مهار بیش از نیمی از ریزگردهای نمکی دریاچه ارومیه

فرناز رهبران رنجبر
فرناز رهبران رنجبر سه شنبه، ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۰۰
مهار بیش از نیمی از ریزگردهای نمکی دریاچه ارومیه

۷۰ درصد از ریزگردهای نمکی دریاچه ارومیه مهار شده است.

فرهاد سرخوش مدیر دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان غربی با اشاره به اینکه خشکی دریاچه ارومیه تبعات زیادی برای منطقه و موجودات زنده خواهد داشت، گفت:

اولویت دولت احیای صد درصدی دریاچه ارومیه است و در همین راستا با اجرای پروژه‌های انتقال آب و کاشت درختچه‌ها و بوته در شوره‌زارهای منطقه توانسته ۷۰ دردصد از ریزگردها را مهار کند.

به گفته وی غبار نمکی حاصل از خشکی دریاچه ارومیه همانند غبار خاکی نیست و به محض گسترش یافتن آن تمامی پوشش گیاهی را از بین می برد که در این راستا ستاد احیا و منابع طبیعی با شناسایی مناطق گرد و غبار و بیابان زدایی برای تثبیت ریزگردها تلاش می‌کنند.

میزان آب این دریاچه ۲ میلیارد و ۱۳۰ میلیون مترمکعب بوده و تراز فعلی دریاچه ۱۲۷۰٫۸۰ است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۸ سانتی‌متر کاهش یافته است.

از نظر سرخوش فضای مجازی، رسانه و دنیای دیجیتال بستری ارزشمند برای فرهنگسازی بوده و امروزه به سبب گسترش فناوری و دنیای مجازی برای انتقال اطلاعات و استفاده عمومی و گسترده اکثر جامعه از این بستر می‌تواند زمینه خوبی برای شناساندن اهمیت احیای دریاچه ارومیه و مضرات خشکی آن باشد.

خشکی دریاچه ارومیه اثرات جبران ناپذیری به منطقه وارد خواهد کرد و به همین دلیل استفاده از زیرساخت‌های بروز از جمله فضای مجازی و دنیای دیجیتال در کنار پروژه های اجرایی ستاد احیای دریاچه ارومیه لازم است، چراکه احیای دریاچه ارومیه بدون فرهنگ‌سازی و همراهی مردم امکان‌پذیر نخواهد بود.

بنا به گفته وی دنیای بازی (گیم) در بین کودکان رواج یافته و زمینه خوبی برای فرهنگسازی است و از این راه می‌توان دانش‌آموزان و کودکان را با مشکلات کم‌آبی، مصرف بهینه آب و خطرات اتمام آبهای زیرزمینی آشنا کرد و فرهنگ استفاده صحیح و اصولی منابع آبی را از زمان کودکی به آن‌ها آموزش داد.

فرهنگ‌سازی و ایجاد زیر ساخت آموزشی از اولویت‌های ستاد احیا است و در همین راستا در ۹ شهر اطراف حوضه آبریز دریاچه ارومیه قرار شده معلمان در کلاس‌های درس از اهمیت صرفه‌جویی آب، خطرات خشکی دریاچه ارومیه با دانش‌آموزان صحبت کرده و به این ترتیب ارزش استفاده از آبیاری نوین فرهنگ‌سازی شده و از بستر فضای آموزشی نیز برای احیای دریاچه ارومیه کمک شود.

۲ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان نیز از محل اعتبارات سال ۹۶ احیای دریاچه ارومیه به منظور تامین هزینه این زیرساخت آموزشی درنظر گرفته شده است.

مدیر دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان غربی، اجرای پروژه‌های اجرایی ستاد احیا و پروژه‌‌های اجتماعی و فرهنگسازی را مکمل هم دانست و افزود:

پروژه‌های احیا بدون فرهنگسازی و توجیه کشاورزان در روی آوری به کشاورزی نوین و کشت محصولات کم آب بر در حوضه دریاچه ارومیه میسر نمی‌شود.

مطالب مرتبط:

منبع ایسنا

دیدگاه