حقایق جالب درباره یکاترینبورگ؛ روسیه

فاطمه محمدی
فاطمه محمدی شنبه، ۲۶ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۲۰:۴۵
حقایق جالب درباره یکاترینبورگ؛ روسیه

یکاترینبورگ یکی از شهرهای مهم روسیه به مرکزیت استان سوردلوفسک است. این شهر مساحتی برابر با ۴۹۵ کیلومتر مربع دارد و جمعیت آن بر اساس آخرین سرشماری سال ۲۰۱۰ برابر با ۱.۳۴۹.۷۷۲ نفر است.

یکاترینبورگ یکی از شهرهای بزرگ روسیه است که به‌عنوان یکی از شهرهای جام جهانی ۲۰۱۸ هم معرفی شده است. یکاترینبورگ ازنظر اقتصادی و تجاری از شهرهای بزرگ روسیه به شمار می‌رود و چهارمین شهر پرجمعیت روسیه شناخته می‌شود. یکاترینبورگ در سال ۱۷۲۳ بنا شد و اسم آن‌هم به «کاترین» همسر پیتر کبیر منسوب است. از جنگ جهانی دوم، صنایع فلزی در یکاترینبورگ رونق پیدا کرد و این صنعت امروز هم به‌عنوان یکی از پایه‌های اصلی اقتصاد روسیه به شمار می‌رود.

یکاترینبورگ

در این مقاله به سراغ حقایق جالب درباره شهر یکاترینبورگ رفته‌ایم، با ما همراه باشید تا این شهر زیبا را بهتر بشناسید:

۱. یکاترینبورگ آب و هوایی سرد و مرطوب دارد. زمستان‌های این شهر بیشتر از ۶ ماه طول می‌کشد و سردترین دمای ثبت‌شده در فصل زمستان برابر با ۴۵- درجه است. متوسط دمای هوا در فصل تابستان برابر با ۱۸ درجه سانتی‌گراد است.

۲. جمعیت یکاترینبورگ در سال ۱۹۹۰ به‌شدت کاهش پیدا کرد و دلیل اصلی این کاهش جمعیت شیوع آنفولانزا بود. در اوایل قرن بیست و یکم جمعیت دوباره به شاخص رشد استاندارد بازگشت.

یکاترینبورگ

۳. نام قدیمی شهر یکاترینبورگ، «اسوردلوسک» بود، این اسم در بین سال‌های ۱۹۲۴ تا ۱۹۹۱ استفاده می‌شد. این شهر در سال ۱۷۲۳ تأسیس شد و اسم جدید آن از اسم کاترین، همسر پیتر کبیر آمده است.

۴. ویتوسکی، بلندترین آسمان‌خراش روسیه است.

۵. شهر یکاترینبورگ محل اصلی اتصال راه‌آهن سراسری سیبری است. این شبکه راه‌آهن سراسری به تمام نقاط روسیه متصل است.

یکاترینبورگ

۶. یکاترینبورگ یکی از بهترین شهرهای کشور روسیه برای ادامه تحصیل است. در این شهر ۱۶ دانشگاه بزرگ وجود دارد که از جمله آن‌ها می‌توانیم به دانشگاه فدرال و آکادمی علوم اشاره کرد.

یکاترینبورگ

۷. یکاترینبورگ یکی از بهترین شهرهای روسیه برای گذراندن یک تعطیلات ایدئال است، چون جاذبه‌های تاریخی و طبیعی در این شهر جمع شده‌اند! از جمله جاذبه‌های یکاترینبورگ می‌توانیم به پلوتینکا (Plotinka)، موزه معدن شناسی اورال (Ural Mineralogy Museum)، کلیسای خونین (Church on the Blood)، پارک ویکتوری (Victory Park)، خانه آهنگر کریلو (Kirillov's House)، تئاتر اپرا یکاترینبورگ (Yekaterinburg State Opera Theater) و صومعه گانینا یاما (Monestary Ganina Yama) اشاره کنیم.

