کدام شهرها بیشترین نرخ رشد جمعیت در جهان را دارند؟ (قسمت اول)

علیرضا حیدری
علیرضا حیدری دوشنبه، ۲۹ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۸:۳۰
کدام شهرها بیشترین نرخ رشد جمعیت در جهان را دارند؟ (قسمت اول)

بیشترین نرخ رشد جمعیت به کدام شهر و کشور تعلق دارد؟ در این مقاله به این سوال پاسخ می‌دهیم.

در مورد نرخ رشد جمعیت و پیامدهای آن نظرات متفاوت و گاه متناقضی وجود دارد و در کشورهای مختلف  کاهش یا افزایش نرخ رشد جمعیت بسته به شرایط آن کشور بازتاب‌های متفاوتی را سبب می‌شود، با این حال فردی همچون «مالتوس»، جمعیت‌شناسی را به اقتصاد پیوند زده و ادعا می‌کند:

 با افزایش جمعیت، منابع کشور بر تعداد بیشتری تقسیم و در نتیجه سهم هر فرد کمتر و فقر افزایش می‌یابد.

با این وجود نسبیت و پیچیدگی این مبحث پیچیده‌تر از آن است که در نظرات اینچنینی قابل جمع باشد.

فهرست پیش رو شامل شهرهایی در جهان هست که جمعیت‌شان به سرعت در حال افزایش است، شهرهایی با حداقل ۵ میلیون جمعیت که بر اساس آمارهای منتشر شده توسط سازمان ملل که برگرفته از داده‌های سایت Demographia.com  هستند، بیشترین میزان افزایش جمعیت در دهه دوم قرن ۲۱ را خواهند داشت.

در ادامه شما را با ۲۰ شهر دنیا که بیشترین نرخ رشد مورد انتظار را خواهند داشت،  آشنا می‌کنیم. وجود شهرهای آسیایی به‌خصوص از چین و هند در این فهرست جلب توجه می‌کند.

 

۲۰. چونگ‌چِنگ چین

شهری منهتن‌گونه در غرب چین که از این بابت شبیه به شانگهای است و از سمت جنوبی خود به رودخانه یانگ‌تسه، بزرگترین رودخانه چین منتهی می‌شود و از این جهت یکی از مهم‌ترین بنادر چین است. همین موقعیت ویژه جغرافیایی، چونگ‌چنگ را به شهری با موقعیت و مرکزیت تجاری که دادوستدهای زیادی در آن می‌شود، بدل کرده و سرمایه‌گذاری‌های زیادی که در آن صورت گرفته، سبب ظهور مراکز خرید و آسمان‌خراش‌های زیادی در شهر شده‌ است.

با این حال اینجا جایی است که مانند سایر شهرهای چین شاهد همزیستی مسالمت‌آمیز سنت و مدرنیته هستیم؛ چونگ‌چنگ برای علاقه‌مندان به سمبل‌ها و فرهنگ قدیمی چین نیز چیزهایی برای عرضه دارد، از میراث باقی‌مانده از خاندان پادشاهی تانگ تا خرس‌های دوست‌داشتنی پاندا که سمبل ملی این کشور هستند.

  • آخرین جمعیت:  ۷ میلیون و ۲۲ هزار نفر
  • نرخ رشد سالانه: مثبت ۳.۰۸٪

۱۹. تیانجین چین

تیانجین

وجود نماینده‌های بیشتر از چین در این لیست چندان تعجب‌برانگیز نیست و با لغو سیاست تک‌فرزندی و بهبود وضعیت رفاهی، اقتصادی در این کشور، شاهد رشد و افزایش نرخ جمعیت در این کشور هستیم؛ شهر  تیانجین هم از این قاعده مستثنی نیست و به‌خصوص از لحاظ نرخ جمعیت وضعیت روبه رشدی دارد، کلان‌شهر شمال شرقی چین که ساحلش منزلگاه یکی از مهم‌ترین بنادر چین و دارای موقعیت سوق‌الجیشی تجاری در کشور پهناور چین است.

  • آخرین جمعیت: ۱۰ میلیون و ۹۲۰ هزار نفر
  • نرخ رشد: مثبت ۳.۰۹٪

۱۸. حیدرآباد هند

حیدرآباد هند

با یک نگاه اجمالی قابل پیش‌بینی است که هند هم در کنار چین سردمدار کشورهایی باشند که شهرهایشان بالاترین نرخ رشد جمعیت را تجربه می‌کنند.

اما شاید حیدرآباد شهر جنوبی هند که در عین سنتی بودن، یکی از مراکز تکنولوژی این کشور است، در نگاه اول درخشش و جلوه شهرهایی مانند دهلی، مومبای و آگرا را نداشته باشد، با این حال برای خود هندی‌ها هیچ کم از شهر‌های گفته شده نداشته و هندشناسان دنیا این مدعا را تایید می‌کنند. تمدن اسلامی که با فرهنگ هندی ترکیب شده، ترکیب منحصربه‌فردی به وجود آورده که رمز و راز آن در کمتر جای هند قابل تجربه است؛ همه این دیدنی‌ها در کنار بکری، رستوران‌ها و بازارها، مردم دوست‌داشتنی و طبیعت زیبا که بهترین انبه‌های دنیا را پیشکش شما می‌کند، از آن شهری دلچسب ساخته است.

