آغاز جشنواره بین المللی غذای اکو - جاده ابریشم در زنجان

زلیخا رحمانیان
زلیخا رحمانیان چهار شنبه، ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۴۰
آغاز جشنواره بین المللی غذای اکو - جاده ابریشم در زنجان

چهارمین جشنواره بین‌المللی غذای اکو-جاده ابریشم سه‌شنبه، ۱۱ اردیبهشت‌ماه سال ۹۷، با حضور ۱۶ کشور، در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی کاسپین زنجان آغاز به کار کرد.

مدیرکل کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان در آیین گشایش این جشنواره، برگزاری جشنواره غذای اکو- جاده ابریشم را فرصتی برای تعمیق مناسبات دوستانه و مشارکت برای صلح و دوستی بین کشورها برشمرد و گفت:

رویکرد اصلی این جشنواره این است تا با چشیدن غذاهای کشورهای مختلف به تاریخ ملل گوناگون پی ببریم.

یحیی رحمتی افزود:

بها دادن به فرهنگ و آداب، معرفی غذاهای کشورهای عضو اکو و جاده ابریشم و ایجاد ارتباط متقابل فرهنگی، اجتماعی و تبادل گردشگری بین شهروندان کشورهای منطقه از دیگر اهداف عمده برگزاری جشنواره غذای اکو - جاده ابریشم است.

علی وقفچی، نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس نیز در این مراسم به ظرفیت‌ها و جاذبه‌های گردشگری استان زنجان اشاره کرد و گفت:

امیدواریم با طرح تبدیل سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به وزارتخانه، ظرفیت‌های توریستی کشور بیش از پیش به جهانیان شناسانده شود.

سید مرتضی خاتمی، نماینده مردم ماهنشان و ایجرود در مجلس برگزاری جشنواره غذای اکو - جاده ابریشم را ابتکاری نشاط‌آفرین و موجب تحکیم مناسبات کشورهای منطقه خواند و گفت:

با وجود ۶ دهه حیات سازمان همکاری اقتصادی موسوم به اکو، مناسبات و همکاری کشورهای عضو در آن رضایت بخش نیست و لازم است ظرفیت‌های بالقوه در تحکیم مناسبات به فعلیت برسد.

چهارمین جشنواره غذای اکو- جاده ابریشم

نماینده وزارت امور خارجه گفت:

گردشگری علاوه بر منافع اقتصادی و توسعه‌ای برای جوامع میزبان، ابزاری بسیار مهم و مؤثر برای ترویج فرهنگ صلح و دوستی است.

قدرت‌الله علیخانی افزود:

یکی از ضروریات اصلی تحقق اهداف عالی نظام جمهوری اسلامی، معرفی ابعاد برجسته فرهنگی تمدن هزاران ساله کشور است.

وی یادآور شد:

تمدن کهن ایران اسلامی و تکثر اقوام و فرهنگ‌های مختلف، طی تاریخ به وحدتی وصف‌ناپذیر رسیده است و به‌عنوان سرمایه گران‌بها در دست مردم قرار دارد.

علیخانی گفت:

از همین رو کافی است فقط با اتکای به خلاقیت‌هایی همچون رویداد جشنواره بین‌المللی غذای کشورهای اکو-جاده ابریشم، برای حفظ و گسترش این سرمایه تلاش کرد.

نماینده وزارت امور خارجه گفت:

در سند چشم‌انداز ۱۴۰۴ کشور، میزان ورودی گردشگر به ایران ۲۰ میلیون نفر پیش‌بینی شده است.

وی خاطرنشان کرد:

رسیدن به این هدف، مستلزم در پیش گرفتن سیاست‌ها و برنامه‌های مناسب برای جذب گردشگر است.

علیخانی ادامه داد:

امروز بیش از همیشه، در ایران ضرورت توسعه صنعت گردشگری به‌عنوان یکی از حوزه‌های فعالیت‌های اقتصادی و توسعه‌ای احساس می‌شود.

