اقدامات جدید مادرید برای جلوگیری از ازدحام گردشگران

زینب موحدی
زینب موحدی پنجشنبه، ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۱۷:۳۵
اقدامات جدید مادرید برای جلوگیری از ازدحام گردشگران

ازدحام گردشگران و شلوغی بیش از حد شهرها، جان شهرهای مهم اروپایی را به لب رسانده است.

مادرید، آخرین شهری است که به مقابله با گردشگری برخاسته است. این کلان شهر اسپانیایی تصمیم گرفته است که فهرست‌های خانه‌های Airbnb و Homehare را در شهرها و سایت‌های خود محدود کند.

خوزه مانوئل کالوو، وزیر برنامه ریزی شهری پایدار اسپانیا، هفته‌ی گذشته قوانین پیشنهادی با هدف حل و فصل مشکل شلوغی گردشگران را اعلام کرد. مقررات جدید در پاسخ به نگرانی‌های مردم محلی تصویب شده‌اند که از پایین آمدن قیمت املاک خود هراسان بودند.

مسئولین شهرهای دیگر اسپانیا، مانند والنسیا و مایورکا و همچنین مسئولین ونیز، ایتالیا، نیز اقدامات شدیدی را برای کنترل گردشگری و تشویق سفر مسئولانه اتخاذ کرده‌اند.

طبق قوانین جدید مادرید، آپارتمان‌ها اجازه ندارند که بیشتر از ۹۰ روز در هر سال به گردشگران اجاره داده شوند و دیگر نمی‌توان کل واحدهای آپارتمان را تنها به اقامت بازدیدکنندگان اختصاص داد، مگر این که آن ساختمان به عنوان یک هتل مجوز فعالیت گرفته باشد.

محدودیتهای زیادی وجود دارد که اعمال آن‌ها بستگی به محله‌ای دارد که آپارتمان در آن قرار دارد. هر چقدر که موقعیت آن به مرکز شهر نزدیک‌تر باشد، قوانین بیشتری در مورد آن اعمال می‌شود. این کار باعث می‌شود که بیشتر آپارتمان‌هایی که در حال حاضر به عنوان مکان‌های اجاره‌ای برای تعطیلات استفاده می‌شوند، از ادامه‌ی این کار بازداشته شوند و تغییرات اساسی در شهر ایجاد شود.

آمار نشان می‌دهد که گردشگران، مناطق مرکزی مادرید را ۲۳ برابر مناطق دیگر آن برای اقامت برمی‌گزینند. مسئولین والنسیا، شهری در ساحل جنوب شرقی اسپانیا، محدودیت‌های جدیدی را در این خصوص اعمال می‌کنند که باعث محدودیت در اتاق‌های اجاره‌ای خصوصی شده است که بالاتر از طبقه‌ی اول قرار گرفته‌اند. در نتیجه، دیگر هیچ اتاقی پیدا نمی‌شود که منظره‌ای به سمت ساحل داشته باشد. در حقیقت، به جای منظره‌ای پانورامایی از دریای مدیترانه، منظره‌ای از ماشین‌های پارک شده روبروی پنجره‌ی اتاق‌ها قرار گرفته است.

در شهر «سویتاد بیا» (Ciutat Vellaتاریخی‌ترین شهر والنسیا، ساکنین دیگر اجازه ندارند که هیچ اتاقی به گردشگران اجاره بدهند.

مطالب مرتبط:

دیدگاه