ماه مهمانی خدا فرصتی برای میزبانی از گردشگران مسلمان

زلیخا رحمانیان
زلیخا رحمانیان چهار شنبه، ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۴۵
ماه مهمانی خدا فرصتی برای میزبانی از گردشگران مسلمان

ماه مبارک رمضان در ایران با کاهش چشمگیر سفرها روبه‌رو است، این در حالی است که در بسیاری از کشورهای اسلامی این ماه پرخیر و برکت را فرصتی برای جذب گردشگران بیشتر و رونق گردشگری می‌دانند.

سبک زندگی مردم در ایران اسلامی به‌عنوان یکی از پرجمعیت‌ترین کشورهای مسلمان منطقه در ماه مبارک رمضان، با تغییراتی اساسی مواجه می‌شود؛ تغییر ساعت کاری برخی ادارات و فروشگاه‌ها، پر رنگ شدن سنت صله رحم، داغ شدن بازار پخت ‌آش و حلیم و فروش شیرینی‌های مخصوص این ماه، همچون زولبیا و بامیه و شلوغ شدن برخی نقاط شهر بعد از افطار، از جمله آن‌ها است.

ماه رمضان

برخی کشورها نیز اقدام به برگزاری جشنواره های رمضان کرده‌اند که از زمان افطار آغاز می‌شود و با پذیرایی از گردشگران با غذاهای ویژه رمضان و به راه انداختن جشنواره‌های متنوع از جمله جشنواره‌های خرید و سرگرمی تا هنگام سحر ادامه می‌یابد.

مسئولان گردشگری کشورهای مسلمان و بویژه عربی از قدرت نمادسازی رمضان در جذب گردشگر غافل نشده‌اند، ازاین‌رو در بسیاری از تبلیغات‌ محیطی، تلویزیونی و حتی فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی می‌توان «فانوس‌های رنگارنگ» را مشاهده کرد که بعد از سال‌ها به نماد جشن رمضان این کشورها تبدیل شده‌اند و هر فرد با دیدن آن به‌طور ناخود آگاه عبارت «رمضان کریم» به ذهنش خطور می‌کند.

ماه رمضان

اما در ایران با وجود فراهم بودن زمینه لازم برای پذیرایی از گردشگران در ماه مضان ، تنوع قومی و سنتی در برپایی ماه رمضان در بین اقوام ایرانی و وجود اماکن مذهبی و زیارتگاه، تاکنون نتوانسته‌ایم از ظرفیت‌های موجود در این زمینه نهایت استفاده را ببریم.

نقاره‌زنی، نواختن سازهای کوبه‌ای، شب زنده‌داری در شب‌های قدر، سفره‌های نذری، آیین‌های برگزاری مراسم سحر و افطار از جمله آیین‌هایی هستند که همه ساله در ماه رمضان انجام می‌شوند و از ظرفیت‌ لازم برای شدن به یک جشنواره مردمی را دارند.

یک کارشناس گردشگری دراین‌باره گفت:

امروزه بسیاری از کشورهای مسلمان همچون مالزی، اندونزی، مصر و ترکیه برای پذیرا شدن گردشگران مسلمان در ماه مبارک رمضان، از ماه‌ها قبل برنامه‌ریزی خاصی را اتخاذ می‌کنند تا حداکثر جذب گردشگر را در این ماه داشته باشند.

در حالی که تعداد مسافرت‌ها در ماه مبارک رمضان در ایران به حداقل خود می‌رسد، برخی کشورهای مسلمان همچون ترکیه و مالزی با برنامه‌ریزی در این عرصه، سفره‌های افطار خود را برای گردشگران مسلمان و حتی غیرمسلمانانی که دوست دارند آیین‌های رمضان را تجربه کنند، باز کرده‌اند.

اندونزی به‌عنوان یکی از مقاصد گردشگری حلال، برای ماه رمضان بسته‌های سفری را تبلیغ می‌کند که حاوی وعده‌های سحری و افطاری، قرآن‌خوانی دسته‌جمعی، نماز جماعت و بازدید از اماکن مقدس در این کشور است.

ماه رمضان

دبی در تمامی طول سال یکی از مهم‌ترین مقاصد گردشگری است، اما در ماه مبارک رمضان، این شهر جذاب‌تر از همیشه است. علاوه بر امکانات رفاهی گردشگری که در دبی ارائه می‌شود، گردشگران در ماه رمضان می‌توانند در رویدادهایی که دولت محلی سازماندهی کرده، شرکت کنند.

سعید آشوری افزود :

گردشگری اسلامی با در اختیار داشتن ۱۰ درصد از میزان کل گردشگری دنیا همچنان در حال رشد است و انتظار می‌رود در سال جدید میلادی این رقم به ۲۰ درصد به‌خصوص برای کشورهای آسیایی برسد.

وی بیان کرد:

در کشور ایران با وجود جاذبه‌های طبیعی، تاریخی، مذهبی و زیارتی به‌دلیل ضعف در برنامه‌ریزی و تبلیغات کم، گردشگری در ماه مبارک رمضان کرد کمتری داشته است.

آشوری با بیان اینکه مردم ایران بیشتر در ماه رمضان سرگرم تلویزیون و برنامه‌های آن هستند، گفت:

متولیان فرهنگی و گردشگری باید با ایجاد برنامه‌های جذاب، ارائه تسهیلات، برگزاری تورهای زیارتی ارزان‌قیمت و مسابقات مذهبی برای توسعه گردشگری داخلی و خارجی در ماه رمضان برنامه‌ریزی کنند.

