توصیه های لازم برای سفر همراه کودکان

نیکا قره گوزلویان
نیکا قره گوزلویان یکشنبه، ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۲۳:۰۰
توصیه های لازم برای سفر همراه کودکان

بزرگ‌ترین دغدغه‌ی والدین به هنگام برنامه‌ریزی برای سفر، کودکان‌شان هستند. برای سفرهای شاد و بی‌خطر به همراه کودکان انجام اقدامات اولیه‌ ضروری است.

مسافرت با کودکان نیاز به برنامه‌ریزی دقیق و منظمی دارد. توصیه می‌شود حداقل ۶ تا ۸ هفته قبل از سفر با پزشک خود مشورت کنید و به مسائل مختلفی از جمله مقصد و مدت زمان سفر، فعالیت‌های برنامه‌ریزی شده، سن و سلامت عمومی کودکان توجه کنید.

کودکان در سفر

واکسیناسیون

برای سفر به برخی نقاط جهان انجام واکسیناسیون توصیه می‌شود. اغلب با توجه به سن کودک و تشخیص پزشک می‌توان واکسن‌های مورد نیاز را به کودکان تزریق کرد.

باید توجه داشت که بعضی واکسن‌ها برای نوزادان مناسب نیست و در این موارد باید با پزشک مشورت کنید.

واکسیناسیون کودکان

زمان انجام واکسیناسیون مهم است، زیرا مدت زمان لازم برای ایمن‌سازی بدن در برابر بیماری‌ها متفاوت است. بعضی واکسن‌ها ممکن است در طی دو هفته، و بعضی دیگر پس از یک ماه ایمنی لازم را ایجاد کنند.

بعضی واکسن‌ها در مراکز بهداشت به صورت رایگان تزریق می‌شوند؛ اما ممکن است مجبور باشید سایر واکسن‌های توصیه شده را از داروخانه‌ها تهیه کنید. در هنگام برنامه‌ریزی برای سفر و تعیین بودجه‌، لازم است به این موارد نیز توجه کنید.

مالاریا

کودکان در معرض ابتلا به مالاریای شدید و کشنده هستند؛ به همین دلیل به والدین توصیه می‌شود از سفر به مناظق مالاریا خیز به همراه کودکان و نوزادان خودداری کنند. در صورتی که سفر اجتناب‌ناپذیر باشد، لازم است کودکان و نوزادان به خوبی از نیش پشه‌ها محافظت شوند و از داروهای ضد مالاریا استفاده کنند.

الف) آگاهی از خطر

در حال حاضر بیماری مالاریا در آفریقا، آمریکای جنوبی، آسیای جنوب شرقی، قاره هند و به مقدار کمتر در آمریکای مرکزی و خاورمیانه تأثیر می‌گذارد. برای تشخیص میزان خطر باید تحقیقاتی درباره‌ی مقصد سفر صورت گیرد.

ب) پیشگیری از نیش زدن پشه

والدین و کودکان باید از ریسک آگاه باشند و از اقدامات احتیاطی جهت جلوگیری از گزش پشه، از جمله استفاده از بازدارنده‌ها، توری و لباس مناسب استفاده کنند.

نیش مالاریا

ج) داروهای ضد مالاریا

بسیار مهم است که پیش از مصرف داروهای شیمیایی ضد مالاریا با پزشک متخصص، پرستار یا داروساز صحبت کنید.

انتخاب داروی ضد مالاریا با توجه به مقصد سفر، سن و وزن کودک تعیین می‌شود.

والدین باید نظارت دقیق بر مصرف داروی ضد مالاریای کودکان خود داشته باشند و از مصرف بیش از دوز تجویز شده اجتناب کنند؛ استفاده‌ی بیش از حد داروهای ضد مالاریا به خصوص برای کودکان ممکن است سمی باشد.

