چطور هزینه های سفر را محاسبه کنیم؟

عاطفه کماسی
عاطفه کماسی دوشنبه، ۷ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۴۵
چطور هزینه های سفر را محاسبه کنیم؟

بسیار پیش می‌آید که هزینه سفر به‌اندازه خود سفر یا حتی بیشتر دارای اهمیت می‌شود. اما چطور هزینه دقیق یک سفر داخلی یا خارجی را باید محاسبه کرد؟  

زمانی که برای یک سفر برنامه‌ریزی می‌کنید، دانستن اینکه این مسافرت چقدر برای شما هزینه دارد بسیار مهم است. برای به‌دست آوردن هزینه دقیق یک سفر باید تمام فاکتورها را در نظر بگیریم. به همین منظور تمام مراحل زیر را با دقت دنبال کنید.

گام اول

هزینه حمل و نقل و جابه‌جایی را محاسبه کنید

محاسبه هزینه سفر

حمل و نقل یکی از اصلی‌ترین هزینه‌هایی است که در سفر با آن مواجه هستید. اگر با هواپیما، قطار یا اتوبوس سفر می‌کنید پس هزینه جابه‌جایی شما همان هزینه بلیتی است که تهیه می‌کنید. اگر اتومبیلی را اجاره کرده‌اید (چه در داخل و چه در خارج از ایران) و خود رانندگی می‌کنید باید هزینه اجاره را محاسبه کنید، اگر هم اتومبیل از آن خود شما است، در صورت امکان باید ابتدا مقدار سوخت مصرفی را در نظر بگیرید. البته درصورتی که به یک کشور خارجی سفر می‌کنید، باید واحد پول را نیز در نظر بگیرید.

محاسبه هزینه سفر

  • ابتدا مسافتی را که باید رانندگی کنید محاسبه کنید.
  • مسافت سفر را تقسیم بر میزان مصرف سوخت خودروی خود کنید. عدد به‌دست آمده مقدار سوخت مورد نیاز شما برای سفرتان است.
  • تعداد باک‌های لازم را با هزینه سوخت مصرفی جمع ببندید.
  • توجه: اگر در خارج از کشور هستید و یک خودروی اجاره‌ای کرایه کرده‌اید، شرکت مربوطه مقدار مشخصی سوخت و بیمه را برای شما در نظر می‌گیرد. دقت کنید که این فاکتور را نیز به هزینه‌های سفر خود اضافه کنید. اگر هم در داخل کشور سفر می‌کنید بسته به شرکتی که خودرو را از آن کرایه می‌کنید یک سری خدمات به شما ارائه می‌دهد.

گام دوم

هزینه تمام اتفاقاتی که ممکن است در سفر بیفتد را در نظر بگیرید

محاسبه هزینه سفر

غذا و نوشیدنی:

اگر قرار است برای مدت طولانی سفر کنید باید از توقف‌های مکرر برای غذا و نوشیدنی صرف‌نظر کنید یا اینکه همیشه یک بسته غذا و نوشیدنی همراه داشته باشید که در این صورت باید هزینه آن را وارد لیست هزینه‌های سفر خود کنید.

اقامت:

برای سفرهایی که قرار است بیش از یک روز رانندگی کنید باید برای خواب و استراحت جایی توقف کرده و ساکن شوید. اگر نخواهید کنار جاده توقف کنید و شب را درون خودرو بخوابید باید هزینه اقامت را وارد لیست هزینه‌های سفر کنید.

عوارض جاده‌ای:

بسیاری از جاده‌ها دارای باجه‌های عوارضی هستند که باید بایستید و هزینه‌ای پرداخت کنید. هزینه عوارض جاده‌ها ممکن است بالا رود به‌خصوص اگر در سفر طولانی به سر ببرید.

پارکینگ:

اگر قرار باشد با هواپیما، قطار یا اتوبوس سفر کنید ممکن است مجبور شوید خودروی خود را در پارکینگ یا گاراژ پارک کنید، بنابراین هزینه پارکینگ را نیز باید طی سفر محاسبه کنید. یا اگر با خودروی شخصی خود سفر می‌کنید ممکن است در مقصد مجبور شوید آن را در پارکینگ پارک کنید، پس این هزینه را نیز در نظر بگیرید.

استهلاک:

هر بار که رانندگی می‌کنید ارزش خودروی شما پایین می‌آید، پس هزینه آن را نیز به لیست اضافه کنید: هر ۱.۶ کیلومتر ۲۵۰۰ ریال.

هزینه‌های غیرمستقیم:

اگر خود رانندگی می‌کنید پس حتما هزینه‌های غیرمستقیم را در نظر بگیرید. این هزینه‌ها شامل مواردی چون نگهداری و تعمیر جاده‌ها، آلودگی، مالیات دولت و تصادفات می‌شوند.

زمان سفر:

مدت زمانی که در جاده به سر می‌برید را در نظر بگیرید. برای محاسبه، این مدت زمان را به‌اضافه‌ی تمام توقف‌های ممکن در هر ۱۵ دقیقه کنید که در این صورت زمان واقعی که در جاده به سرمی‌برید را به‌دست می آورید. اگر هم مایلید تا هزینه‌ای را که در هر توقف پرداخته‌اید محاسبه کنید از هزینه کلی که قرار است در زمان مشخص تا رسیدن به مقصد خرج کنید، به‌ازای هر ۵ دقیقه‌ که توقف می‌کنید ۵۰۰۰ ریال کم کنید. عدد به‌دست آمده میانگین هزینه شما است.

گام سوم

اگر لازم است، زمانی را که قرار نیست به محل کار بروید، محاسبه کنید

محاسبه هزینه سفر

زمانی که هزینه سفر را به‌صورت دقیق بررسی می‌کنید باید زمانی را هم که از شغل خود دور هستید به معادله اضافه کنید. تعداد ساعاتی که از کار خود دور هستید را در پولی که به‌ازای هر ساعت دریافت می‌کنید ضرب کنید.

مطالب مرتبط:

منبع wikihow

دیدگاه