بازسازی موزه ایران باستان بعد از ۸۰ سال

طیبه فلاحتی
طیبه فلاحتی پنجشنبه، ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۲۰:۰۵
بازسازی موزه ایران باستان بعد از ۸۰ سال

موزه ایران باستان ۸۰ ساله بازسازی می‌شود.

جبرئیل نوکنده، مدیر موزه ملی ایران در مورد روند بازسازی موزه ایران باستان توضیح داد و گفت که در ماه‌های آینده شورای فنی میراث فرهنگی طرح بازسازی موزه ایران باستان را بررسی و  تصوب میکند و پس از آن از پیمانکاران ذی‌صلاح بخش موزه‌ها برای انجام این کار انتخاب می‌شوند. از سال ۱۳۲۰ به بعد آندره گدار معمار موزه ایران باستان طرح بازسازی موزه را داده بود، منتها منظورش از این طرح گسترش موزه بوده است. در دهه ۴۰ نیز بار دیگر این موضوع مطرح شد و مشاور گرفتند و در دهه ۵۰ هم یک هیات ایتالیایی کار مطالعات و بازسازی موزه را در دستور کار قرار داد، در دهه ۸۰ هم کارهای مطالعاتی برای بازسازی موزه انجام شد.

مدیر موزه ملی ایران بیان کرد:

یک طبقه در زیر موزه ایران باستان به مساحت یک هزار و ۵۰۰ متر وجود دارد که قبلا مخزن آثار و محل  نگهداری اشیای قاچاق بود، ما آثار را به مخزن‌های دیگر انتقال داده‌ایم مخزن جدید هم بازسازی شده است، بنابراین این طبقه نیز فضای موزه اضافه می‌شود. نگاه‌مان این است که بخشی از موزه به کودکان اختصاص پیدا کند، همچنین در نظر داریم که افراد کم‌توان جسمی از موزه بازدید کنند. مطالعات تمام این طرح‌ها وجود دارد هم‌چنین بدون این‌که دخالتی در نمای بیرونی ساختمان به‌وجود آید می‌توان از رمپ‌هایی که آندره گدار در طراحی و ساخت مخزن اجرا کرده، استفاده کنیم.

 

جبرئیل نوکنده درباره اعتبار مورد نیاز برای اجرای طرح بازسازی موزه ایران باستان هم توضیح داد:

مشاور هنوز به صورت قطعی اعلام نکرده که به چقدر اعتبار برای بازسازی موزه نیاز است، اما پیش‌بینی می‌شود که بیش از ۲۰ میلیارد تومان برای آن لازم باشد.

مطالب مرتبط:

دیدگاه