نماینده وزارت امور خارجه گفت:

صنعت گردشگری دارای رژیم منحصربه‌فردی است و با اندک سرمایه گذاری در مقایسه با سایر صنایع، بیشترین ارزش افزوده و سود اقتصادی را فراهم می‌کند.

وی اضافه کرد:

صنعت گردشگری یکی از مهم‌ترین نمودهای توسعه سبزی است که هم‌اکنون رهیافت جهانی دارد.

علیخانی افزود:

وزارت امور خارجه به‌عنوان متولی مناسبت‌های خارجی و تسهیل کننده فعالیت‌های اقتصادی کشور، با ایجاد معاونت دیپلماسی اقتصادی در تلاش است تا با بهره‌گیری از امکانات و ظرفیت‌های مختلف در سطوح ۲ جانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی کشور را در دستیابی به این هدف گردشگری یاری کند.

وی یادآور شد:

در همین زمینه استفاده از سایر ظرفیت‌های سازمان همکاری‌های اقتصادی اکو به‌عنوان یک نهاد بین‌المللی، برای رویدادهای جهانی در ایران در دستور کار این وزارتخانه قرار دارد.

علیخانی گفت:

برگزاری مستمر و موفقیت‌آمیز جشنواره‌های اکو – جاده ابریشم در زنجان نمونه‌ای از همکاری ثمربخش میان این وزارتخانه و مسئولان استان زنجان است.

نماینده وزارت خارجه گفت:

توسعه پایدار گردشگری مستلزم ایجاد همه زمینه‌های اقتصادی، اجتماعی و نهادسازی مرتبط است و این جشنواره هم از این قاعده مستثنی نیست و برای ارتقای کیفیت آن لازم است که به این عناصر توجه شود.

وی تأکید کرد:

اعلام حمایت وزرای خارجه کشورهای عضو اکو در بیست و سومین نشست این سازمان در شهر دوشنبه تاجیکستان، یکی از رویدادهای مهم فرهنگی قلمداد می‌شود.

نماینده سازمان اکو در ایران گفت:

زنجان می‌تواند به مرکز گردشگری مشهور برای میزبانی از جشنواره‌های بزرگ آشپزی جهان تبدیل شود.

ممدوح عدنان افزود:

زنجان از دیرباز گهواره فرهنگ و هنر بوده و این موضوع به سبب قرار گرفتن در مسیر جاده ابریشم غنای بیشتری یافته است.

وی یادآور شد:

جاده ابریشم قرن‌هاست که بزرگ‌ترین شبکه تجاری بین شرق و غرب را فراهم ساخته و از همین رو هم زنجان محل ایده آلی برای برگزاری جشنواره‌های بین‌المللی است.

جشنواره غذای زنجان

عدنان گفت:

بر همین اساس هم سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، انتخاب درستی را برای برگزاری جشنواره غذاهای کشورهای اکو-جاده ابریشم در زنجان داشته است.

نماینده سازمان همکاری‌های اقتصادی اکو در ایران گفت:

این جشنواره سه سال پیاپی در زنجان به شکل موفقیت‌آمیز برگزار شده است به‌گونه‌ای که در سال نخست پنج کشور، سال دوم ۱۱ و سال سوم ۱۴ کشور مهمان آن بودند.

علاوه بر مسئولان و مدیران ارشد استان زنجان، سفیران کشورهای افغانستان، پاکستان، اندونزی، بلغارستان در ایران و شماری از اعضای سازمان اکو در آیین گشایش چهارمین جشنواره بین‌المللی غذای اکو - جاده ابریشم شرکت داشتند.

سازمان همکاری اقتصادی (Economic Cooperation Organization) موسوم به اکو یک سازمان اقتصادی منطقه‌ای است.

سه کشور ایران، پاکستان و ترکیه در سال ۱۳۴۳ (۱۹۶۴) نخستین بار این سازمان را پایه‌ریزی کردند.

پس از فروپاشی شوروی، در سال ۱۳۷۲ کشورهای افغانستان، جمهوری آذربایجان، قزاقستان، ترکمنستان، قرقیزستان، ازبکستان و تاجیکستان نیز به سازمان اکو پیوستند.

 

مطالب مرتبط:

منبع ایرنا

دیدگاه