۵ معبد غیرقابل دسترس در جهان

علی  کماسی
علی کماسی پنجشنبه، ۱۷ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۲۱:۳۰
۵ معبد غیرقابل دسترس در جهان

صومعه‌های مذهبی معمولا در نقاطی خارج از دسترس عموم ساخته می‌شود تا جایی که رفتن به برخی از این صومعه‌ها غیرممکن است.

ایده ساخت معابد در ارتفاعات و در مناطق دور از دسترس از آنجا آمده که بیشتر افراد را از آمدن به این مکان‌ها بازدارد و فقط تعداد خاصی بتوانند به این معابد دسترسی داشته باشند. همچنین موقعیت این معابد به راهب‌ها این حس را منتقل می‌کند که در مکانی آرام و خلوت، و به خدا نزدیک‌تر هستند. هرچند امروزه بیشتر این صومعه‌ها شکل توریستی به خود گرفته‌اند و به خاطر گردشگران، راه‌های دسترسی متنوعی مانند تله‌کابین و پله برای این صومعه‌ها تعبیه شده، اما با این وجود هنوز هم بعضی از این مسیرهای دسترسی سخت و ترسناک هستند و به هزاران متر پیاده‌روی‌ عمودی نیازمند دارند. پس برای رفتن به این مکان‌ها بهتر است خود راه حسابی آماده کنید.

صومعه متئورا، یونان

صومعه متئورا

متئورا (Meteoa) که در زبان یونانی به معنای «معلق در هوا» یا «بالای بهشت» است گروهی متشکل از شش صومعه است. این مجموعه یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین مجموعه‌ها از صومعه‌های اورتودکس شرقی در یونان است. این شش صومعه که یکی از برترین نمونه‌ها برای تبدیل یک منطقه به مکانی برای عبادت و تفکر از نظر معماری است، روی ستون‌های طبیعی سنگ‌ماسه‌ای ساخته شده است.

صومعه متئورا

صومعه‌ها در نوک صخره‌هایی که به نام متئورا شناخته می‌شوند، ساخته شده‌اند. ارتفاع این صومعه‌ها ۴۰۰ متر است و در بالای دره پنئاس (peneas) و شهر کوچک کالامباکا (kalambaka) در دشت تثالین (thessalian) قرار داد. طی قرن ۱۴ و در زمانی که نابسامانی‌های سیاسی جو ترسناکی را بوجود آورده بود، صومعه‌ها در مناطق غیرقابل دسترس ساخته می‌شد تا جایی که تا پایان قرن پانزده، ۲۴ صومعه به این شکل ساخته شده بود. این روند تا قرن ۱۷ ادامه داشت. امروزه تنها ۴ صومعه یعنی آگیوس استفانویس (Aghios Stephanos)، آجیا تریاس (Aghia Trias)، وارلام (Varlaam) و متئورون (Meteoron) هنوز مکان گردهمایی‌های مذهبی باقی مانده و دیگر صومعه‌ها توریستی هستند. در دهه ۱۹۲۰ تلاش شد تا راه‌های دسترسی اصلاح شود. به این ترتیب پله‌هایی در صخره تراشیده و برای دسترسی بهتر یک پل نیز قرار داده شد.

صومعه متئورا

دسترسی به این صومعه‌ها مشخصا کار سختی بوده و نیازمند نردبام‌های بزرگی بوده که به یکدیگر به وسیله تسمه وصل شده یا تورهای بزرگی که هم برای بالا کشیدن کالا هم برای بالاکشیدن انسان استفاده می‌شده است.

صومعه تانگ کالات (Taung Kalat)، برمه

صومعه‌ی تانگ کالات

صومعه تانگ کالات روی یک صخره آتشفشانی به ارتفاع ۷۳۷ متر ساخته شده است. این صومعه در مرکز برمه و ۵۰ کیلومتری جنوب باگان (Bagan) و همچنین در نزدیکی آتشفشان غیرفعال مونت پاپا (mount papa) قرار دارد. برای رسیدن به این صومعه باید دقیقا از ۷۷۷ پله صعود کنید. اما نتیجه این همه زحمت، منظره دیدنی و غیرقابل توصیفی است که در بالای صخره قابل مشاهده است.

