خوشمزه ترین غذاهای ایرانی در هر یک از شهرهای ایران

الناز غفور
الناز غفور چهار شنبه، ۱۳ فروردین ۱۳۹۹ ساعت ۱۴:۰۰
خوشمزه ترین غذاهای ایرانی در هر یک از شهرهای ایران

ایران یعنی دنده‎ کباب‎های چرب، زعفران لطیف، خورش‎هایی که لیمو عمانی خوشمزه‎ترشان کرده و شیرینی‎های نرم پر از خامه با بوی گلاب!

ایران کشوری است که اگر برای سفر انتخاب کنید، در آن از شما مثل یک پادشاه پذیرایی می‎کنند. بسیاری از آثار تاریخی ایران  به‌عنوان میراث جهانی یونسکو ثبت شده، به‌علاوه زیباترین معماری جهان اسلام و مناظر دیدنی فوق‌العاده‌ای را در خود گنجانده است. این کشور خانه‌ی خوشمزه‌ترین غذاهای دنیا است. در این مقاله بهترین غذاهای ایرانی به شما معرفی می‌شود.

اگر از تهران گذر کردید، چلوکباب را امتحان کنید

کباب یعنی تکه‎های گوشت گوسفند یا مرغ که روی زغال برشته شده‎اند و روی یک بشقاب برنج کره‎ای قرار می‎گیرند. این غذا یکی از مهم‎ترین وعده‎های غذایی ایرانی‎ها محسوب می‎شود. در کنار آن گوجه‎ی کباب شده، ماست چکیده، سبزی تازه و خیارشور ترد سرو می‎شود. در تمام خیابان‎های ایران یک رستوران چلوکبابی پیدا می‎شود. اگر دوست دارید در یک رستوران لوکس غذا میل کنید، رستوران شاندیز تهران جای مناسبی برای شما است. کباب چنجه به‌همراه سماق یک ترکیب فوق‌العاده خلق می‎کند.

چلوکباب

با آش رشته اصفهان به گذشته سفر کنید

آش همیشه در برنامه‌ی غذایی ایرانی‌ها جا داشته است، تا حدی که به کسی که در ایران غذا می‌;پزد، آشپز گفته می‌شود. آش رشته غذایی دلچسب است که با حبوبات، سبزیجات تازه و رشته تهیه و معمولا با کشک سرو می‌شود. بهترین مکان برای لذت بردن از آش در هتل عباسی اصفهان است. جایی که درختان پرشکوفه و آب‌نماهای زیبا شما را احاطه کرده‌اند. این هتل ۳۰۰ ساله از قدیمی‌ ترین هتل های جهان معرفی شده است.

آش رشته

اگر به مشهد سفر کردید، دیزی بخورید

این غذای سنتی با گوشت گوساله، نخود و سیب‌زمینی تهیه می‌شود و تمام مواد لازم در یک ظرف سفالی برای چند ساعت روی آتش قرار می‌گیرد و گوشت به حدی می‌پزد که می‌توانید آن را با چنگال له کنید. این غذا مخصوص شهر مشهد، شهر امام رضا، هشتمین امام شیعیان است. تمام رستوران‌ها و کافه‌های کوچک برای ناهار یا شام دیزی سرو می‌کنند و به‌همراه نان لواش روی میز می‌برند. سپس نان روی میز به تکه‌های کوچک تقسیم می‌شود و داخل ظرف سفالی ریخته می‌شود تا قسمت رقیق آب گوشت را به خود جذب کند.

دیزی

برای خرید گلاب کاشان توقف کنید

گل رز یکی از گیاهان بومی ایرانی ست و از ۲۵۰۰ سال پیش ایرانی‌ها از گلبرگ گل رز برای تولید گلاب استفاده می‌کردند. هر سال در کاشان جشنواره‌ی رز برگزار می‌شود و می‌توانید تمام مراحل تهیه‌ی گلاب را مشاهده کنید. از برداشت گل گرفته تا جدا شدن گلبرگ‌ها! در طول این جشنواره تمام شهر را بوی گل در بر می‌گیرد و هیچ چیز بهتر از خوردن یک کاسه فالوده‌ی خنک در این فضای رنگی نیست.

