راهنمای سفر به ایالت صباح

ایالت صباح مالزی با طبیعت و حیات وحشی متفاوت و بی‌نظیر و با جاذبه‌های تاریخی و مذهبی متنوع، هر ساله دوستداران زیادی را به خود جذب کرده است.

ایالت صباح را بهتر بشناسید:

معرفی ایالت صباح

تاریخچه ایالت صباح

آب و هوای ایالت صباح

راهنمای سفر به ایالت صباح

سوغات ایالت صباح

جاهای دیدنی ایالت صباح

معرفی ایالت صباح

ایالت صباح یکی از ایالت‌های کشور مالزی، واقع در قاره آسیا است. این ایالت که در قسمت شمالی جزیره‌ بورنئو قرار دارد، از جنوب‌غربی با ایالت ساراواک و از جنوب با منطقه کالیمانتان در کشور اندونزی هم‌مرز است. این ایالت با کشور ویتنام از سمت غرب و کشور فیلیپین از شمال و شرق مرز آبی دارد. مرکز ایالت صباح، کوتا کینابالو نام دارد.

ایالت صباح ۳٫۸۷۰ میلیون نفر جمعیت دارد و مساحت آن، نزدیک به ۷۴ هزار کیلومتر مربع است. ۶۵٪ مردم این ایالت را مسلمانان تشکیل می‌دهند و بیش از ۲۶٪ را مسیحیان. پیروان بودیسم در ایالت صباح کمتر از ۱۰٪ جمعیت را شامل می‌شوند. زبان رسمی این ایالت مالایی است.

ایالت صباح در در زمینه‌هایی مانند قضاوت و مهاجرت، مستقل از دیگر ایالت‌های شبه‌جزیره مالای عمل می‌کند. در راس ایالت، حاکم قرار دارد و در راس حکومت نیز نخست وزیر. نوع حکومت در این ایالت به سیستم پارلمانی وست مینستر نزدیک است و پارلمان این ایالت، از اولین پارلمان‌های کشور مالزی محسوب می‌شود.

صباح

تاریخچه ایالت صباح

در طول جنگ جهانی دوم، ایالت صباح به‌مدت ۳ سال توسط نیروهای ژاپنی اشغال شد. در سال ۱۹۴۶، این ایالت به یکی از مستعمره‌های سلطنتی انگلستان تبدیل شد و در سال ۱۹۶۳، انگلستان حکومت این ایالت را به خود صباح واگذار کرد. بدین ترتیب ایالت صباح به‌همراه ساراواک، سنگاپور و شبه‌جزیره مالای، فدراسیون مالزی را تشکیل دادند.

آب و هوای ایالت صباح

دمای هوا در ایالت صباح بین ۲۰ درجه سانتی‌گراد در نواحی ساحلی و ۳۲ درجه در روزهای گرم و آفتابی متغیر است و باران‌های فصلی و موسمی از ویژگی‌های استوایی این ایالت محسوب می‌شوند.

راهنمای سفر به ایالت صباح

وسایل حمل و نقل عمومی مانند اتوبوس، تاکسی و ون‌ در تمامی شهرهای مهم ایالت صباح وجود دارند و قطار ایالتی صباح برای مسافران هر روزه و گردشگران سرویس‌های قابل‌قبولی ارائه می‌دهد. برای ورود به ایالت صباح، فرودگاه بین‌المللی کوتا کینابالو دروازه‌ اصلی به شمار می‌رود. همچنین این ایالت ۸ بندر در شهرهای مختلفی از جمله کوتا کینابالو و ساپانگار دارد.

از شهرهای مهم ایالت صباح می‌توان به کوتا کینابالو، تاوائو و سانداکان اشاره کرد.

سوغات ایالت صباح

صباح

چای صباح، سس چیلی و روغن خالص نارگیل از سوغاتی‌های خوراکی این ایالت به شمار می‌روند. دست‌ساز‌های حصیری متنوع، پارچه‌های بافته بومی و صنایع دستی چوبی نیز از سوغاتی‌های محبوب صباح هستند.

شما برای خرید می‌توانید به «یکشنبه بازار خیابان گایا» (Gaya Street Sunday Market) و «وان بورنئو هایپر مال» (One Borneo Hypermall) در کوتا کینابالو سر بزنید.

جاهای دیدنی ایالت صباح

یکی از مشهورترین جاهای دیدنی ایالت صباح «پارک ملی سیپادان» (Sipadan National Park) نام دارد که برای غواصان مکانی ایدئال به شمار می‌رود.

اگر به فرهنگ مردم بومی صباح علاقه دارید، به «روستای فرهنگی ماری ماری» (Mari Mari Cultural Village) سر بزنید. در این دهکده شما فرصت تماشای خالکوبی‌های محلی، آتش‌بازی‌های خاص و برخی باور‌های مرموز این منطقه را خواهید داشت.

صباح

برای علاقه‌مندان به حیوانات «مرکز تحقیقات و حفاظت گرمسیری» (Tropical Research and Conservation Centre)، «پناهگاه اورانگوتان» (Orang Utan Sanctuary) و «مرکز ‌توان‌بخشی اورانگوتان سپیلوک» (Sepilok Orangutan Rehabilitation Centre) پیشنهاد می‌شود.

از دیگر دیدنی‌ های ایالت صباح می‌توان به «پارک یادبود سانداکان» (Sandakan Memorial Park)،  «منطقه حفاظت‌شده شانگری لا راسا ریا» (Shangri-la Rasa Ria Nature Reserve)، «پارک کینابالو» (Kinabalu Park)، «معبد بودایی پو جیه شیه» (Puu Jih Shih Buddhist Temple) و «مسجد شهر کوتا کینابالو» (Kota Kinabalu City Mosque) اشاره کرد.  

نویسنده: صنم وفقی

از کجا شروع کنیم

نقشه جاهای دیدنی، هتل‌ها و رستوران‌ها

map