ثبت جهانی گلاب گیری قمصر کاشان و شست و‌ شوی خانه خدا

طیبه فلاحتی
طیبه فلاحتی جمعه، ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۴۵
ثبت جهانی گلاب گیری قمصر کاشان و شست و‌ شوی خانه خدا

با توافق ایران و عربستان گلاب‌گیری قمصر کاشان و شست و‌ شوی خانه خدا ثبت جهانی می‌شود.

هر ساله در شهرستان قمصر کاشان ضمن برگزاری مراسم سنتی گلاب‌گیری، مراسم ویژه‌ای برای تهیه گلاب ناب ویژه شست‌وشوی خانه کعبه برگزار می‌شود. این گلاب به عربستان ارسال شده و هر سال در روز ۲۴ رجب حدود ۴۰ لیتر از این میزان گلاب در روز نخست ماه شعبان المعظم و ۴۰ لیتر آن در ماه ذی‌الحجه برای شستشوی خانه خدا استفاده می شود.

مدیرکل ثبت آثار تاریخی و فرهنگی گفت:

با موافقت دو کشور ایران و عربستان پرونده‌ای به نام مراسم گلاب‌گیری قمصر کاشان و آیین شست‌وشوی خانه کعبه تدوین و در فهرست میراث ناملموس جهانی ثبت می‌شود.

فرهاد نظری مدیرکل ثبت آثار تاریخی، فرهنگی و طبیعی معاونت میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری گفت:

گلاب‌گیری قمصر کاشان و آیین شست‌وشوی خانه کعبه یکی از پرونده‌های منحصربه‌فرد مربوط به حوزه میراث ناملموس است که نیمی از این آیین در ایران و نیمی دیگر از آن در عربستان برگزار می‌شود. 

نظری ادامه داد:

این پرونده به‌صورت مشترک باید با همکاری ایران و عربستان تهیه شود و سازمان جهانی یونسکو هم از این نوع همکاری‌ها استقبال می‌کند بنابراین باید هر دو کشور در یک همکاری مشترک این پرونده را تهیه کنند. سازمان جهانی یونسکو یک سازمان فرهنگی است که در روابط بین کشورها دخالتی نمی‌کند.

نظری گفت: 

پیشنهاد تهیه این پرونده به نمایندگان عربستانی انتقال داده می‌شود، چون باید مورد موافقت دو کشور ایران و عربستان قرار گیرد.

 

مطالب مرتبط:

دیدگاه