هواپیماهایی مخصوص سفرهای طولانی مدت هستند

امید جعفری
امید جعفری دوشنبه، ۷ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۰۰
هواپیماهایی مخصوص سفرهای طولانی مدت  هستند

سفرهای هوایی طولانی‌مدت حوصله سر بر هستند و بیشتر افراد ترجیح می‌دهند به خواب بروند، اما صندلی‌های سفت به نظر محل مناسبی برای خواب نیستند. گویا وجود اتاقک‌های خواب مخصوص برای مسافران در طول سفرهای طولانی راه حال مناسبی  است.

آیا تابه‌حال پرواز ۱۲ ساعته تجربه کرده‌اید؟ حتی اگر سفر چندساعته در هواپیما داشته باشید، دوست دارید در چه حالتی در هواپیما باشید؟ هیچ‌کسی دوست ندارد که به صندلی هواپیما به مدت چند ساعت بسته شود یا برای یک دستشویی، صف طولانی بایستد این‌ها همان دلایلی بود که برای فرار از آن‌ها، هواپیما را انتخاب کرده‌اید تا راحت باشید. شرکت‌های هواپیمایی از برای بهبود شرایط اقامت چندساعته شما در هواپیما، گزینه صندلی‌های تختخواب‌شو را پیشنهاد می‌دهند؛ که ما را به فکر فرو می‌برند.

همان‌طور که می‌دانید، امروزه کابین‌ها به‌گونه‌ای طراحی می‌شوند که بتوانند حجم بالایی از مسافران را در صندلی‌های متناسب با کابین پر کنند؛ اما فضای بالای سر مسافران اغلب خالی و بدون استفاده باقی می‌ماند که اگر همه صندلی‌های هواپیما به‌صورت هتل‌های کپسولی یا قطار باشد می‌تواند به‌عنوان محل اسکان مسافران در طول سفر استفاده شود.

هواپیماهایی مجهز به اتاق کپسولی

هتل‌های کپسولی، مکان‌هایی هستند که فقط برای خواب و استراحت ساخته می‌شوند. در دیواره این هتل، جایی به‌اندازه یک نفر در حالت درازکش تعبیه شده است که بتوانید در آن استراحت کنید یا بخوابید همانند قطارهایی که در داخل کابین، تخت خواب‌های تاشو دارند.

تعداد مسافران هواپیمایی در سال ۲۰۳۰ از مرز چهار میلیارد نفر که تقریبا دو برابر تعداد مسافران در سال ۲۰۱۶ است، خواهد گذشت

باگذشت زمان و افزایش تعداد مسافران، مشکلات فضای کم هواپیماها برای مسافران حادتر می‌شود. طبق پیش‌بینی‌های انجام‌ شده توسط انجمن بین‌المللی حمل و نقل هوایی، تعداد مسافران هواپیمایی در سال ۲۰۳۰ از مرز چهار میلیارد نفر که تقریبا دو برابر تعداد مسافران در سال ۲۰۱۶ است، خواهد گذشت. با احداث فرودگاه‌های جدید، پروازها بین مسیرهای طولانی افزایش می‌یابد و زمان مسافرت‌ها هم به طبع، طولانی‌تر خواهد شد. مسیرهایی همانند دوحه به اوکلند، زمان پروازی ۱۶ ساعت بدون توقف دارد که زمان زیادی برای نشستن یکجا است.

اتاق‌ کپسولی هم‌اکنون هم وجود دارد

هواپیماهایی مجهز به اتاق کپسولی

اتاق‌های کپسولی، اتفاق جدیدی در هواپیماها و پروازهای طولانی نیستند. در پروازهای طولانی‌مدت خدمه برای استراحت داخل این کپسول‌ها می‌خوابند برای مثال در هواپیمای بزرگ جثه بوئینگ  787 تعداد زیادی کپسول در یک کابین برای استراحت خدمه هواپیما تدارک دیده شده است. ورودی این کابین در کنار کابین خلبان قرار دارد. کپسول‌ها در راستای کابین اصلی مسافران تعبیه شده است.

