طرح های رد شده معماران برای مشهورترین ساختمان های جهان

سودا سلیمی
سودا سلیمی یکشنبه، ۱۳ مرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۳:۳۰
طرح های رد شده معماران برای مشهورترین ساختمان های جهان

طراحی ساختمان‌ها و بناهای یادبودی که امروزه بسیار معروف بوده و میراثی برای آیندگان هستند، چگونه انجام می‌شود؟

یورو سارینن (Eero Saarinen)، معمار آمریکایی فنلاندی جز هیئت داوری برای انتخاب طرح تالار اپرای سیدنی در سال ۱۹۶۵ میلادی بود. این معمار بعد از انتخاب طرح نهایی ساختمان اپرا، طرح‌های ناموفق را نیز منتشر کرد. این طرح ناموفق که در بندر سیدنی قرار بود اجرا شود، در شکل زیر نشان داده شده است. در نهایت طرح جرن اوتزون (Jørn Utzon) اجرا شد.

طرح ساختمان اپرای سیدنی

طرح سر آوگن گوسنز (ٍEugene Goosense)

خانه‌ی اپرای سیدنی

طرح جرن اوتزون برای خانه‌ی اپرای سیدنی

طرح رد شده‌ی پل لندن

طرح‌هایی از معماران مختلف منتشر شده که اگر هیئت داوری تصمیم دیگری می‌گرفتند، به احتمال قوی بسیاری از ساختمان‌های مشهور جهان امروزه شکل متفاوتی داشتند. در شکل زیر طرح رد شده‌ی پل لندن از معمار پالمر (F.J.Palmer) نشان داده شده است.

شکل امروزی پل لندن

شکل امروزی پل لندن

طرح رد شده‌ی پل لندن

این نقاشی در سال ۱۸۷۸ میلادی از موسسه‌ی معماران سلطنتی انگلیس منتشر شده که طرح رد شده‌ی دیگری برای پل لندن است. این طرح متعلق به آقای هوریس جونز (Horace Jones) است که طرح امروزی از کارهای او الهام گرفته شده است.

طرح رد شده‌ی مقبره‌ی یادبود لینکلن

شکل زیر مربوط به طرح رد شده‌ی مقبره‌ی یادبود لینکلن است که به شکل زیگوراتی طراحی شده و مجسمه‌ای از رئیس‌جمهور آمریکا بر آن قرار داشت. این طرح متعلق به جان راسل پوپ (John Russell Pope) بود.

مقبره‌ی یادبود لینکلن

طرح پذیرفته شده، متعلق به هنری بیکن (Henry Bacon) است.

طاق پبروزی رد شده

در سال ۱۷۸۵ میلادی چارلز ریبارت (Charles Ribart) این مجسمه‌ی یادبود را  پیشنهاد داد. قرار بود این مجسمه به جای طاق پیروزی امروزی قرار گیرد. داخل این فیل، سه طبقه وجود داشت که برای دسترسی به طبقات بالا از راه‌پله‌ای مارپیچی استفاده می‌شد. او مبلمانی را برای این ساختمان پیشنهاد داده بود که از دیوارها آویزان بودند و سیستم زه‌کشی این بنای یادبود به گونه‌ای طراحی شده بود که آب از خرطوم فیل به بیرون ریخته می‌شد.

طاق پیروزی به شکل امروزی

طاق پیروزی به شکل امروزی

مجسمه‌ی یادبود باستیل ناپلون

با وجود اینکه طرح متفاوت و جالب فیل رد شده بود، ناپلون طرح مشابهی با نام فیل باستیل (Bastile) را در سال ۱۸۱۳ در فرانسه درست کرده بود که این مجسمه در سال ۱۸۶۴ میلادی نابود شد.

طرح رد شده‌ی ساختمان اداری در شیکاگو

ناشر روزنامه‌ی تریبون شیکاگو (Chicago Tribune) و یک سیاستمدار محلی، کولونل رابرت مککورمیک (Colonel Robert R.McCormick) مسابقه‌ای بین معماران برگزار کردند تا بتوانند بهترین ساختمان را برای زیباترین ساختمان اداری جهان انتخاب کند. بیش از ۲۶۰ معمار از ۲۳ کشور جهان در این مسابقه شرکت کردند که طرح برونو تاوت (Bruno Taut) که به شکل هرمی بود هم در بین این طرح‌ها بود که در شکل بالا نشان داده شده است.

طرح رد شده‌ی ساختمان اداری در شیکاگو

در نهایت طرح جان مید هاولز (John Mead Howells) و ریموند هود (Raymond Hood) در این مسابقه برنده شد.

طرح رد شده ی باسیلیکا

مسابقه‌ی دیگری برای انتخاب بهترین طرح باسیلیکا (Basilica) در قلب مقدس پاریس برگزار شد. هفتاد و هفت معمار در این مسابقه شرکت کردند و لوسین ماگنه (Lucien Magne) مسئول این مسابقه بود.

طرح دیگری که توسط کونسانت مایوکس (Constant Mayaux) پیشنهاد شده بود.

طرح بنای بنای یادبود واشنگتن

ممکن بود که بنای یادبود واشنگتن پایه‌های ستونی داشته باشد، ولی اینگونه نشد.

طرح رد شده ی بنای یادبود واشنگتن

در این تصویر پیشنهاد دیگری برای بنای یادبود واشنگتن نشان داده شده که به صورت یک ابلیسک و هرم است.

طراحی ستون نلسون

برای طراحی ستون نلسون (Nelson’d Column) مسابقه‌ای برگزار شد. طرحی که برنده شد، طرحی به نام «قهرمان ما روی کره‌ی زمین ایستاده بود» بود.

کلیسای سنت پاول

اولین طرح ورن (Wren) برای کلیسای سنت پاول (St Paul) به شکل زیر بود.

طراحی برج لندن

ممکن بود که لندن شکل مشابهی با برج ایفل داشته باشد. در سال ۱۸۹۰ میلادی مسابقه‌ای برای طراحی برج لندن برگزار شد. در این تصویر تعدادی از طرح‌های پیشنهادی نشان داده شده است.

طراحی برج لندن

طرح‌های زیادی برای برج لندن پیشنهاد شد که هر کدام ویژگی‌های منحصر به فرد خود را داشتند. برای مثال طرح پیشنهاد شده در شکل بالا و سمت چپ، موتوری لوکوموتیوی داشت و قطاری برای آن طراحی شده بود که توانایی بالا رفتن تا بالای برج را داشت.

کپیتول آمریکا

کپیتول آمریکا (Capitol US) قرار بود طبق طرح ساموئل دوبی (Samuel Dobie) به این صورت باشد.

طرح رد شده‌ برای کنگره‌ی آمریکا

در این شکل طرح رد شده‌ی دیگری برای کنگره‌ی آمریکا نشان داده شده است که توسط جیمز دایموند (James Dimond) طراحی شده بود.

طراحی ساختمان ریچستگ برلین

مسابقه‌ای برای طراحی ساختمان رایشس‌تاگ برلین  (Berlin’s Reichstag) برگزار شد. این طرح که در شکل نشان داده شده، تشابهات زیادی به طرح واقعی اجرا شده دارد.

ساختمان اپرای پاریس گارنیر

ساختمان اپرای پاریس گارنیه (Palais Garnier) ممکن بود که به این صورت ساخته شود. این طرح از طرح واقعی اجرا شده، بزرگ‌تر به نظر می‌آید.

مطالب مرتبط:

منبع telegraph

دیدگاه