توجه داشته باشید در صورت نیاز به شکستن یا خرد کردن قرص‌ها از تیغه‌های مخصوص استفاده کنید تا دوز دقیقی از دارو مصرف شود.

کودکان و نوزادان ممکن است برای مصرف دارو مقاومت کنند؛ بهتر است قرص‌ها را با مربا، عسل، شکلات یا غذاهای مشابه مخلوط کنید.

هیچ داروی ضد مالاریایی ۱۰۰٪ مؤثر نیست و در کنار استفاده از داروها باید از نیش پشه‌ی مالاریا نیز پیشگیری کرد.

د) تشخیص و درمان

تشخیص سریع و درمان مالاریا بسیار ضروری است و والدین باید نسبت به علائم این بیماری آگاه باشند. شایع‌ترین علامت مالاریا تب است. حداقل ۷ روز پس از انتقال بیماری تب شروع می‌شود؛ اما ممکن است عفونت‌های ناشی از مالاریا تا یک سال نهفته بمانند.

تشخیص این علائم در کودکان مشکل است و والدین باید آگاه باشند تا در صورتی که کودکان در محیط مالاریا خیز دچار رنگ پریدگی شدند یا رفتاری مثل همیشه نداشتند، برای تشخیص مالاریا اقدام کنند.

هاری

هاری در حیوانات

بیماری هاری از طریق تماس بزاق دهان یک حیوان آلوده (به ویژه سگ‌ها، گربه‌ها، میمون‌ها و خفاش‌ها)، با پوست زخمی و بدون محافظ منتقل می‌شود. این زخم می‌تواند ناشی از گاز گرفتن حیوان یا ایجاد خراش بر روی پوست بدن انسان باشد.

درمان خاصی برای بیماری هاری وجود ندارد و با پیشرفت علائم، شخص مبتلا می‌میرد.

کودکان بیشتر از بزرگسالان در معرض خطر ابتلا به بیماری هاری هستند. کنجکاوی ذاتی و علاقه‌ی کودکان به اکتشاف ممکن است آن‌ها را به سمت حیوانات هدایت کند؛ در نهایت ممکن است ترس از تنبیه شدن توسط والدین، کودکان را به خطر اندازد.

لازم است قبل از سفر به کودکان گوشزد کرد که از تماس با حیوانات خودداری کنند؛ و در صورت تماس یا آسیب‌دیدگی توسط حیوانات، حتما با والدین خود در میان بگذارند.

به منظور سفر به مناطقی که خطر ابتلا به هاری در آن‌ها بالا است، می‌توان قبل از سفر از واکسن هاری استفاده کرد.

بهداشت مواد غذایی و آب

کودکان و نوزادان به دلیل تماس طبیعی و دائمی دست‌ها به دهان‌شان، بیشتر از بزرگسالان در معرض بیماری‌های ناشی از مواد غذایی و آب قرار می‌گیرند.

میزان خطر ابتلا می‌تواند با شستشوی مکرر دست‌ها با صابون یا مواد ضدعفونی کننده‌ی الکلی، کاهش یابد. همچنین بهتر است کودکان از مواد غذایی تازه و پخته شده استفاده کنند و از خوردن غذاهای خام و و محصولات لبنی غیر پاستوریزه خودداری کنند.

شستشوی مکرر دست ها

آب مورد استفاده برای نوشیدن، تهیه‌ی شیر خشک، رقیق کردن نوشیدنی‌ها و مسواک زدن باید به صورت بطری یا آب جوشانده شده باشد.

نوزادان و کودکان نباید از آب استخرها یا حمام بنوشند و بهتر است والدین محصولات بسته‌بندی شده همراه خود داشته باشند.

کودکان مبتلا به اسهال، آب بدن خود را به سرعت از دست می‌دهند و لازم است مایعات زیادی بنوشند. آب آشامیدنی و آب‌میوه‌ها باید از آب بهداشتی و سالم تأمین شوند.

