دیدنی‌های پاموکاله ؛ قلعه سفید و پنبه‌ای ترکیه

شیدا  خرمشاهی
شیدا خرمشاهی شنبه، ۱۶ دی ۱۴۰۲ ساعت ۱۴:۰۶
دیدنی‌های پاموکاله ؛ قلعه سفید و پنبه‌ای ترکیه

شهر تاریخی پاموکاله به‌واسطه داشتن جاذبه‌های گردشگری فراوان و دریاچه‌ها و چشمه‌های جادویی، هر ساله پذیرای گردشگران زیادی از گوشه و کنار دنیا است.

نسخه اولیه این مقاله در تاریخ ۱۳۹۷/۰۲/۳۰ منتشر شده و در تاریخ ۱۴۰۲/۱۰/۱۶ به‌روزرسانی شده است.

پاموکاله یکی از زیباترین نقاط گردشگری جنوب‌غربی کشور ترکیه نزدیک به شهر آنتالیا در استان دنیزلی است که به‌واسطه زیبایی‌های خیره‌کننده و رنگ سفیدش، لقب «قلعه سفید پنبه‌ای» را از آن خود کرده است. با وارد شدن به منطقه کوهستانی پاموکاله احساس می‌کنید که وارد شهری برفی و زمستانی شده‌اید؛ در صورتی که اینجا زمستان نیست و از سرمای هوا و یخبندان هم خبری نیست؛ تنها گردی سفیدرنگ تمام پستی و بلندی‌های این ناحیه را محاصره کرده است. به همین خاطر است که این شهر تاریخی و دریاچه‌های جادویی آن، هر ساله پذیرای گردشگران زیادی از گوشه و کنار دنیا است. در این مطلب با ما همراه باشید تا با جاهای دیدنی‌ پاموکاله، این ناحیه توریست‌پذیر کشور ترکیه بیشتر آشنا شوید.

جاذبه‌های گردشگری پاموکاله

ویرانه های شهر تاریخی هیراپولیس (Hierapolis City Ruins)

ستون ها و پل های ویرانه های شهر تاریخی هیراپولیس (Hierapolis City Ruins)

عکس‌ از وب‌سایت planetware

ویرانه‌های شهر تاریخی هیراپولیس ابتدا توسط «شاه ایومنس دوم» (King Eumenes II) ۱۹۰ سال قبل از میلاد کشف شد. این ویرانه‌های تاریخی در اصل در گذشته‌های دور مجموعه نظامی قدرتمندی بود. زلزله‌ای که در سال شصت میلادی رخ داد، موجب ویرانی این شهر شد. شهر تاریخی هیراپولیس، بعدها بازسازی شد و شکوه و رونق آن، مجددا بازگشت. گفته می‌شود که اوج رونق این شهر در قرن دوم و سوم میلادی بوده است.

تئاتر باستانی هیراپولیس (Hierapolis Theater)

سکوی نشیمن در تئاتر هیراپولیس (Hierapolis Theater)

عکس‌ از وب‌سایت planetware

تئاتر باستانی هیراپولیس، در شیب بالای ویرانه‌های شهر تاریخی هیراپولیس باشکوه و ابهت قرار گرفته است. این تئاتر در زمان امپراتوری روم هادریان (Hadrian) ساخته شد و قابل ذکر است که تا به امروز، به‌خوبی حفظ شده و هنوز بخش زیادی از تزئیناتی که در صحنه آن به کار رفته، باقی مانده است.

استخر باستانی پاموکاله (Pamukkale Antique Pool)

آب زلال در استخر باستانی پاموکاله (Pamukkale Antique Pool)

عکس‌ از وب‌سایت planetware

اگر می‌خواهید به استخری شبیه استخر زمان رومیان بروید و تجربه‌ای شبیه به آنان داشته باشید، پیشنهاد می‌کنیم که به استخر باستانی پاموکاله بروید. این استخر در کنار معبد آپولو جای گرفته و این فرصت را به گردشگران و مسافران می‌دهد که در آب این چشمه آب‌گرم و معدنی شنا کرده و به درمان عضلات خود بپردازند.

