نمایشگاه «فردوسی و شاهنامه از نگاه استان حسین بهزاد» در سعدآباد افتتاح شد

فرناز رهبران رنجبر
فرناز رهبران رنجبر سه شنبه، ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۳۰
نمایشگاه «فردوسی و شاهنامه از نگاه استان حسین بهزاد» در سعدآباد افتتاح شد

عصر دیروز دوشنبه ۲۴ اردیبهشت مراسم افتتاحیه نمایشگاه «فردوسی و شاهنامه از نگاه استان حسین بهزاد» در مجموعه سعدآباد تهران برپا شد.

مراسم افتتاحیه نمایشگاه «فردوسی و شاهنامه از نگاه استان حسین بهزاد» در سعدآباد با حضور محمدرضا عسگری معاون مجموعه سعدآباد، مجید آقا‌محسنی رئیس شورای اسلامی شهر اوشان فشم میگون، استاد محمد بهرامی نگارگر معروف و استادان و پیشکسوتان این حوزه برگزار شد و از تعدادی از استادان و متخصصان این حوزه با اهدای لوحی قدردانی شد.

دکتر شهرام امینیان در مراسم افتتاحیه نمایشگاه «فردوسی و شاهنامه از نگاه استان حسین بهزاد» گفت:

تا چند دهه قبل شاهنامه و شاهنامه‌خوانی به چهارسوق بازارها، قهوه‌خانه‌ها و مراسم خاص محدود شده بود و کم‌کم به دست فراموشی سپرده می‌شد، اما برگزاری هزاره‌ای برای فردوسی به‌صورت هم‌زمان در برلین، پاریس، لندن و مسکو نتایج مهمی در بر داشت و شاهنامه به‌عنوان یک اثر جهانی مطرح شد و در مراکز آکادمیک راه پیدا کرد. متأسفانه امروزه به این دلیل که همه شاهنامه‌شناس هستند و کسی فردوسی‌شناس نیست روایات نادرستی نظیر دشمنی فردوسی با زبان عرب مطرح می‌شود.

به گفته وی از قرن هفتم شاهنامه‌های فردوسی مصور شدند، این پدیده تا عصر حاضر نیز ادامه دارد. شخصیت‌های شاهنامه پخته هستند و داستان‌ها در شاهنامه مثل یک نمایش روایت شده‌اند و این انگیزه‌ای شد که نگارگران شاهنامه را به تصویر در بیاورند و امروز این افتخار نصیب شده است که در پنجاهمین سالگرد نگارگری بزرگ یعنی استاد حسین بهزاد گردهمایی صورت گیرد.

پروفسور حسین باهر نیز در مورد رفتارشناسی افتراقی حکیم ابوالقاسم فردوسی بیان کرد:

فردوسی اولین کسی است که بین جان و خرد تفکیک قائل شده و آدمی را صاحب هر دو می‌داند. در علم رفتارشناسی «جان» ساحت IQ و «خرد» ساحت EQاست. EQ در اشعار فردوسی بسیار مورد تأکید قرار گرفته است. چون IQ چندان در اختیار ما نیست پس باید EQ بیشتر بپردازیم. به‌قول فردوسی «به یزدان که گر ما خرد داشتیم/کجا این سرانجام بد داشتیم.»

امین صادقی شاهنامه‌خوان معروف ایران نیز شاهنامه‌خوانی کرد.

از نمایشگاه «فردوسی و شاهنامه از نگاه استان حسین بهزاد» که در موزه مینیاتور بهزاد واقع شده بود، توسط حاضران دیدن شد.

مطالب مرتبط:

دیدگاه