کودکانی که از اسهال خونی، تب بالا یا دردهای ناحیه‌ی شکم رنج می‌برند، لازم است از مراقبت‌های پزشکی بهره گیرند.

ایمنی در برابر تابش آفتاب

کودکان و نوزادان از جمله گروه‌های آسیب‌پذیر در برابر آفتاب سوختگی و تابش خورشید هستند. عدم رعایت موارد ایمنی می‌تواند باعث ایجاد درد و ناراحتی قابل توجه در کوتاه مدت شده و احتمال بروز سرطان پوست در آینده را افزایش دهد.

بهترین روش برای محافظت از کودکان در برابر آفتاب سوختگی استفاده‌ی ترکیبی از سایه، لباس و کرم‌های ضد آفتاب است.

از کرم‌های ضد آفتاب با حداقل SPF 15 استفاده کنید تا حفاظت مناسبی در برابر UVA ایجاد شود.

ضد آفتاب کودکان

از کرم‌های ضد آفتاب حدود ۲۰-۳۰ دقیقه قبل از  قرار گرفتن در معرض آفتاب برای پوشاندن تمام نقاطی که با نور آفتاب در تماس هستند، استفاده کنید.

به یاد داشته باشید دوش گرفتن، شنا کردن یا تعریق می‌توانند کرم ضد آفتاب را از بین ببرند و در این صورت لازم است دوباره از کرم ضد آفتاب استفاده شود. کرم‌های ضد آفتاب ضد آب نیز گزینه‌ی مناسبی هستند.

استفاده از لباس‌هایی با بافت فشرده‌تر و پوشش بیشتر و کلاه‌های لبه‌دار می‌تواند از پوست بدن و صورت در مقابل اشعه‌های آفتاب محافظت کند.

بهتر است بین ساعت ۱۱ صبح تا ۳ بعدازظهر که تابش خورشید به طور معمول قوی‌تر است، در سایه باشید و در معرض تابش مستقیم آفتاب قرار نگیرید.

برای محافظت از چشم‌ها در برابر اشعه‌ی آفتاب از عینک‌ّهای آفتابی با علامت CE، برچسب UV400 یا برچسب 100٪ محافظ UV استفاده کنید.

پیشگیری از تصادف

صندلی کودک

مقررات بهداشتی، ایمنی و استانداردها در کشورهای مختلف، متفاوت است. بنابراین والدین باید از این مقررات آگاه باشند و شرایط لازم برای ایمنی کودکان‌شان را در کشور مقصد فراهم کنند.

امکاناتی از قبیل صندلی‌های بلند برای غذا دادن به کودکان، ظروف سفارشی و مخصوص کودکان، مایکروویو برای گرم کردن غذا و اتاق‌های پرستاری مادر و کودک ممکن است در بسیاری از نقاط در دسترس نباشند. به والدین توصیه می‌شود قبل از سفر امکانات موجود در کشور مقصد را بررسی کنند.

قوانین راهنمایی و رانندگی و سن مناسب برای استفاده از صندلی ماشین برای کود کان در همه‌ی کشورها یکسان نیستند؛ ممکن است پس از بررسی‌های لازم، والدین مجبور باشند صندلی کودک خودروی خود را به کشور مقصد ببرند.

خدمات درمانی

همه‌ی مسافران از جمله کودکان باید تحت پوشش بیمه‌های مسافرتی باشند تا در صورت نیاز هزینه‌های درمانی تأمین شوند.

کمک‌های پزشکی

خدمات پزشکی کودکان

والدین باید بدانند در صورت بیمار شدن کودکان چه کاری انجام دهند. لازم است راه‌های دسترسی به اورژ‌انس در خارج از کشور را بررسی و همچنین از اطلاعات هتل محل اقامت، آدرس مراکز درمانی نزدیک به هتل را دریافت کرد.

مطالب مرتبط:

منبع fitfortravel

دیدگاه