واقعیت مجازی گردشگری فضایی به زودی راه‌اندازی خواهد شد

نگین توکلی
نگین توکلی چهار شنبه، ۲ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۵۵
واقعیت مجازی گردشگری فضایی به زودی راه‌اندازی خواهد شد

گردشگری فضایی و یا دیدن فضا با چشم‌های خودتان، رویایی است که هم‌اکنون، برای هر فرد علاقه‌مند به سفر، به حقیقت پیوسته است.

سفر به فضا، قطعا جزو آرزوهای هر گرشگری در جهان است. اما هزینه‌های بسیار گران آن، یکی از محدودیت‌ها به شمار می‌آید. هم‌اکنون دو شرکت انگلیسی قصد دارند تا با واقعیت مجازی، تجربه‌ای جذاب برای علاقه‌مندان به فضا، فراهم کنند.

طبق گفته‌های فضانوردان، این تجربه در حدی عمیق است که نگاه فرد به جهان و بشریت را به صورت دائمی تغییر خواهد داد.

جای تعجب نیست که کمپانی‌های زیادی در رقابت برای ساخت راکتی هستند که گردشگران فضایی را به سفری برای تمام زندگیشان، می‌برد. اما حتی ارزان‌ترین بلیط‌ها، صدها هزار پوند قیمت دارد؛ بنابراین، بیشتر ما از خیر این تجربه خواهیم گذشت.

هم‌اکنون، دو شرکت بریتانیایی با همکاری یکدیگر قصد دارند این تجربه را برای تمامی افراد، عملی کنند. کلمه کلیدی این طرح، واقعیت مجازی است.

استودیوی ایمرسیو کانتنت ریوایند (Immersive content studio Rewind) و کارشناسان صنعت فضایی در ماموریت‌های فضایی، در حال راه‌اندازی پروژه «تجربیات در فضا» (SpaceTime Enterprises) هستند. آن‌ها قصد دارند تا چندین ماهواره به فضا بفرستند که ویدئوی غوطه‌وری در همان زمان را به تمام زمین، مخابره کند. بنابراین، برای وصل شدن به این چشم‌انداز، تنها نیاز به هدست واقعیت مجازی خواهید داشت.

داگ لیدل، رییس ماموریت‌های فضایی گفت:

ما می‌خواهیم این پروژه بسیار ساده و در دسترس همه افراد باشد تا بتوانند در فضا بودن را تجربه کنند زیرا از نظر ما بودن در فضا، به معنای اتصال واقعی به سیاره است.

اولین ماهواره مرتبط به این پروژه، در سپتامبر ۲۰۱۹، به فضا پرتاب خواهد شد. این ماهواره، دوربین‌هایی به همراه خواهد داشت که تصاویر کره زمین را با همان کیفیتی که شما با چشم خودتان در فضا می‌توانید ببینید، به ما ارائه خواهد داد. اولین چشم‌اندازهایی که با هدست واقعیت مجازی خود خواهید دید، با تماشای ماهواره در حال پرواز از پنجره ایستگاه بین‌المللی فضایی، یکسان خواهد بود.

مت ورنون کلیچ از استودیوی ریوایند، گفت:

در سه تا پنج سال آینده، ما امیدوار هستیم که بتوانیم تصاویر هر نقطه‌ای از کره زمین را به صورت زنده، به علاقه‌مندان نشان دهیم.

این بدین معنا است که در این شرایط، کاربران دیگر به ماهواره‌ها وابسته نخواهند بود؛ به جای آن، آن‌ها می‌توانند دور زمین پرواز و در مناطق مورد علاقه‌شان، زوم کنند. این داده‌ها می‌توانند برای مقاصد تجاری و همچنین علمی نیز مورد استفاده قرار بگیرند.

مطالب مرتبط:

دیدگاه