برنامه ریزی دبی برای جذب ۲۰ میلیون گردشگر تا سال ۲۰۲۰

زینب موحدی
زینب موحدی جمعه، ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۳۰
برنامه ریزی دبی برای جذب ۲۰ میلیون گردشگر تا سال ۲۰۲۰

دبی، برای جذب گردشگر بیشتر این بار مسافران ترانزیت فرودگاه بین‌المللی دبی را هدف قرار داده است.

مدیران ارشد شرکت‌های جهانی مسافرتی و هتل‌ها در ماه گذشته به منظور شرکت در کنفرانس سالانه‌ی سفر کشورهای عربی در دبی گرد هم آمدند. طی این کنفرانس اعلام شد که به زودی برای گردشگرانی که از طریق فرودگاه بین‌المللی دبی مسافرت می‌کنند، یک ویزای ۲۴ ساعته‌ی «توقف بین راهی» صادر می‌شود تا این مسافران چند ساعت بیشتر در این شهر بمانند.

در سال‌های اخیر، دبی به خاطر رشد زیاد گردشگری آن، مورد توجه بسیاری قرار گرفته است. دبی تصمیم گرفته است که تا انتهای سال ۲۰۲۰، تعداد گردشگران خود را دو برابر کند و آن را به ۲۰٬۰۰۰٬۰۰۰ نفر (۲۰ میلیون) برساند. از این رو، معرفی این ویزای جدید این توانایی را دارد که صدها هزار بازدیدکننده‌ی شبانه‌ای ایجاد کند که متعلق به کشورهایی هستند که شهروندانش در حال حاضر امکان دریافت ویزا به محض ورود را ندارند. این روش، راهکاری عالی برای افزایش تعداد بازدیدکننده‌های این کشور است، به ویژه به این دلیل که ۷۰٪ از افرادی که سال گذشته از فرودگاه بین المللی دبی استفاده کردند، مسافران ترانزیت بودند.

با این حال، عصام کاظم، مدیر اجرایی شرکت بازرگانی دبی برای بازاریابی گردشگری و بازرگانی (DTCM)، می‌گوید که این نوع از ویزا همواره بخشی از برنامه‌ی توسعه‌ی آن‌ها بوده است:

هنگامی که این استراتژی را در سال ۲۰۱۳ آغاز و نقشه‌ی مسیر جذب ۲۰ میلیون بازدیدکننده را ترسیم کردیم، این موضوع را هم بررسی کردیم که چگونه اطمینان حاصل کنیم که مردم زمان بیشتری را در دبی می‌گذرانند و چگونه می‌توانیم آن‌ها را تشویق کنیم که پول بیشتری در این شهر صرف کنند.

DTCM، گزارش سالانه‌ی ۲۰۱۷ خود را در مراسم ATM منتشر کرد؛ در این گزارش گفته شده که تعداد کل اتاق‌های هتل در دبی با ۴٪ افزایش به تعداد ۱۰۷٬۴۳۱ اتاق رسیده است. اما، رشد تعداد بازدید کننده‌ها نشان می‌دهد که میزان اقامت در هتل‌ها روی همان ۷۸٪ باقی مانده است.

این گزارش همچنین فاش کرد که اتخاذ یک سیاست باز برای صدور ویزا چه تاثیراتی روی تعداد بازدیدکنندگان می‌تواند داشته باشد. امارات متحده عربی اعلام کرد که این نوع ویزا را در سپتامبر سال ۲۰۱۶ به بازدیدکنندگان چینی اعطا کرده است و اعطای آن به بازدیدکنندگان روسی را از ژانویه‌ی سال گذشته آغاز کرده است. از آن زمان به بعد، تعداد بازدیدکنندگان روسی در سال ۲۰۱۷ تا ۱۲۱٪ افزایش یافته و به تعداد ۵۳۰٬۰۰۰ نفر رسیده است؛ در حالی که این رقم در میان گردشگران چینی تنها ۴۱٪ افزایش را تجربه کرده و به ۷۶۴٬۰۰۰ نفر رسیده است. چین در حال حاضر پنجمین منبع بزرگ برای گردشگری دبی است.

مطالب مرتبط:

دیدگاه