به گفته این کارشناس، مسئولان با برنامه‌ریزی منسجم، تبلیغات گسترده، برقراری پروازهای مستقیم، اجرای تورهای ترکیبی اسلامی و مسابقات بین‌المللی قرآنی می‌توانند عقب‌ماندگی های موجود را در این زمینه برطرف کنند.

 امروزه گردشگران خارجی به‌دنبال جاذبه‌های فرهنگی، تاریخی وبومی کشورها هستند و هر کشوری بتواند این‌گونه ظرفیت‌ها را بالا ببرد و به نمایش بگذارد، در جذب گردشگر موفقیت بیشتری به دست می‌آورد.

ماه رمضان

یکی از شهروندان ایرانی که برای ماموریت کاری در ماه رمضان سال گذشته به استانبول ترکیه سفر کرده بود، درباره حال و هوای این شهر گفت:

شهر تاریخی استانبول پایتخت فرهنگ اسلامی در دوران امپراتوری عثمانی بود و این شهر هنوز هم به سنت‌ها و آیین های ماه مبارک رمضان پایبند است و مثل گذشته آن‌ها را باشکوه برگزار می‌کند.

حسن همرنگ افزود:

دولت‌های محلی یارانه‌ای را صرف ساخت چادرها و جاهایی در فضاهای عمومی شهر می‌کنند تا شب‌ها هنگام اذان و افطار، روزه‌داران و حتی کسانی که روزه نیستند، کنار هم روزه‌ خود را باز کرده و افطار کنند.

وی با بیان اینکه در محافل عمومی این شهر قرائت قرآن کریم برگزار می‌شود ، بیان کرد:

در این ماه بازدیدکنندگان زیادی به مسجد کبود استانبول مراجعه می‌کنند و برنامه‌های متنوع فرهنگی و مذهبی در اطراف این مکان برگزار می‌شود.

این شهروند ماه رمضان را فرصتی مناسب برای جذب گردشگران مذهبی دانست و گفت:

ماه رمضان در ایران جاذبه‌های خاص خود را دارد، اما با این حال در کشورمان برای تسهیل سفر مسلمانان سایر کشورهای اسلامی چندان تلاش نمی‌شود.

به گفته وی، در شهرهای قم و مشهد تا حدودی این زمینه وجود دارد، اما در بسیاری از شهرها با وجود ظرفیت‌های لازم خبری از جذب گردشگر مذهبی نیست.

باید برای جذب گردشگران مسلمان به‌ویژه در حاشیه خلیج فارس و تبدیل ایران به قطب گردشگری مذهبی خاورمیانه بسته‌های مخصوص رمضان طراحی شود، به‌طوری که برای گردشگران جذابیت داشته باشد.

یکی از کارشناسان اقتصادی هم دراین‌باره گفت:

با آغاز ماه مبارک رمضان بسیاری از رستوران‌ها و اغذیه‌فروشی‌ها در طول روز بسته هستند و فقط تعداد اندکی از آن‌ها که خارج از شهرها قرار دارند و مجوز لازم را از اداره اماکن عمومی اخذ کرده‌اند، می‌توانند فعالیت داشته باشند.

رضا شریفیان افزود:

این شرایط برای آنهایی که روزه‌دار هستند و شئونات اسلامی را رعایت می‌کنند، عادی است اما برای مسافران، گردشگران و افرادی که عذر شرعی دارند کمی سخت به نظر می‌رسد.

وی بیان کرد:

با نزدیک شدن به اذان مغرب نیز مردم سعی می‌کنند خود را به منزل برسانند و در کنار خانواده سفره افطار پهن کنند و بازار از وجود مشتری خالی می‌شود.

این کارشناس به شرایط فعالیت کسبه از افطار تا سحر اشاره کرد و افزود :

این مسئله می‌تواند در قالب «اقتصاد شب» مورد توجه قرار گیرد و با رفع موانع قانونی برای کسبه، زمینه حضور مردم در خیابان‌ها، رستوران‌ها و مراکز خرید و حتی مساجد از افطار تا سحر فراهم گردد.

وی گفت :

با برپایی سفره های افطار یا سحر، برقراری امنیت بیشتر در شب و برگزاری برنامه‌های فرهنگی و مذهبی در این بازه می‌توانیم در جذب بیشتر گردشگر و مسافر در ماه رمضان موفق باشیم.

به گفته شریفیان، شهرهای بزرگ گردشگرپذیر مانند تهران، تبریز، اصفهان و شیراز و شهرهای گردشگرپذیر مذهبی مانند مشهد و قم و شهرهای شمالی و جنوبی کشور می‌توانند در اولویت باشند به شرط آنکه استاندارهای لازم را در این زمینه داشته باشند.

ماه رمضان

وی یادآور شد:

با تنظیم قیمت بلیط ??????? و قطارها، ارزان کردن قیمت تسهیلات گردشگری اعم از هتل‌ها و کالاها، تعریف بسته‌های گردشگری شامل بازدید از اماکن مذهبی، زیارتی، تاریخی و شهری در اجرای تورهای نیم روزه درون شهری یا سفرهای شبانه، اجرای تورهای مذهبی در سطح استان‌ها و برپایی جشنواره موسیقی سنتی می‌توان زمینه‌های جذب ده‌ها هزار گردشگر داخلی و خارجی را فراهم کرد.

وی همچنین برپایی نمایشگاه‌های میراث معنوی و جشنواره غذا، بازدید رایگان از موزه‌ها‌، دعوت به سفره‌ها‌ی افطار در مساجد و برگزاری جشنواره‌ها‌ی معنوی و پوشش اسلامی را در این زمینه بی‌تاثیر ندانست.

مطالب مرتبط:

منبع ایرنا

دیدگاه