صومعه‌ی تانگ کالات

در سمت شما غربی از صومعه می‌توان معبد‌های باگان را در دوردست‌ها دید و در سمت شرق قله پوشیده از درخت تانگ ماجی (Taung Ma-gyi) را دید. یک فرورفتگی آتشفشانی به عمق ۹۱۴ متر و عرض ۶۱۰ متر وجود دارد که کوه را از جهات مختلف به شکل‌های متفاوتی نشان می‌دهد. خیلی از بوزینه‌های دم کوتاه در این محل زنگی می‌کنند که خود به یک جاذبه توریستی تبدیل شده است.

معبد تاکشانگ پالپوگ (Taktsang Palphug)، بوتان

معبد تاکشانگ پالپوگ

معبد تاکشانگ که به آشیانه ببر نیز معروف است، روی صخره شیب‌داری ساخته شده که در ارتفاع ۹۰۰ متری روی دره پارو (paro) قرار دارد. شیب سنگ‌ها بسیار تند است تا جایی که در بعضی نقاط کاملا عمودی است و معبد روی دیواره صخره ساخته شده است.

معبد تاکشانگ پالپوگ

با وجود اینکه این معبد به نظر ترسناک می‌آید، اما راه‌های زیادی برای دسترسی به این مکان وجود دارد. برای مثال مسیری که در سمت شمال غربی وجود دارد و از میان جنگل عبور می‌کند یا از سمت جنوب که توسط مریدان معبد استفاده می‌شده یا از سمت شمال همگی مسیرهای دسترسی به معبد هستند. یک مسیر نیز وجود دارد که گردشگران می‌توانند بوسیله قاطر از آن عبور کنند. تمام این مسیر با خز و پرچم‌های عبادت‌کنندگان تزیین شده است. اکثر روزهای سال صخره توسط ابر‌ها پوشیده می‌شود و حس و حال عجیبی را برای گردشگران به وجود می‌آورد.

صومعه سومولا (Sümela)، ترکیه

صومعه سومولا

صومعه سومولا درون صخره‌ای در دره آلتیندره (Altındere) و در کشور ترکیه ساخته شده است. این بنا که در ارتفاع حدودا ۱۲۰۰ متری قرار دارد، یکی از جاذبه‌های توریستی مهم پارک ملی آلتیندره است.

صومعه سومولا

این صومعه ۳۸۶ سال بعد از میلاد مسیح و در دوره امپراتوری تئوبوسیوس ساخته شده است. طبق افسانه‌ها آمده است که دو کشیش بعد از پیدا کردن یک تندیس از مریم مقدس در یک غار، ساخت این صومعه را به عهده گرفته‌اند. طی سال‌ها و در طول تاریخ این صومعه بارها تخریب شده و توسط پادشاهان بسیاری دوباره باسازی شده است. آخرین باسازی در قرن ۱۳ و در دوره سلطنت الکسیوس سوم انجام شده است.

صومعه سومولا

بعد از جنگ جهانی اول و شروع مهاجرت اجباری که طی آن ۲ میلیون یونانی و ترکیه‌ای که در کشور‌های یکدیگر ساکن بودند، به زادگاه خود برگشتند و صومعه خالی از سکنه شد. این صومعه دهه‌ها ترک شده بود تا زمانی که بالاخره باسازی و به عنوان موزه بازگشایی شد.

صومعه هانگینگ (Hanging)، چین

صومعه هانگینگ

صومعه یا معبد هانگینگ در داخل دره و در پای کوه هنگ (heng) ساخته شده است. این معبد در استان شانشی (shanxi) در چین قرار دارد. معبد هانگینگ در ارتفاع ۷۵ متری از سطح زمین و روی صخره قرار گرفته و به وسیله‌ی سنگ و تیرچه‌های چوبی که در داخل صخره فرو رفته نگه داشته شده است. بیش از ۴۰ اتاق کوچک و بزرگ در محیطی به مساحت ۱۵۲٫۲ مترمربع قرار دارد که همه بوسیله پل و راهرو متصل هستند. همچنین این سازه و اتاق‌هایش از نظر ارتفاع هم متوازن هستند. درون معبد بیش از ۸۰ مجسمه برنزی، آهنی و گلی وجود دارد.

صومعه هانگینگ

این معبد برای در امان ماندن از سیل، باران، برف و طلوع خورشید در این نقطه ساخته شده است. امروزه مبعد هانگینگ یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری و تاریخی در منطقه داتونگ (datong) است.

مطالب مرتبط:

منبع Amusing Planet

دیدگاه