اتاق کپسولی برای مسافران

این ایده برای مسافران هواپیما بعد از مدت‌ها بالاخره، پیاده شد. در نمایشگاه هوایی امسال در هامبورگ، ایرباس بزرگ‌ترین شرکت تولیدکننده هواپیماهای مسافرتی، از ایده خود برای درست کردن کپسول‌های استراحت مخصوص مسافران برای استراحت و خواب، پرده برداشت.

بوئینگ اعلام کرد با شرکت تولیدکننده قطعات و تجهیزات هواپیما Zodiac Aerospace برای تولید کردن اتاقک‌های کپسولی به‌جای صندلی‌های همیشگی پروازهای کلاس اکونومی، همکاری خواهد داشت. همان‌طور که گفته شد این کپسول‌ها محل استراحت و خواب راحتی در سفرهای طولانی‌مدت خواهد بود.

هواپیماهایی مجهز به اتاق کپسولی

جیف پینر، ارشد قسمت کابین و محموله ایرباس در خصوص این ایده گفت:

بیشتر شرکت‌های هواپیمایی از ما در مورد نحوه گسترش فضای مفید برای افزایش تعداد مسافران پروازی مشورت می‌خواهند. ما به آن‌ها میگوییم که با استفاده از هزینه کمتر از اضافه کردن صندلی‌های فرست کلاس به کابین یا درست کردن اتاقک‌های جدید می‌توانند به هدف خود برسند. شرکت هواپیما از پتانسیل بالقوه پروازهای طولانی‌مدت می‌تواند برای کرایه دادن کپسول‌های تعبیه شده در کابین استراحت به مسافران مختلف بر اساس ساعت استراحت، درامد زایی نمایند. این ایده در پروازهای اکونومی پتانسیل بیشتری نسبت به پروازهای بیزینس کلاس دارد. صندلی پروازهای بیزینس کلاس به حد کافی برای خواب راحت هستند.

با نگاه خوش‌بینانه، در سال ۲۰۲۰ شاهد رونمایی از این کپسول‌ها خواهیم بود. با ورود این کپسول‌ها به هواپیما، در پروازهای طولانی‌مدت با هواپیمایی همانند ایرباس A330 برای استراحت داخل کپسول بخوابید. در حال حاضر کابین مخصوص A330 برای قرارگیری ۱۵۰ کپسول در زیر کابین اصلی مسافران طراحی و ساخته شده است.

هواپیماهایی مجهز به اتاق کپسولی

طرح‌های مشابه پیشین

ایرباس در سال‌های قبل ایده داشتن صندلی‌های افقی برای مسافران در پروازهای طولانی‌مدت را داشت؛ اما تابه‌حال هیچ‌کدام از این ایده‌ها به مرحله عمل نرسیده بودند. رابرت لانگ، سرپرست داخلی ایرباس می‌گوید:

از مدت‌ها قبل در فکر افزایش امکانات پروازهای اکونومی برای مسافران بوده‌ایم. ایده کپسول‌های استراحت زمان به وجود آمد که ما تصمیم گرفتیم از فضای خالی بالای سر مسافران برای رفاه خودشان استفاده کنیم. این فضا در همه هواپیماها، خالی می‌ماند و معمولاً برای قرارگیری چمدان‌ها در گذشته استفاده می‌شد.

در سال ۲۰۰۷ شرکت هواپیمایی لوفتانزا آلمان، اعلام کرد که قصد دارد در داخل کابین به‌جای صندلی از تخت خواب‌های سه‌طبقه استفاده کند

از یک دهه قبل که ایرباس ایده خودش با نام تجاری صندلی‌های افقی در نمایشگاه صنعت هوایی لندن نمایش داده است، تاکنون صدها نوآوری در این مورد به ثبت رسیده است که بعضی از آن‌ها عجیب و ناممکن هستند. در سال ۲۰۰۷ شرکت هواپیمایی لوفتانزا آلمان، اعلام کرد که قصد دارد در داخل کابین به‌جای صندلی از تخت خواب‌های سه‌طبقه استفاده کند. این طرح اولی به‌شدت مورد استقبال قرار گرفت و دید مثبتی به وجود آورد. مسافران در ایرباس صندلی افقی لوفتانزا به‌صورت درازکش در سه‌طبقه کنار هم از ابتدای ورودی هواپیما تا انتها قرار می‌گرفتند. هرچند این ایده مورد استقبال قرار گرفت اما در حد یک ایده باقی ماند و هیچ‌وقت اجرایی نشد.

