افتتاح اولین تالار موزه مجازی فرش‌های تاریخی و هنری ایران

طیبه فلاحتی
طیبه فلاحتی چهار شنبه، ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۲۱:۳۵
افتتاح اولین تالار موزه مجازی فرش‌های تاریخی و هنری ایران

موزه مجازی فرش‌های تاریخی هنری ایران راه‌اندازی ‌شد.

به مناسبت هفته میراث فرهنگی، نخستین تالار از موزه مجازی فرش‌ های تاریخی هنری ایران هم‌زمان با هفته میراث فرهنگی روی سایت پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری بارگذاری شد.

این بخش از موزه‌ی مجازی با مشارکت پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، کمیته ملی موزه‌های ایران (ایکوم ایران)، پژوهشکده حفاظت و مرمت آثارتاریخی-فرهنگی، موزه فرش ایران، مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان، مجموعه فرهنگی و تاریخی نیاوران و سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران شکل گرفته است.

شکوفه مصباحی مسئول گروه پژوهشی حفاظت و مرمت فرش پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی فرهنگی پژوهشگاه میراث فرهنگی هدف از راه‌اندازی موزه‌ی مجازی فرش‌های تاریخی هنری ایران را ایجادِ فرصتی دوجانبه برای فرش‌های موزه‌ای و مخاطبان آن‌ها اعلام کرد.

در این موزه از یک سو برای مخاطبان و علاقه‌مندان به آثار موزه‌ای شرایطی فراهم می‌شود که بدون‌ حضور فـیزیکی‌ در مـوزه‌ها و از طریق‌ شبکه‌های ارتباطی به بخشی از محتوای مجموعه‌های تاریخی و فرهنگی موزه‌ها و کاخ موزه‌های مختلف دسـترسی پیـدا کـنند و از نقاط مختلف جهان به گردشگریِ فرهنگی و هنری در دنیای مجازی بپردازند.

او افزود:

این موزه به متولیان موزه‌ها این امکان را می‌دهد که از شیوه‌های نوین مستندنگاری و معرفی و نمایش آثار بهره ببرند و فرش‌های خود را به دور از محدودیت‌های نمایشگاهی و محیطی و انتقال آثار موزه‌ای در فضایی مجازی برای تعداد بیشتری از مردم به نمایش بگذارند، همچنین برای پژوهشگران و علاقه‌مندان امکان دسترسی آسان و تفحص در این‌گونه آثار موزه‌ای را فراهم آورند.

مصباحی با اشاره به مطرح شدن ایده‌ی اولیه‌ی موزه‌ی مجازی فرش توسط رئیس ایکوم ایران، گفت:

با توجه به تنوع فرش‌های موزه‌ای و تعداد این گروه از آثار در موزه‌ها و مراکز مختلف کشور و نیز امکاناتی که فن‌آوری می‌تواند در اختیار ما بگذارد، طرحِ موزۀ مجازی فرش‌های تاریخی هنری ایران پیشنهاد شد تا به مرور زمان قسمت‌های مختلف این موزه‌ی مجازی شکل گرفته و با یکدیگر عجین شوند.

ایشان با بیان این نکته که در طرح پیشنهادی برای موزه‌ی مجازی فرش‌های تاریخی ایران یک موزه با امکان گسترش و قابلیت ارتقا در نظر گرفته شده‌است، ابراز امیدواری کرد:

این طرح با همکاری، مساعدت و حمایت ارگان‌ها و مدیریت و کارشناسان محترم مراکز مربوطه به اجرا رسیده و مورد بهره‌وری علمی پژوهشی و معرفی و ایجاد اهداف گردشگری قرار گیرد.

او افزود:

در حال حاضر تالار نخست این موزه با نام مشاهیر و پادشاهان طراحی و برای بازدید عموم ارائه می‌شود.

مطالب مرتبط:

منبع ایسنا

دیدگاه