تئاتری که شکسپیر آن را ربود!

عاطفه کماسی
عاطفه کماسی شنبه، ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۲۰:۴۵
تئاتری که شکسپیر آن را ربود!

ویلیام شکپسیر نویسنده معروف قرن ۱۶ نیازی به معرفی یا تعریف ندارد، اما داستان جالبی از او و گروه تئاترش وجود دارد که کمتر کسی آن را شنیده است؛ داستان یک دزدی در یک شب برفی.

در یک شب سرد و برفی ماه دسامبر، سال ۱۵۹۸، حدود ۱۲ مرد مسلح، با شمشیر، خنجر و تبر دزدکی وارد یک تئاتر خالی در Shoreditch، خارج از شهر لندن شدند. به کمک نور کمی که از فانوس‌هایشان ساطع می‌شد، تمام شب را بی‌وقفه کار کردند و تمام ساختمان تئاتر را از تیرهای چوبی گرفته تا کوچک‌ترین میخ‌ها از هم جدا و سوار گاری کردند. با اولین نوری که خورشید با آن تاریکی را بدرقه کرد دیگر چیزی از تئاتر باقی نمانده بود.

تئاتر Shoreditch و بازیگران شرکت Lord Chamberlain's Men

تئاتر Shoreditch

تئاتر Shoreditch

این خرابکارها در اصل اعضای شرکت Lord Chamberlain’s Men، دسته بازیگران تئاتری بودند که ویلیام شکسپیر نیز جزو آن‌ها بود و تا چند سال قبل از این اتفاق، بازیگران این شرکت در تئاتر Shoreditch بازی می‌کردند. این تئاتر که در سال ۱۵۷۶ ساخته شد، دومین تئاتر ثابت انگلستان، و اولین تئاتر موفقی است که صرفا برای اهداف نمایشی به کار گرفته شد. شرکت The Lord Chamberlain's Men درسال ۱۵۹۸ افتتاح و در مدت زمان کوتاهی به یکی از شرکت‌های نمایشی موفق تبدیل شد. تئاتر Shoredith محل اجرا یا بهتر بگوییم خانه آن‌ها بود که برای سال‌ها این شرکت بسیاری از نمایش‌نامه‌های معروف شکسپیر را به روی صحنه همین تئاتر بردند.

در سال ۱۵۹۶ مهلت اجاره‌نامه تئاتر به پایان رسید، پس اعضای گروه سعی کردند تا با صحبت با صاحب کله‌شق ساختمان، Giles Allen، او را متقاعد کنند تا مهلت اجاره را بیشتر کند. او نه تنها اجاره را بیشتر نکرد، بلکه تهدید کرد که ساختمان تئاتر را از آن‌ها می‌گیرد. این بحث حدود دو سال به طول انجامید و شرکت در طی این مدت نمایش‌هایش را در تئاتر Curtain اجرا می‌کرد. در همین تئاتر بود که شکسپیر معروف‌ترین نمایش‌نامه‌اش، رومئو و ژولیت را برای اولین بار اجرا کرد.

تئاتر Globe

بازسازی تئاتر Globe براساس شواهد تاریخی و معماری

زمانی که معلوم شد Giles Allen قرار نیست ساختمان تئاتر را به شرکت بازگرداند، اعضای Chamberlain’s Men مکان دیگری در نزدیکی رودخانه تیمز را اجاره کردند و در ۲۸ دسامبر ۱۵۹۸، زمانی که Allan داشت کریسمس را در خانه‌اش جشن می‌گرفت، اعضای گروه وارد ساختمان تئاتر او شدند و آن را ویران کردند. یک نجار زبردست به نام Peter Street، که بعدا دیگر تئاتر معروف و تاریخی لندن به اسم Fortune Playhouse را ساخت، تکه چوب‌های تئاتر ویران را دوباره به کار گرفت و از آن تئاتر بی‌نظیری به اسم Globe‌ ساخت، تئاتری که گنجایش ۳۰۰۰ تماشاچی را داشت.

تئاتر Globe

خیالی‌ترین نسخه روایت از این اتفاق، داستانی است که خراب شدن تئاتر را در طول یک شب می‌داند اما تاریخ‌نگاران معتقد‌اند که این کار نمی‌تواند در طی چنین مدت کوتاهی اتفاق افتاده باشد. همچنین اینکه هیچ مدرکی وجود ندارد که حضور شکسپیر را در میان خرابکاران، در آن شب ثابت کند، هرچند که به احتمال زیاد او تمام شکایات و اتفاقات را از نزدیک دنبال می‌کرده است چرا که علاقه بیش‌از حد زیادی به صحیح انجام شدن این کار داشته است.

ابتدا الوارها و چوب‌ها را در انباری نزدیک Bridewell تا نزدیکی بهار نگه داشتند، سپس برای ساختن ساختمان Globe آن را از روی رودخانه تیمز عبور دادند. تئاتر Globe در حدود سال ۱۵۹۹ ساخته و اداره شد و برای ۱۴ سال بعد نیز بسیاری از نمایش‌نامه‌های بزرگ شکسپیر را به نمایش گذاشت. در سال ۱۶۱۳، طی اجرای هنری هشتم، توپ‌های نمایشی اشتباها منفجر شدند و شعله‌های آتش که به سقف رسیده بودند، باعث ویرانی ساختمان شدند. با اینکه ساختمان دوباره بازسازی شد، اما شکسپیر دیگر برای دومین Globe چیزی ننوشت. سرانجام، این تئاتر هم مانند دیگر تئاترهای شهر لندن توسط پیوریتن‌ها (گروهی از پروتستان‌ها) در سال ۱۶۴۲ بسته شد.

تئاتر Shakespear

تئاتر Shakespear Globe

ساختمان نوساخته Globe که به نام Shakespear’s Globe معروف است، در نزدیکی رودخانه تیمز و در ۲۲۸ متری ساختمان اصلی قرار دارد. ساختمان جدید در سال ۱۹۹۷ براساس طرح اصلی ساخته شد که البته نصف گنجایش ساختمان قبل را دارد.

تئاتر Shakespear globe

تئاتر Shakespear Globe

در ساخت این تئاتر جدید سعی شده تا بیشترین شباهت را به تئاتر قرن ۱۶ شکسپیر داشته باشد، از این رو تمام ساختمان از چوب و نه حتی ذره‌ای آهن ساخته شده است. این تنها ساختمان در لندن است که سقفش از پوشال درست شده است، زیرا پس از آتش‌سوزی بزرگ سال ۱۶۶۶ استفاده از این مصالح ممنوع اعلام شد.

تئاتر Shakespear globe

تئاتر Shakespear Globe

صندلی‌ها، نیمکت‌هایی ساده هستند، اما تماشاچی‌ها می‌توانند طی نمایش چند بالشتک سفارش دهند. هیچ وسیله‌ی مدرنی شامل نورافکن، میکروفون یا هر وسیله صوتی‌ دیگری در این تئاتر وجود ندارد. تمام موسیقی‌ها به صورت زنده اجرا می شوند که اکثرا سازهایی هستند که به همان شیوه‌ صدسال قبل ساخته می‌شدند درست مانند قرن ۱۶. تئاتر Globe تازگی‌ها از برخی تکنولوژي‌های روشنایی یا صدا استفاده می‌کند.

مطالب مرتبط:

منبع amusingplanet

دیدگاه