نمایشگاه هزار و یک شب قاجاری در تنکابن برگزار می‌شود

سیامک احدی
سیامک احدی چهار شنبه، ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۱۷:۰۵
نمایشگاه هزار و یک شب قاجاری در تنکابن برگزار می‌شود

نمایشگاه تصاویر هزار و یک شب و عکس‌های قجری، به مناسبت روز جهانی موزه‌ها در تنکابن برگزار می‌شود.

«مسعود نصرتی» مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان از برگزاری نمایشگاه تصاویر هزار و یک شب و عکس‌های قدیمی قاجار در روز ۲۷ اردیبهشت در تنکابن خبر داد و گفت:

۶۰ تصویر از نگاره‌های برگزیده نسخه خطی هزار و یک شب کاخ گلستان برای نمایش انتخاب شده است، تعدادی از این نگاره‌ها توسط ابوالحسن غفاری (صنیع‌الملک) با همکاری ۳۴ نفر از شاگردانش انجام شده است؛ در سراسر دنیا تنها ۲۱ جلد نسخه خطی اصلی از کتاب هزار و یک شب موجود است که یک نسخه آن در شش جلد در پایگاه میراث جهانی کاخ گلستان نگهداری می‌شود.

نصرتی با اشاره به اینکه کتاب «هزار و یک شب» مجموعه داستان‌هایی از افسانه‌های قدیمی و عامیانه را روایت می‌کند، افزود:

این کتاب که شهرت جهانی دارد توسط «ملاعبداللطیف طسوجی» در سال یک هزار و ۲۵۹ هجری قمری، ۱۷۹ سال پیش، در زمان محمدشاه قاجار به فارسی ترجمه شد و سپس «میرزا محمد علی سروش اصفهانی» اشعار شعرای فارسی را به این کتاب اضافه کرد. نسخه اصلی کتاب در ۲ هزار و ۲۸۰ صفحه کتابت شده که یک هزار و ۱۴۲ صفحه آن متن فارسی و یک هزار و ۱۳۴ صفحه تصویر دارد؛ همچنین هر صفحه مصور بین ۳ تا ۶ مجلس نقاشی شده است.

وی توضیح داد:

در نمایشگاه عکس‌های قجری، ۳۰ قطعه عکس که توسط ناصرالدین شاه از بناهای مختلف و صحنه‌های شکار گرفته شده، به‌همراه گزیده‌ای از فتوگرافی‌های آلبوم خانه کاخ گلستان با موضوع شبیه‌خوانی، تکیه دولت، تعزیه و کودکان و نوجوانان به نمایش گذاشته می‌شود.

نمایشگاه هزار و یک شب قاجاری

وی افزود:

این نمایشگاه به مناسبت هفته میراث فرهنگی با همکاری شهرداری و اداره میراث فرهنگی شهر تنکابن از ۲۷ اردیبهشت تا سوم خرداد به‌مدت یک هفته در بوستان مادر این شهر برگزار می‌شود.

مطالب مرتبط:

منبع ایسنا

دیدگاه