فالوده

از سرسبزی تالش لذت ببرید

جنگل‌ها و زمین‌های برنج تالش در کنار دریای خزر یکی از زیباترین مکان‌های طبیعی ایران در فصل بهار و تابستان هستند و ایرانی‌ها برای کوهنوردی و گذراندن ساعاتی در طبیعت به این منطقه سفر می‌کنند. ترشه تره یکی از غذاهای این منطقه است که با سبزیجات تهیه می‌شود. برای تهیه‌ی ترشه تره از چند کیلو اسفناج، کرفس، جعفری، گشنیز و جعفری استفاده می‌شود. در کنار هر وعده‌ی غذایی نوعی پیش غذای پرسبزی تهیه می‌کنند. سبزیجات پخته شده با آبلیموی تازه هم زده می‌شود و در آخر چند تخم‌مرغ در کنار سبزیجات قرار می‌گیرد.

اگر عاشق شیرینی‎جات هستید، به یزد سفر کنید

شهر سحرآمیز یزد یکی از شهرهای تاریخی آجر خشتی است که در فلاتی بین بزرگ‌ترین صحراهای ایران واقع شده است و برای بادگیرها، معابد زرتشتیان قدیم و شیرینی‌های کوچکش شناخته می‌شود. تمام قنادی‌های این شهر شیرینی‌هایی از جمله باقلوای بادامی و نوعی شیرینی پرهل و پسته به نام قطاب می‌فروشند.

قطاب

ته چین برنج شیراز را از دست ندهید

ته‌دیگ، برنج برشته و کره‌ای است که در قسمت پایینی قابلمه تهیه می‌شود. ته چین نوعی غذا است که تمام زیبایی‌های ته‌دیگ را چند برابر می‌کند. برای تهیه‌ی ته چین ابتدا برنج با ماست، زرده‌ی تخم‌مرغ و زعفران مخلوط می‌شود و لایه‌هایی از مرغ یا گوشت پرادویه در کنار آن قرار می‌گیرد و سپس به‌قدری می‌پزد که حسابی طلایی شود. شهر شیراز پایتخت ته چین‌های ایرانی است.

ته چین

کوفته تبریزی را فراموش نکنید

ایرانی‌ها عاشق کوفته‌های بزرگ هستند و بهتر است برای پیدا کردن خوشمزه‌ترین  کوفته‌ها به شهر تبریز واقع در شمال غرب ایران سفر کنید. در تبریز کوفته‌هایی حاوی گوشت، لپه، زرشک، گردو، کشمش و تخم‌مرغ آب‌پز تهیه می‌شود. معروف‌ترین نوع آن کوفته تبریزی است که هم نام شهر را به‌دنبال خود دارد و هم بسیار بزرگ است. این کوفته در سسی با ترکیب زعفران و گوجه غوطه‌ور می‌شود.

کوفته تبریزی

با غذاهای تند بندرعباس گرمای جنوب را تجربه کنید

غذاهای جنوبی دقیقا مثل آب‌وهوای گرم منطقه حسابی تند و فلفلی هستند. بندر عباس در مسیر تجارت ادویه بین هند و اروپا واقع شده است. اگر دوست دارید قلیه میگو را امتحان کنید، به بندر عباس سفر کنید. این خورش تند با چند مشت گشنیز تازه، فلفل قرمز، میگو و تمر هندی پخته می‌شود. بهترین جا برای انتخاب غذاهای دریایی رستوران‎هایی هستند که در نزدیکی بازار ماهی قرار گرفتند. چون در این رستوران‌های ماهی صید روز طبخ می‌شود.

اگر از ماسوله گذر کردید میرزا قاسمی را از قلم نیندازید

سفری به روستای ۱۰۰۰ ساله‎ی ماسوله در کنار تپه‌های گیلان شما را به سال‌های پیش و زندگی بومی و قدیمی ایران می‌برد. برای انتخاب غذاهای پرسبزی این منطقه یکی از بهترین گزینه‌ها است. مهم‌ترین غذای ماسوله میرزا قاسمی است که با بادمجان دودی که روی زغال داغ پخته شده، تهیه می‌شود؛ سپس با سیر تازه به‌آرامی تفت می‌خورد و با گوجه‌ی له شده و روغن زیتون محلی ترکیب می‌شود.

میرزا قاسمی

مطالب مرتبط:

منبع telegraph

دیدگاه