  • آخرین جمعیت: ۸ میلیون و ۷۵۰ هزار نفر
  • نرخ رشد: مثبت ۳.۱۰٪

۱۷. شانگهای چین

شانگهای چین

شانگهای قلب تجارت و بزرگترین شهر چین و شاید معروف‌ترین شهر این کشور بعد از پکن، یکی از مهم‌ترین مظاهر مدرنیته در آسیا است.

 شهری ساحلی در چین که در ساحل غربی رودخانه هوانگ پو در جنوب رودخانه یانگ‌تسه قرار دارد، در کنار مدرن بودن و آسمان‌خراش‌های معروفش، رشد جمعیتی قابل ملاحظه‌ای را تجربه می‌کند.

رستوران‌ها و هتل‌های عالی مانند پارک حیات، جاذبه‌هایی مانند محله فرانسوی‌ها شانگهای، بهترین مراکز خرید، اسپاهای درمانی و دیدنی‌های سنتی و مدرنی از آن شهری دوست‌داشتنی ساخته که رضایت هر سلیقه‌ای را تامین می‌کند.

  • آخرین جمعیت: ۲۳ میلیون و ۴۲۰ هزار نفر
  • نرخ رشد: مثبت ۳.۱۱٪

۱۶. احمد‌آباد هند

احمدآباد هند

بزرگترین شهر ایالت گُجِرات هند که زمانی منزلگاه مهاتما گاندی، بزرگترین چهره معاصر این کشور بود، صنعتی‌ترین منطقه این کشور است که در غرب آن واقع شده و «آمیتاب باچان» اسطوره سینمای این کشور را سفیر تبلیغاتی خود می‌بیند.

قلعه بدرا که توسط احمدشاه، موسس این شهر و  در قرن ۱۵ میلادی ساخته شده، مرکز فرهنگی این شهر به شمار می‌آید و شامل برج و باروهای دفاعی، اقامتگاه سلطنتی و یک مسجد تاریخی است که در کنار مسجد تاریخی و اصلی این شهر، «مسجد رانی روپاماتی» که از شاهکارهای معماری هند و تلفیقی از معماری هندی-اسلامی است خودنمایی می‌کند.

  • آخرین جمعیت: ۷میلیون و ۱۹۰ هزار نفر
  • نرخ رشد: مثبت ۳.۱۳٪

۱۵. ریاض؛ عربستان سعودی

ریاض عربستان سعودی

جایی که محافظه‌کاری عربی‌ کم‌رنگ‌تر می‌شود، ریاض پایتخت عربستان دربردارنده  آسمان‌خراش‌های سربه‌فلک کشیده از جمله برج المملکه است، جایی که دو برج معروف این شهر با یک پل مدرن به زیبایی با هم یکی می‌شوند و از فراز آن زیباترین چشم‌انداز به شهر در دسترس قرار می‌گیرد.

  • آخرین جمعیت: ۵ میلیون و ۶۷۰ هزار نفر
  • نرخ رشد: مثبت ۳.۱۶٪

۱۴. کراچی؛ پاکستان

کراچی پاکستان

کراچی در کنار اسلام‌آباد از شهرهای اصلی پاکستان است، شهری که پرجمعیت‌ترین شهر این کشور و از پرجمعیت‌ترین شهرهای دنیا است، در انتظار رشد بیشتر جمعیتش است. با وجود مشکلات بسیار این شهر، این خبر چندان خوبی محسوب نمی‌شود..

  • آخرین جمعیت:  ۲۲ میلیون و ۱۲۰ هزار نفر
  • نرخ رشد: مثبت ۳٫۱۷٪

۱۳. نانجینگ؛ چین

نانجینگ چین

  • آخرین جمعیت: ۶ میلیون و ۱۵۰ هزار نفر
  • نرخ رشد: مثبت  ۳.۲۴٪

۱۲. شنگدو؛ چین

شنگدو

و باز هم شهر دیگری از چین. این ثابت می‌کند که چین فقط به پکن و شانگهای خلاصه نمی‌شود و دیدنی‌ها و شهرهای بسیاری درصدد ابراز وجود هستند و چندونگ از این جمله است. شهری قدیمی و خوش آب و رنگ که حال و هوای شرقی آن روح را می‌نوازد؛ شهری با پانداهای منحصربه‌فرد که آن را تبدیل به شهر دوست‌داشتنی برای کودکان می‌کند.

شهری برای دوست‌داران غذا که «فرهنگ آشپزی غنی» آن از طرف یونسکو و در کنار شهرهایی همچون توکیو و هنگ‌کنگ به رسمیت شناخته شده است.

  • آخرین جمعیت: ۱۰ میلیون و ۳۸۰ هزار نفر
  • نرخ رشد: مثبت ۳٫۴۷٪

۱۱. داکا؛ بنگلادش

داکا بنگلادش

داکا شهری در جنوب آسیا و پایتخت بنگلادش، با جمعیت بسیار زیاد که مورد توجه توریست‌ها قرار نمی‌گیرد؛ سختی‌ها و مصائب زندگی در این شهر شرایط را برای ساکنانش سخت و آن را به یکی نامطلوب‌ترین شهرها برای زندگی تبدیل کرده است.

  • آخرین جمعیت: ۱۵ میلیون و ۶۷۰ هزار نفر
  • نرخ رشد: مثبت ۳٫۶‌٪

مطالب مرتبط:

منبع Telegraph

دیدگاه