تلاش برای ثبت روز حافظان میراث فرهنگی در تقویم رسمی کشور

طیبه فلاحتی
طیبه فلاحتی دوشنبه، ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۱۹:۴۵
تلاش برای ثبت روز حافظان میراث فرهنگی در تقویم رسمی کشور

گزارشی برای ثبت روز حافظان میراث فرهنگی در تقویم رسمی کشور تهیه شده که به زودی در شورای فرهنگی عمومی مطرح می‌شود.

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری پیشنهاد کرد یکی از روزهای هفته میراث‌فرهنگی به‌عنوان روز حافظان میراث‌فرهنگی در تقویم رسمی کشور درج شود.

حسن طالبیان، معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در مراسم گرامیداشت روز حافظان میراث فرهنگی که به مناسبت هفته میراث فرهنگی در سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برگزار شد، با بیان این‌که گزارشی برای ثبت روز حافظان میراث فرهنگی در تقویم رسمی کشور تهیه شده است، ادامه داد:

به زودی این گزارش در شورای فرهنگی عمومی مطرح می‌شود.

ایشان آغاز هفته میراث فرهنگی را آغاز سال برای اهالی میراث فرهنگی دانست و گفت:

حفاظت یک امر یک‌پارچه با رده‌های مختلفی است، در واقع حفاظت فیزیکی در دستان نیروهای یگان حفاظت است. اهمیت حفاظت باید به جامعه انتقال پیدا کند و این بخشی از بسته نرم‌افزاری‌ است که در حال تهیه است. موضوع حفاظت در اولویت معاونت میراث‌فرهنگی قرار دارد.

وی عملکرد فرماندهی یگان حفاظت در دوره کنونی را طلایی دانست و گفت:

در این دوره شاهد نظم‌بخشی و ارتباط بیشتر این بخش با معاونت میراث‌فرهنگی بوده‌ایم.

او همچنین با اشاره به صحبت‌های رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، در مورد بخش نرم‌افزاری میراث فرهنگی و یگان حفاظت و لزوم پررنگ‌تر شدن آن، ادامه داد:

با وجود کمبود اعتبارات این مسئله را در اولویت قرار دادیم. در حوزه نرم‌افزاری معرفی، آگاهی‌بخشی و ترویج در کنار بلیت‌فروشی و حفاظت الکترونیک در قالب یک بسته یکپارچه باید شکل گیرد.

طالبیان با بیان این‌که موضوع آموزش در ابعاد مختلف این حوزه نیز جزو این بسته نرم‌افزاری‌ است، تأکید کرد:

بخش تخصصی این آموزش ازسوی معاونت میراث‌فرهنگی و بخش حفاظتی و امنیتی ازسوی یگان آموزش داده ‌می‌شود.

وی با اشاره به موضوع پایش آثار تاریخی نیز گفت:

برای انجام این کار نیز فرمی تهیه شده و به استان‌ها ارائه شده که بخشی از پایش از آثار تاریخی ازسوی یگان حفاظت صورت گیرد، این کار کنترل ما روی حریم و آثار را راحت‌تر می‌کند. اگر پایگاه‌ها، بناها و موزه‌ها با تجهیزات ماهواره‌ای و نرم‌افزاری مختلفی تجهیز شوند یگان حفاظت نیز می‌تواند پوشش و پایش گسترده‌ای داشته باشد.

معاون میراث‌فرهنگی با تاکید بر این‌که به نسبت گذشته دستاوردهای بسیار خوبی در حوزه یگان میراث‌فرهنگی حاصل شده است، به اهمیت حفاظت در انتقال اشیا به داخل و خارج از کشور در فعالیت‌های نمایشگاهی و انتقال اشیا در حفاری‌های باستان‌شناسی اشاره کرد و افزود:

این اشیاء نیازمند حفاظت و مراقبت هستند و کار شما بسیار بااهمیت است. در واقع شما حافظان میراث‌فرهنگی کشور هستید.

 

مطالب مرتبط:

منبع ایسنا

دیدگاه