نیژنی نووگورود در یک نگاه

صدیقه شجاعی
صدیقه شجاعی سه شنبه، ۲۲ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۶:۰۰
نیژنی نووگورود در یک نگاه

نیژنی نووگورود مرکز استان نیژنی نووگورود کشور روسیه است که جاذبه‌های دیدنی نظیر کرملین، موزه‌ی ساخارف، پله‌های چکالوف و... را پیشکش گردشگران می‌کند.

نیژنی نووگورود یکی از شهرهایی است که برخی از رقابت‌های جام جهانی ۲۰۱۸ در آن برگزار می‌شود. بسیاری از طرفداران فوتبال، برای تماشای این بازی‌ها در تورهای جام جهانی روسیه یا تورهای ترکیبی روسیه شرکت می‌کنند.

نیژنی نووگورود در استان نیژنی نووگورود کشور روسیه قرار گرفته و دوک یوری دوم در سال ۱۲۲۱ آن را ساخت که از حمله مغول‌ها در امان نماند. شهر زیبای نیژنی نووگورود، در غرب روسیه، حدود چهارصد کیلومتری شرقی مسکو و در محل تلاقی دو رود اولگا و اکا قرار دارد. وسعت شهر ۴۶۰ کیلومتر مربع است. رود اکا از میان شهر می‌گذرد و آن را به دو منطقه‌ی شهر علیا در ساحل تپه‌ای سمت راست و شهر سفلی در ساحل سمت چپ تقسیم می‌کند. شهر علیا که در واقع بخش تاریخی و دیرین نیژنی نووگورود است شامل سه محله‌ی نیژگردسکی (بخش تاریخی مرکزی به‌علاوه‌ی منطقه‌ای در ساحل ولگا)، پریکسکی (در کنار رود اکا) و سوتسکی می‌شود. کرملین این شهر را در کرانه شرقی اکا ساخته‌اند که به پاس مرتفع بودنش به ولگا هم مشرف است.

نیژنی نووگورود

در دوره‌ی اتحاد جماهیر شوروی، نام این شهر اروپایی را به پاس ماکسیم گورکی، نویسنده‌ای که در آن به دنیا آمده بود، گورکی گذاشته بودند. آن زمان، نیژنی نووگورود پایگاه صنایع نظامی شوروی بود و به همین انگیزه حکومت کمونیستی به حضور خارجی‌ها در شهر روی خوش نشان نمی‌داد. در اواسط قرن چهاردهم میلادی پایتخت ایالت سوز دال شد و حاکمان شهر که می‌خواستند نیژنی نووگورود را به رقیب مسکو تبدیل کنند، دژی سنگی و چند کلیسا در آن ساختند. در میانه‌های قرن نوزدهم، نیژنی نووگورود دیگر پایتخت تجاری امپراتوری روسیه شده بود و صنعتش حسابی رونق داشت.

مطابق با آمار سرشماری سال ۲۰۱۰ میلادی، این شهر در حدود جمعیت این شهر ۱/۲۵۰/۶۰۰ نفر میلیون نفر جمعیت دارد و پنجمین شهر پرجمعیت روسیه است.

حمل و نقل عمومی در شهر نیژنی نووگورود روسیه توسط مترو، تراموا، تاکسیرانی مارشراتکاس Marshrutkas یا مینی بوس و اتوبوس‌های برقی انجام می‌شود. قطارهای برقی یا دیزلی برای رفت و برگشت در چندین مسیر حومه شهر مناسب هستند. نیژنی نووگورود، مرکز اصلی حمل و نقل باری و مسافری با کشتی است. قایق‌های تفریحی در طول تابستان در مسیر میان نیژنی نووگورود، مسکو، سن پترزبورگ و آستاراخان در رفت و آمدند.

نیژنی نووگورود

نیژنی نووگورود آب و هوای مرطوب و قارهای دارد؛ آب و هوایی شبیه مسکو اما زمستان‌هایش کمی سردتر است. زمستان‌های شهر از اواخر نوامبر تا پایان مارس طول می‌کشد و معمولا در این ماه‌ها نیژنی نووگورود پوشیده از برف است. میانگین دمای شهر هم از ۱۹ درجه‌ی سانتی‌گراد در ژوئیه تا ۹ درجه‌ی سانتی‌گراد زیر صفر در ژانویه نوسان دارد.

جاهای دیدنی‌ نیژنی نووگورود می‌توان به کاخ کرملین، موزه‌ی ساخارف (Sakharov Museum)، موزه‌ی ماکسیم گورکی (museum of Maxim Gorky)، موزه روکاویشنیکو (The Rukavishnikov Estate Museum)، پله‌های چکالوف (The Chkalov Staircase)، خیابان بولشایا پوکروسکایا (Bolshaya Pokrovskaya)، نیژگورودسکایا یارمارکا (Nizhegorodskaya Yarmarka)، موزه هنری نیژگورودسکی (The Nizhegorodsky State Art Museum) و... اشاره کرد.

مطالب مرتبط:

دیدگاه