شب های فرهنگی سیستان و بلوچستان در برج میلاد برگزار می‌شود

زلیخا رحمانیان
زلیخا رحمانیان پنجشنبه، ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۰۵
شب های فرهنگی سیستان و بلوچستان در برج میلاد برگزار می‌شود

شب‌های فرهنگی سیستان بلوچستان در برج میلاد و در کنار رونمایی از قرآنی به بلندای برج میلاد برگزار می‌شود.

سرپرست اداره‌کل میراث فرهنگی سیستان‌ و‌ بلوچستان از برگزاری شب‌های فرهنگی این استان از ۱ تا ۵ خرداد ۹۷ در برج میلاد تهران و رونمایی از قرآنی به بلندای برج میلاد در این شب‌ فرهنگی خبر داد.

به نقل از روابط عمومی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان و‌ بلوچستان، علیرضا جلال‌زایی مدیرکل میراث فرهنگی این استان امروز پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۹۷ ضمن اعلام این خبر گفت:

برنامه‌هایی از‌جمله معرفی فرهنگ رمضان در سیستان و‌ بلوچستان، اجرای موسیقی محلی، معرفی آیین‌های محلی، پخت غذاهای سنتی و نمایش ظرفیت‌های متنوع گردشگری استان از جمله برنامه‌های اداره‌کل میراث فرهنگی در این جشنواره است.

رونمایی از قرآنی که صفحات آن به ارتفاع برج میلاد، بلندترین برج ایران، است و بزرگ‌ترین دفتر جهان با ۱۲۴ هزار صلوات از دیگر برنامه‌های شب‌های فرهنگی سیستان و بلوچستان است.

سرپرست اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان بیان کرد:

مردم پایتخت، مهمان سفره‌های افطار مردمان مهمان‌نواز سیستان و‌ بلوچستان خواهند بود. حلقه وحدت در برج میلاد همراه با موسیقی محلی، آیین‌ها و آداب و‌ رسوم استان از‌جمله آیین‌های رمضان از دیگر بخش‌های این شب‌های فرهنگی است.

برگزاری نشست‌های تخصصی با گروه‌های مرجع گردشگری ایران از‌جمله مدیران دفاتر خدمات هوایی و جهانگردی، راهنمایان و فعالان گردشگری ایران نیز در این شب‌های فرهنگی پیش‌بینی شده است.

جلال‌زایی گفت:

تجلیل از مفاخر و مشاهیر ملی استان، شاهنامه‌ خوانی، نقاله خوانی، شعرخوانی، حضور انجمن دفاتر خدمات مسافرتی و راهنمایان استان در کنار حضور اقوام سیستانی و بلوچ از جلوه‌های دیگر شب‌های فرهنگی سیستان و‌ بلوچستان با شعار سیستان و‌ بلوچستان گوهر ناشناخته ایران است.

او خاطرنشان کرد:

افرادی که در جشنواره شرکت می‌کنند، از زاویه دید تخصصی به گردشگری نگاه می‌کنند و هرچقدر بتوانیم در این حوزه‌ها قوی حاضر شویم، جذب گردشگر در استان افزایش پیدا خواهد کرد.

سرپرست اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان و‌ بلوچستان هدف از برگزاری این جشنواره را معرفی ظرفیت‌های ناشناخته استان اعلام کرد و افزود:

تغییر نگاه ملی نسبت به استان باعث توزیع گردشگر در طول سال و ایجاد انگیزه برای افزایش سفر، سرمایه‌گذاری و در نهایت رشد و توسعه استان است.

با وجود جاذبه‌های گردشگری طبیعی و تاریخی سیستان و‌ بلوچستان آن‌طور که باید و شاید میراث تاریخی فرهنگی استان شناخته نشده است، از این‌رو برگزاری این جشنواره به‌منظور معرفی ظرفیت‌های و توانمندی‌های گردشگری استان انجام خواهد شد.

جلال‌زایی افزود:

با توجه به اینکه محصول گردشگری استان فرهنگ است رویکرد ما در این شب‌های فرهنگی بیشتر رویکرد فرهنگی خواهد بود، بنابراین به‌طور متوسط روزانه ۱۰ برنامه فرهنگی هنری از سوی هنرمندان سیستانی و بلوچ در این جشنواره به نمایش گذاشته خواهد شد.

او ادامه داد:

رویکرد فرهنگی باعث جذب بیشتر گردشگر می‌شود، چراکه ۵۱ درصد جمعیت استان در نقاط روستایی و عشایری است و جلوه‌های فرهنگ در این مناطق زنده‌تر و قابل لمس‌تر است و یکی از‌ برنامه‌هایی که ما در نمایشگاه اجرا خواهیم کرد بازسازی خانه محلی سیستانی و گرد توپ بلوچستان و برپایی سیاه‌چادرهای عشایری با همکاری هنرمندان و سایر دستگاه‌های اجرایی استان خواهد بود.

اجرای زنده موسیقی محلی، معرفی غذاها و شیرینی‌های سنتی، اجرای ورزش‌های بومی و محلی با هدف آشنایی با ورزش‌های سنتی استان، اجرای زنده سفال و حصیر و هنرهای سنتی سیستان‌و‌بلوچستان از سوی استادان اهل‌فن از دیگر برنامه‌های اداره‌کل در این جشنواره است.

مطالب مرتبط:

دیدگاه