۱۶ میلیارد تومان اعتبار برای توسعه منطقه فرهنگی تاریخی توس

زلیخا رحمانیان
زلیخا رحمانیان چهار شنبه، ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۵۵
۱۶ میلیارد تومان اعتبار برای توسعه منطقه فرهنگی تاریخی توس

درمجموع ۱۶ میلیارد تومان برای سامان‌دهی و توسعه منطقه فرهنگی تاریخی توس اختصاص یافته است.

علی‌اصغر مونسان معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در مراسم بزرگداشت روز فردوسی که با حضور مسئولان ملی و استانی و پژوهشگران و استادان دانشگاه و علاقه‌مندان به حکیم ابوالقاسم فردوسی در محل آرامگاه حکیم توس برگزار شد، افزود:

زبان از بیان ارزش‌ها و ظرفیت‌های میراث فرهنگی الکن است و به نظر من ایران یک ملت تاریخ‌ساز است و در بسیاری از شکل‌گیری‌های تمدن‌های بشری حضور داشته و ایران کشوری است که با داشته‌های بی‌نظیر و بسیار ارزشمند نقش مهمی در طول تاریخ داشته است.

مونسان گفت:

ایران بزرگ دوران مختلفی را پشت سر گذاشته و حتی در مقاطعی از زمان درگیر جنگ و دفاع از کشور شده است، اما همواره فرهنگ و هویت تاریخی خود را حفظ کرده و ما نیز باید بتوانیم این هویت تاریخی را حفظ کنیم و به نسل‌های بعدی منتقل کنیم.

او در ادامه به شاهنامه فردوسی اشاره کرد و گفت:

فردوسی حکیم چه زیبا شاهنامه را با توحید آغاز کرده، با ایران ادامه داده است و با ۳۰ سال تلاش خود توانست هویت تاریخی و زبان فارسی را حفظ کند.

ایران بزرگ همواره در دل خود افرادی را دارد که همیشه برای دفاع و صیانت از هویت خود آماده است و در طول تاریخ از کشور خود دفاع کرده است و تازه‌ترین آن به دوران دفاع مقدس برمی‌گردد و این همدلی و انسجام حفظ شده و این انسجام روند خود را ادامه خواهد داد.

ملت ایران بلندآوازه است و همواره با انسجام و یکپارچگی خود توانسته است هویت تاریخی و میراث فرهنگی و ارزش‌های تاریخی و دینی و ملی خود را حفظ کند.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری افزود:

ایران بزرگ سرشار از آثار و ارزش‌های فرهنگی و تاریخی است و میراث فرهنگی بزرگی دارد و باید بتوانیم این ارزش‌ها را به‌خوبی به گردشگران خارجی معرفی کنیم.

آثار تاریخی مانند آرامگاه فردوسی ظرفیت‌هایی هستند که می‌توانند به جذب گردشگران داخلی و خارجی بیش از پیش کمک کنند و باعث رونق گردشگری شوند و باید بتوانیم با استفاده از این ظرفیت‌ها میلیون‌ها نفر گردشگر در سال جذب کنیم.

مونسان سپس به مهم‌ترین اقدامات برای توسعه توس و سازمان‌دهی این منطقه فرهنگی تاریخی اشاره کرد و افزود:

درمجموع ۱۶ میلیارد تومان برای سامان‌دهی و توسعه منطقه فرهنگی تاریخی توس اختصاص یافته که از این میان ۴ میلیارد تومان از محل اعتبارات استانی و ۳ میلیارد تومان آن از محل اعتبارات ملی تأمین شده و ۹ میلیارد تومان نیز در سفر هیئت دولت تأمین شده است. ضمن اینکه تفاهم‌نامه‌ای نیز با شهرداری مشهد برای سامان‌دهی و بهسازی جلوخان آرامگاه فردوسی امضا کردیم که می‌تواند به توسعه این منطقه کمک کند.

در پایان این مراسم نشان فردوسی از سوی معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری به میرجلال‌الدین کزازی، پری صابری و محمدعلی اسلامی ندوشن اهدا شد.

همچنین در این مراسم، از اسماعیل مهربان، قاسم ارفع، نور محمد عرفانی، ماشا الله غلامپور، محمدعلی درزآبی، به‌عنوان خادمان میراث فرهنگی با حضور رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری تجلیل به عمل آمد.

مونسان سپس با حضور در موزه توس از چهار صفحه شاهنامه شاه‌طهماسب و شاه‌اسماعیل رونمایی کرد و از نمایشگاه نقاشی‌های پشت شیشه با موضوع شاهنامه در محل آرامگاه فردوسی بازدید به عمل آورد.

مطالب مرتبط:

دیدگاه