برگزاری نمایشگاه «فیروزه شهر پارسی» در کاخ نیاوران با بزرگداشت حکیم عمر خیام

آزاده یوسف نژاد
آزاده یوسف نژاد پنجشنبه، ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۱۳:۵۵
برگزاری نمایشگاه «فیروزه شهر پارسی» در کاخ نیاوران با بزرگداشت حکیم عمر خیام

بیست و هشتم اردیبهشت ماه مصادف با روز بزرگداشت حکیم عمر خیام از نسخه خطی نفیس دیوان رباعیات خیام در موزه کتابخانه سطنتی نیاوران رونمایی می‌شود.

 روابط عمومی مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران اعلام کرد موزه کتابخانه سلطنتی نیاوران در ادامه طرح نمایشگاه‌های دوره‌ای و رونمایی آثار خود، به مناسبت روز بزرگداشت حکیم عمر خیام، از نسخه خطی نفیس دیوان رباعیات این شاعر پارسی گوی قرن پنجم با عنوان «فیروزه شعر پارسی» رونمایی می‌کند.

این نسخه خطی از دیوان رباعیات خیام در سده ۱۴ هجری قمری توسط فرقانی کاتب بنام آن دوره به با خط ثلث در قطع وزیری کتابت شده است.

رباعیات خیام

گفتنی است آوازه خیام بیشتر به واسطه نگارش رباعیاتش است و این رباعیات به اغلب زبان‌های زنده ترجمه شده و در این میان مشهورترین ترجمه‌ها که باعث شهرت عالم گیر خیام و اشعارش شد، ترجمه شاعر بریتانیایی ادوارد فیتز جرالد در سال ۱۸۵۹ میلادی به زبان انگلیسی است.

از این‌رو این موزه در کنار نسخه خطی نفیس خود، سه جلد کتاب چاپی شامل رباعیات به زبان‌های فارسی، فرانسه، انگلیسی، آلمانی، اردو و عربی مزین هنر نگارگری و تصویرگری اساتید بنام معاصر، حسین بهزاد و محمد تجویدی را نیز در معرض دید علاقه‌مندان قرار خواهد داد.

علاقه‌مندان جهت بازدید از این نمایشگاه می‌توانند از ۲۸ اردیبهشت تا ۱۰ خرداد از ساعت ۹ تا ۱۸ به موزه کتابخانه سلطنتی مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران واقع در میدان شهید باهنر (نیاوران) مراجعه کنند و مجموعه تا ساعت ۱۹ فعال است.

مطالب مرتبط:

منبع .niavaranmu

دیدگاه