موزه باستان‌شناسی شهر تاریخی هیراپولیس (Hieropolis Museum)

سردیس رومی موزه شهر تاریخی هیراپولیس (Hieropolis Museum)

عکس‌ از وب‌سایت planetware

موزه باستان‌شناسی شهر تاریخی هیراپولیس، در ساختمان محل قدیمی حمام خانه رومی قرار دارد. در این موزه می‌توانید برخی از اشیای هنری زیبای شهر هیراپولیس که شامل مجسمه‌ها و چندین قبر سنگی می‌شود را تماشا کنید. موزه باستان‌شناسی شهر تاریخی هیراپولیس دارای دو بخش روباز در سمت شرقی هیراپولیس، که آثار تاریخی سنگی از جنس سنگ مرمر در آن نگهداری می‌شود و بخش سربسته که عمدتا به‌عنوان کتابخانه و محل نگهداری آثار تاریخی ظریف مورد استفاده قرار می‌گیرد.

قلعه پاموکاله (Pamukkale Castle)

قلعه پاموکاله در ارتفاعات ترکیه  (Pamukkale Castle)

عکس‌ از وب‌سایت planetware

قلعه پاموکاله پیش از قرن یازده یا دوازده میلادی به نام قلعه کتان شناخته می‌شد. این قلعه درست در مسیر جاده‌ای قرار گرفته که به شهر پاموکاله منتهی می‌شود. اگر از قلعه پاموکاله دیدن کنید، می‌توانید چشم‌انداز و دورنماهای فوق‌‌العاده زیبایی از چشمه‌های پلکانی پاموکاله داشته باشید. غروب آفتاب در این قلعه نیز منظره‌ای بی‌بدیل و تماشایی را برای شما به نمایش می‌گذارد.

شهر تاریخی لاودیکیا (Laodikeia)

ستون ها و سرستونهای شهر تاریخی لاودیکیا (Laodikeia)

عکس‌ از وب‌سایت planetware

شهر تاریخی لاودیکیا، شهری زیبا و دوست‌داشتنی است که زمانی جایگاه دولتمردان و سخنوران رومی بوده است. این شهر بندری در واقع مرکز اقتصادی و صنعتی رومی و همین طور مرکز درمان و تجارت بود. کلیسای قدیمی شهر تاریخی لاودیکیا نیز یکی از قدیمی‌ترین کلیساهای مسیحی جهان است که قدمت آن به قرن سوم پیش از میلاد باز می‌گردد. 

افرودیسیاس (Aphrodisias)

ستون های باقی مانده از افرودیسیاس (Aphrodisias)

عکس‌ از وب‌سایت planetware

قدمت معبد آفرودیت به قرن چهارم قبل از میلاد باز می‌گردد.

افرودیسیاس یا معبد آفرودیت یکی از مهم‌ترین جاهای دیدنی کشور ترکیه است. مکشوفات مسی و برنجی در این محل، نشانگر قدمت سکونت در این محل در قرن چهارم قبل از میلاد است. همچنین اشیای سفالی یافت شده در این نقطه تاریخی مربوط به اوایل دوران حکومت بیزانس‌ها بر‌می‌گردد که نمایانگر تجارت کشورهای آشوری در زمان عهد نو سنگی است. معبد افرودیت تقریبا در سال صدم قبل از میلاد بنا شده و چهارده ستون ایستاده دارد. در قرن پنجم میلادی، بیزانس‌ها آن را به یک کاخ سه راهرو تبدیل کردند. در بخش شمالی معبد افرودیت یک استادیوم قرار دارد که دیوارهای آن به‌خوبی حفظ شده و گنجایش سه هزار نفر تماشاگر را دارد. همچنین موزه آفرودیسیاس نیز یکی از برجسته‌ترین موزه‌های مجسمه در کشور ترکیه است که جنس مجسمه‌های آن اکثرا از جنس سنگ مرمر است. 

کاروانسرای نزدیک پاموکاله (Caravanserais near Pamukkale)

گردشگر در حال رفتن بع کاروانسرای نزدیک پاموکاله (Caravanserais near Pamukkale)

عکس‌ از وب‌سایت planetware

کاروانسرای نزدیک پاموکاله در مسیر جاده دنیزلی به دینار قرار گرفته است. این کاروانسرای سلجوقی در سال ۱۲۵۳ کشف شده است و شامل دو برج بزرگ و کتیبه‌ای که در دو طرف آن مجسمه‌های شیر به چشم می‌خورد، می‌شود.

