سانتورینی در یک نگاه

صنم وفقی
صنم وفقی یکشنبه، ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۰۰
سانتورینی در یک نگاه

صخره‌های چند رنگ از مواد آتشفشانی که با ساختمان‌هایی اریب و گچکاری شده تزئین شده‌اند، سانتورینی را به مقصدی متفاوت برای گردشگران تبدیل کرده‌ است.

سانتورینی جزیره‌ای است در جنوب یونان که با سرزمین اصلی یونان ۲۰۰ کیلومتر فاصله دارد. این جزیره اروپایی در استان اژه جنوبی قرار گرفته و با جزیره مسکونی «تراسیا» (Therasia) و جزایر غیرمسکونی نئا کامنی، پالایا کامنی، اسپورنیسی و کریستینا همسایه است. صخره‌های آتشفشانی، سواحل سیاه و خانه‌های سفیدکاری‌ شده‌ی این جزیره، تورهای سانتورینی و تور یونان را در شمار خاص‌ترین تورهای گردشگری آورده است و غروب‌های رمانتیک و مناظر پانوراما، گردشگران را از سراسر جهان به این جزیره زیبا دعوت می‌کند.

جمعیت سانتورینی ۱۵,۵۵۰ نفر است و این جزیره مساحتی با ابعاد ۷۳ کیلومترمربع دارد. دین اکثر مردم در این جزیره، مسیحیت ارتدوکس است و تنها جمعیت کمی از ساکنان را کاتولیک‌ها تشکیل می‌دهند. زبان رسمی مردم سانتورینی یونانی است و این جزیره تحت حکومت دموکراسی یونان قرار دارد.

سانتورینی شامل تعدادی شهر و روستا می‌شود که آکروتیری، «اویا» (Oia)، پیرگوس و «فیرا» (Fira) که مرکز سانتورینی است، از جمله‌ مهم‌ترین آنها به شمار می‌روند.

بر اساس کاوش‌های انجام شده، اولین ساکنان این جزیره متعلق به هزاره سوم قبل از میلاد بوده‌اند. با فوران آتشفشان در سال ۱۶۰۰ قبل از میلاد، این جزیره با مواد مذاب پوشانده شد و با سرازیر شدن آب به درون مواد مذاب، جزیره شکلی هلال مانند به خود گرفت. این جزیره در قرن سیزدهم قبل از میلاد، دوباره مسکونی شد؛ اما ساکنان آن برای بار دیگر در سال ۴۶ بعد از میلاد متحمل فوران اتشفشان شدند. برای آخرین بار نیز در سال ۱۹۵۶ زمین‌لرزه‌ای در این جزیره، فیرا و اویا را با خاک یکسان کرد.

یکی از سوغاتی‌های خاص سانتورینی شمع‌های دست‌سازی است که با استفاده ار مواد مذاب آتشفشانی ساخته‌ می‌شوند. همچنین صندل‌های چرمی، زیورآلات و برخی وسایل دست‌ساز و تزئینی دیگر را می‌توانید از مغازه‌های مخصوص سوغاتی تهیه کنید.

سانتورینی

 «موزه باستان‌شناسی فیرا» (The Archaeological Museum) یکی از دیدنی‌های سانتورینی است. در این موزه یافته‌هایی به نمایش گذاشته شده که بیانگر تاریخ طولانی جزیره هستند؛ از جمله مجسمه‌های و کتیبه‌هایی که متعلق به عهد باستان و دوران‌های بعد از ‌آن، تا امپراطوری روم است.

«موزه پیش از میلاد ترا» (The Museum of Prehistoric Thera)، واقع در فیرا، موزه‌ای فراتر از انتظارات شما خواهد بود. در این موزه، برخی از شاهکارهای هنری متعلق به مردمان اژه‌ای در عصر برنز مانند نقاشی‌های دیواری مشهور و تندیس طلایی بز کوهی در معرض دید بازدیدکنندگان قرار گرفته شده است.

سانتورینی

«نمایشگاه ونیشینگ سانتورینی» (Vanishing Santorini) نام غاری است که در منطقه پیرگوس قرار گرفته است. در این غار شما می‌توانید شاهد کلکسیونی از هنر‌های دستی و عکس‌هایی باشید که بیانگر سبک زندگی و فعالیت‌های اقتصادی ساکنان قدیم سانتورینی است.

سانتورینی

«موزه آلات موسیقی» (Museum of Musical Instruments)، یکی دیگر از دیدنی‌های سانتورینی است. این موزه، ساز‌های موسیقی متعلق به دوران باستان، بیزانس و پس از بیزانس را به نمایش گذاشته و محل نگهداری بیش از ۸۰ عدد سازی است که از سال ۲۸۰۰ قبل از میلاد تا قرن بیستم در یونان استفاده شده است.

از دیگر جاذبه‌های سانتورینی می‌توان به «روستای سنتی مگالاکوری» (Megalochori)، «صومعه پروفیتیس الیاس» (Monastery of Profitis Ilias)، «ساحل پریولوس» (Perivolos Beach) و «ترا باستان» (Ancient Thera) اشاره کرد.

مطالب مرتبط:

دیدگاه