هواپیماهایی مجهز به اتاق کپسولی

در سال ۲۰۱۵ و در ادامه طراحی‌های مشابه، طرحی از شرکت Air Lair واقع در لندن به ثبت رسید که در آن کابینی، با دریچه‌های دایره‌ای در دیوار برای ورودی کپسول‌ها تعبیه شده بودند تا مسافران در دوطبقه مجزا به استراحت بپردازند.

ریمون کولائو سرمایه‌گذار شرکت Airlinetrend که مجری طراحی این پروژه است در مورد آن می‌گوید:

صنعت هوایی در سال‌های اخیر طرح‌های متنوعی برای قرارگیری مسافران زیاد در فضای ثابت هواپیما، بدون تغییر کابین سابق به خود دیده است. ازجمله آن‌ها، صندلی‌های حبابی روی‌هم یا تخت‌های بالای هم؛ اما همه طرح‌هایی که برای افزایش فضا داده می‌شوند، مشکلاتی از قبیل مسیر طولانی دسترسی، ایمنی مسافران و عدم رعایت قوانین هوایی داشته‌اند. این مشکلات موانعی مهمی بر سر راه ایده صندلی‌های افقی در کابین مسافران بوده‌اند.

هواپیماهایی مجهز به اتاق کپسولی

بزرگ‌ترین موانع

ایمنی و استاندارد جهانی

نایجل گود، بنیان‌گذار و طراح شرکت Priestrnan Goode که سابقه سی‌ ساله در طراحی داخلی کابین‌ها دارد در این خصوص می‌گوید:

روند اجرایی این پروژه‌ها دشوار و میلیون دلار هزینه لازم دارند، به همین دلیل شرکت‌های هواپیمایی هیچ علاقه‌ای برای طراحی مجدد کابین و اجرای تغییرات بر روی صندلی‌های خودشان ندارند. صندلی مسافران در طول ده سال گذشته، همیشه دست‌ خوش تغییرات بوده است، بیشتر شرکت‌های هوایی ترجیح می‌دهند از صندلی‌های ارزان قیمتی که استانداردهای هوایی مختلف را بدون دردسر کسب کرده‌اند استفاده کنند و ریسک خرید صندلی‌های گران قیمت یا امکاناتی همانند کپسول‌های خواب را نمی‌پذیرند.

هواپیماهایی مجهز به اتاق کپسولی

آنچه در قطارها به‌عنوان تخت خواب به کار می‌رود در هواپیما کاربردی نخواهد داشت

در مورد استانداردهای هوایی باید گفت که صندلی‌هایی که برای هواپیما در نظر گرفته می‌شوند باید تمامی استانداردهای کشور، جهانی را گذرانده باشند. ازجمله این استانداردها هوشیاری کامل مسافران زمان برخاست و نشستن هواپیما و بستن کمربند ایمنی است، مسافری را در نظر بگیرید که تازه از خواب بیدار شده باشد، آیا می‌تواند کمربند خودش را محکم ببندد. یکی دیگر از موارد تعداد درهای خروجی بر اساس تعداد مسافران است. اگر شما تعداد زیادی مسافر در هواپیما داشته باشید، کابین هواپیماهای امروزی ظرفیت داشتن تعداد در مناسب برای خروج همه مسافران نخواهد داشت.

آنچه در قطارها به‌عنوان تخت خواب به کار می‌رود در هواپیما کاربردی نخواهد داشت. برخلاف قطار به‌طور خلاصه قسمت تاشو و متحرک در داخل هواپیما بر اساس استانداردهای ایمنی نباید وجود داشته باشد و از طرفی همیشه باید درجه ازادی به مسافر داده شود که بتواند در داخل کپسول تحرک داشته باشد.

باید منتظر ماند و در عمل این ایده را امتحان کرد.

مطالب مرتبط:

منبع telegraph

دیدگاه