از دریای مازندران و ۶ کیلومتر از دامنه کوه‌های البرز فاصله دارد. همچنین فاصله آمل تا تهران ۱۸۰ کیلومتر است. مرکز این شهرستان نیز شهر آمل است. مساحت این شهرستان حدود ۳۰۰۰ کیلومتر مربع است و دارای پنج شهر آمل، گزنک، دابودشت، رینه و امامزاده عبدالله است.

مردم خطه آمل و مازندان از قدیمی‌ترین سکنه ایران زمین به شمار می‌روند و بسیار نزدیک به مردم جنوب قفقاز هستند. پس شاید بتوان گفت قدیمی‌ترین ادیان و مذاهب و همچنین زبان‌ها در میان آن‌ها وجود دارد. همان طور که پیدا است، زبان این منطقه زبان طبرستانی یا همان طبری ( مازنی) است که کمتر از سایر زبان‌ها تحت‌تاثیر زبان‌های بیگانه قرار گرفته است. همچنین از آیین‌ها و مذاهب آن‌ها از زمان‌های گذشته تاکنون می‌توان از: ژروانی، مغانی، مهری، زرتشتی و اسلام یاد کرد. آمل اولین مرکز حکومت شیعه دوازده امامی قلمداد می‌شود.

وجود طوایف مختلف، ادیان گوناگون و همچنین تمدن کهن باعث شده است تا آمل از فرهنگ اصیل و غنی برخوردار باشد. برخی از بازتاب‌های این فرهنگ در مراسم‌ها و جشن‌های این شهرستان کرد پیدا می‌کند. همچنین، شهر آمل در گذشته رتبه اول را در کسب و ترویج علم دارا بوده است. داشتن مراکز علمی و مدارس از قدیم‌الایام باعث فرهیختگی و رشد فرهنگی مردم این خطه شده است.

جالب است بدانید که صنایع نساجی، صنایع غذایی و سنگی، صنایع چوب، صنایع اشیا کائوچویی، صنایع چرم سازی و صنایع چاپ و انتشارات از جمله صنایع این شهرستان به شمار می‌روند. شهرستان آمل به‌تنهایی ۶۵% از صنعت استان مازندران را در خود جای داده است. از صادرات این شهرستان می‌توان به منسوجات و لبنیات، ماهی، گیلاس، مواد غذایی، برنج، تره بار، مرکبات، تولیدات برقی، مصالح ساختمانی و صنایع دستی و صادرات اشاره کرد.

آب و هوای آمل

پاییز در بلیران

عکس از گوگل‌مپ (عکاس: محمد جهانبخشی)

این شهر آب و هوایی معتدل دارد، در نتیجه تابستان هایی گرم و زمستان‌هایی سرد و مرطوب از خصوصیات آب و هوایی آن است. این شهر حداکثر میزان بارش خود را در آذر ماه و حداقل آن را در تیر ماه تجربه می‌کند. این بارش‌ها می‌توانند منبع خوبی برای تامین آب رودخانه هراز باشند. به همین دلیل است که کشاورزی و دامداری اساس اقتصاد این شهر را تشکیل می‌دهند.از جمله محصولات کشاورزی آن میتوان به سیب درختی، برنج، مرکبات و تره بار اشاره کرد.

تاریخچه آمل

موزه آمل

عکس از ویکی‌مدیا (عکاس: Fateme-k75)

آمل یکی از قدیمی ترین شهرهای مازندران است که تاریخچه آن به آماردها باز می‌گردد، که نام آمل را دگرگون شده نام آمارد می دانند. قومی که پیش از آریایی‌ها و پادشاهی پارتیان آنجا ساکن شدند. بر اساس اسناد تاریخی، شهر آمل در زمان ساسانیان تا زمان ایلخانیان پایتخت مازندران بوده است. برخی منابع آمل را با پیشدادیان در ارتباط می‌دانند، نخستین سلسله ای که در کتاب شاهنامه فردوسی و اساطیر ایرانی به آن اشاره شده است.

مردم بومی معتقد هستند که آرش کمانگیر از این شهر برخاسته است. در طول زمان افراد بسیاری از جمله ناصرخسرو و ژان شاردن به این شهر سفر کرده و در سفرنامه خود از آن یاد کرده‌اند.

سوغات و صنایع دستی آمل

عسل و موم

عکس از وب‌سایت actident.co (عکاس: نامشخص)

اگر به آمل سفر می‌کنید، به‌هیچ‌وجه عسل طبیعی از قله دماوند و لار، گردو، شیرینی‌های محلی مانند آب‌دندان، ساقه عروس، نان کوهی، سیب، کیوی، ترشی، سفال، زیتون، ماهی، برنج و مرکبات را برای سوغات فراموش نکنید. همچنین اگر قصد خرید سوغاتی‌های غیرخوراکی را دارید، می‌توانید از صنایع دستی استان مانند سفال، منبت، گلیم و معرق بهره ببرید.

جالب است بدانید که صنایع نساجی، صنایع غذایی و سنگی، صنایع چوب، صنایع اشیا کائوچویی، صنایع چرم سازی و صنایع چاپ و انتشارات از جمله صنایع آمل مازندران به شمار می‌روند. شهرستان آمل به‌تنهایی ۶۵% از صنعت استان مازندران را در خود جای داده است.

غذای محلی آمل

مرغ ترش شمالی

عکس از وب‌سایت minevisam.com (عکاس: نامشخص)

غذاهای محلی آمل نیز از جمله نکات برجسته این شهر هستند. کتلت، کته آملی، خورش مرغ ترش، اسفناج پته، مرغ شکم پر آملی، پلو زعفرانی، اردک جوجه تنها برخی از این غذاهای محلی هستند.

جاهای دیدنی آمل

از جاهای دیدنی آمل می‌توان به روستای بلیران،آبشار برجی کلا، جنگل الیمستان، پارک دهکده طلایی آمل، آبشار لاکوه، دریاچه دوخواهران، غار گل زرد، آبگرم لاریجان، جاده هراز و منطقه گل زرد، پل دوازده چشمه، پل معلق، آتشکده آمل اشاره کرد. علاوه بر دیدنی‌های آمل، میتوان از جشن‌های این شهر نیز به‌عنوان جاذبه‌های گردشگری آن یاد کرد. از جمله آن‌ها می‌توان از جشن تیرگان که در ماه تیر برگزار می‌شود، جشن ورف‌چال، جشن کشتی لوچو، ماه در مه و نوروزخوانی را نام برد.

نویسنده: نیکی قره گوزلویان

عکس‌های گالری از Unsplash؛ عکاسان: یوسف خمسه، علی قویدل، Ebi Zr

از کجا شروع کنیم

نقشه جاهای دیدنی، هتل‌ها و رستوران‌ها

map