یکاترینبورگ

۸. یکاترینبورگ از بزرگ‌ترین شهرهای مرز اروپا و آسیا است. بر اساس آمارها، در هر ساعت ۷۸ قطار از خط مرزی یکاترینبورگ با اروپا عبور می‌کند. موقعیت جغرافیایی یکاترینبورگ بسیار منحصربه‌فرد است و همین موقعیت باعث شده این شهر ازنظر اقتصادی بسیار مورد اهمیت قرار بگیرد.

۹. در سال ۲۰۰۲ یونسکو اعلام کرد که شهر یکاترینبورگ یکی از ۱۲ شهر برتر دنیا برای زندگی است.

یکاترینبورگ

۱۰. قدیمی‌ترین مجسمه چوبی دنیا، بانام «شیگیر بزرگ» در یکاترینبورگ به نمایش درآمد. عمر این مجسمه چوبی برابر با ۹۵۰۰ سال است، قدیمی‌تر از اهرام مصر! آزمایش‌های مختلف روی مجسمه صحت این گفته‌ها را ثابت کرده است.

۱۱. همان طور که پیش‌تر اشاره کردیم، یکاترینبورگ یکی از قطب‌های بزرگ تولید آهن و صنایع فلزی است. از فلزهای تولیدشده در یکاترینبورگ در بسیاری از سازه‌های بزرگ دنیا استفاده شده است. از جمله این سازه‌ها می‌توانیم به برج ایفل و تاور بریج اشاره کنیم.

یکاترینبورگ

۱۲. یکاترینبورگ اولین شهر روسیه بود که در آن به طلا دست یافتند. در بین سال‌های ۱۷۴۵ تا ۱۹۲۲ معدن محلی یکاترینبورگ ۵۵۹ تن طلای خالص به دست آمد.

یکاترینبورگ

۱۳. در قرن ۱۸ معدن یکاترینبورگ به‌عنوان یکی از معادن اصلی کشور به شمار می‌رفت. تمام مواد اولیه تشکیل‌دهنده سکه‌های روسیه از معادن یکاترینبورگ تأمین می‌شود و مواد اولیه تهیه سکه بسیاری از کشورها تا مدت‌ها از معادن این شهر تهیه می‌شد.

۱۴. مترو یکاترینبورگ در سال ۱۹۹۱ تأسیس شد و امروز دارای یک خط و ۹ ایستگاه است. هزینه اولیه ساخت مترو، از درآمد حاصل از صادرات مواد معدنی تهیه شد تا این بخش به درآمدزایی رسید.

یکاترینبورگ

۱۵. بزرگ‌ترین فرودگاه بین‌المللی نزدیک به یکاترینبورگ، فرودگاه کلوتسوو(Koltsovo) است که در ۱۲ کیلومتری جنوب این منطقه قرار دارد. سریع‌ترین راه برای رسیدن به فرودگاه قطار اکسپرس است، همچنین اتوبوس‌های عمومی هم با شماره‌های ۱،۲۹ و ۶۷ در شهر تردد می‌کنند که مقصد آن‌ها فرودگاه است.

۱۶. محله‌های شیروکایا ریکا و کیروسکی رایون از بهترین محله‌ها برای اقامت گردشگران است.

یکاترینبورگ

۱۷. از جمله شهرهای خواهرخوانده یکاترینبورگ می‌توان به سن خوزه کالیفرنیا، موست در جمهوری چک، ژنوا در ایتالیا، اینچئون در کره جنوبی و همدان در ایران اشاره کرد.

۱۸. اولین دوچرخه در یکاترینبورگ در سال ۱۸۰۱ ساخته شد و اولین نمونه مشابه آن در سال ۱۸۳۹ در اروپا به بهره‌برداری رسید.

مطالب مرتبط:

دیدگاه