چیوریل (Çivril)

ویرانههای شهر ماقبل تاریخ سیوریل (Çivril)

عکس‌ از وب‌سایت planetware

چیوریل یکی از شهرهای تاریخی مهم دوران ماقبل تاریخ است. شواهد یافت شده از این محل نشان می‌دهد که چیوریل محل سکونت مردمان، از عهد حجر تا اوایل عهد بیزانس‌ها بوده است.

چشمه های آب گرم کاراهایت (Karahayıt Hot Springs)

ظاهر پلکانی چشمه های آب گرم کاراهاییت (Karahayıt Hot Springs)

عکس‌ از وب‌سایت planetware

چشمه‌های آب‌گرم کاراهایت در پنج کیلومتری غرب پاموکاله قرار گرفته‌اند. دمای آب این چشمه به پنجاه و پنج درجه سانتی‌گراد می‌رسد. وجود اکسیدهای متنوعی از جمله اکسید آهن، موجب رنگ‌دار شدن آب این چشمه‌ها شده است. در زیر چشمه‌های آب گرم کاراهایت، حوض حمامی وجود دارد که پس از بازدید از این چشمه‌ها، می‌توانید در آن آب‌تنی کنید.

شهر تاریخی کولوس (Colossae)

ستون های سفید رنگ شهر تاریخی کولوس (Colossae)

عکس‌ از وب‌سایت planetware

شهر تاریخی کولوس یکی از شهرهای تاریخی مهم کشور ترکیه است که اکنون باقی‌مانده‌های کمی از ویرانه‌های آن در بیست کیلومتری شرق دنیزلی قرار گرفته است.

سارای کوی (Sarayköy)

عکس هوایی از منطقه مسکونی سارای کی (Sarayköy)

عکس‌ از وب‌سایت planetware

سارای‌کوی شهری تاریخی بوده که در قسمت غربی دره هیراپولیس جای گرفته است. این شهر تاریخی به‌دلیل داشتن چشمه‌های آب‌گرم و مدرسه پزشکی، آن زمان بسیار معروف بود.

غار کاکلیک (Kaklik Cave)

نمای داخلی و تاریک غار کاکلیک (Kaklik Cave)

عکس‌ از وب‌سایت planetware

غار کاکلیک یکی از جذاب‌ترین غارهای دنیا بوده که دارای آبشارهای کلسیم سفید است که در داخل غار جاری هستند. تراوش‌های کلسیم باعث ایجاد بوی غلیظ گوگرد در داخل این غار شده است.

چشمه های پلکانی پاموکاله

چشمه‌های پلکانی پاموکاله، چشمه‌های آهکی سفید رنگ آبشاری و پله‌ای است که مانند زمینی پوشیده از برف در میان باغی سرسبز می‌ماند. این چشمه‌ها همچنین یکی از چشمه‌های آب‌گرم و اولین چشمه آب شور جهان هستند که خاصیت درمانی دارند و غنی از مواد معدنی هستند. چشمه‌های پلکانی پاموکاله در منطقه‌ دریای اژه و در رودخانه‌ مندرس (Menderes River) واقع شده است و در اکثر فصل‌های سال آب و هوایی معتدل دارد. گردشگران زیادی از راه‌های دور به این منطقه سفر می‌کنند تا از چشمه‌های شفابخش آن که برای درمان دردهای مفاصل، آرتروز و هزار و یک بیماری دیگر مفید است، بهره‌مند شوند. تجربیات و نظرهای خود را درباره جاذبه های گردشگری پاموکاله با ما وسایر کاربران کجارو به اشتراک بگذارید.

پرسش‌های متداول

پاموکاله کجاست؟

پاموکاله یکی از زیباترین نقاط گردشگری جنوب‌غربی کشور ترکیه نزدیک به شهر آنتالیا در استان دنیزلی است.

علت شهرت پاموکاله چیست؟

صخره‌ها و مناظر سفید رنگ.

لقب پاموکاله چیست؟

قلعه سفید پنبه‌ای

قدمت شهر تاریخی هیراپولیس چقدر است؟

۱۹۰ سال پیش از میلاد مسیح.

مطالب مرتبط:

دیدگاه