دیدنی های بافق

مرتب سازی بر اساس :
clear

اولین نفری باشید که برای این مکان عکس آپلود می کنید

آثار ملی ایران میراث جهانی یونسکو

بازدید از این جاذبه رایگان است

جاهای دیدنی بافق؛ شهر نخلستان های یزد

بافق یکی از شهرهای استان یزد در ایران است که به خاطر کویر و معماری کویری خود، یکی از بهترین‌های گردشگری در این استان است. نخلستان‌های پهناور و زیبا، کویر سحرانگیز و صنایع دستی زیبا، از جمله گزینه‌هایی هستند که باعث جذب گردشگر به این شهر می‌شوند. بافق در دل خود نادیده‌هایی را جای داده که در سفر به این شهر حتما باید از آن‌ها دیدن کنید. در این مطلب با ما همراه شوید تا سری به جاهای دیدنی بافق بزنیم.

قلعه باقرآباد

آدرس: بافق، روستای باقرآباد (مشاهده در نقشه)

تصویر هوایی از قلعه ای تاریخی با برج و بارو

منبع عکس: گوگل مپ (عکاس: مریم معصومی)

یکی از شاخصه‌هاش شهر بافق، قلعه باقرآباد است که در سال ۱۳۲۰ به دستور «عبدالرحیم خان» فرزند «محمدتقی خان بافقی» در سه مرحله ساخته شد. ابتدا تنها برج شمالی این قلعه که دو طبقه، سه سنگ‌انداز و صد و چهل تیرانداز و هشت متر ارتفاع داشت، ساخته شد و پس از گذشت ده سال، برج جنوبی آن بنا شد.

کویر در انجیر

آدرس: استان یزد، نزدیکی بافق (مشاهده در نقشه)

کویر در انجیر

منبع عکس: گوگل مپ (عکاس: محمد فراهانی)

بیابان یا کویر در انجیر، بزرگ‌ترین شوره‌زار استان یزد در شمال‌غربی است که بر اثر شوراب‌های رودخانه شور پدید آمده است.

مسجد جامع بافق

آدرس: بافق، محله قدیمی بافق، خیابان مسجد جامع (مشاهده در نقشه)

چندین درخت نخل در حیاط عمارتی دو طبقه

منبع عکس: گوگل مپ (عکاس: مریم مهدی‌فر)

مسجد جامع بافق یکی از قدیمی‌ترین مساجد این شهر با سبک معماری دوران حکومت صفویان است. این مسجد زیبا در دو قسمت تابستانی و زمستانی طراحی شده است. در پیشانی مسجد جامع بافق و شبستان آن، کاشی‌کاری قاجاری دیده می‌شود که روی آن نام موسس این بنا به نام «ملا محمد باقر» حک شده است.

دره سنگاب بیشه در

آدرس: بافق، مسیر بافق به بهاباد

سه نفر در دره سنگاب بیشه در

منبع عکس: سایت bafghfarda.com (عکاس: ناشناس)

دره سنگاب بیشه در در جاده بافق به بهاباد واقع شده است. اگر مسیر رودخانه فصلی شرق این منطقه را طی کنید، می‌توانید وارد این دره شوید. در انتهای این دره و در نزدیکی قله، طاق سنگی بزرگی وجود دارد که به جذابیت‌های این منطقه افزوده است.

کویر صادق آباد

آدرس: ۱۷ کیلومتری بافق، حاشیه شمالی روستای صادق آباد (مشاهده روستا در نقشه)

بازی دو کودک روی تپه شنی

منبع عکس: گوگل مپ (عکاس: اسماعیل ربیعی)

کویر صادق‌آباد یکی از جالب‌ترین جاذبه‌های گردشگری ایران در هفده کیلومتری بافق در روستایی به همین نام است که نزدیک به ۱۵۰۰ هکتار و بیش از پنجاه متر ارتفاع دارد. این کویر دارای تپه‌هایی از شن‌های روان بدون جهت است. کمپ تفریحی نیز در این کویر با تفریحاتی چون ریگ‌نوردی، شتر‌سواری، موتور سواری، پرواز با چتر پاراسل، حمام آفتاب و زمین بدمینتون برای گردشگران در این منطقه فراهم شده است.

چنار تاریخی روستای باجگان

آدرس: افق، ۸۵ کیلومتری جنوب شرق بافق، روستای باجگان (مشاهده در نقشه)

چنار تاریخی روستای باجگان از درختان قدیمی و کهنسال کشور در صد کیلومتری جنوب‌شرق بافق در منطقه باجگان است که دارای ۳۴ متر ارتفاع و قدمتی نزدیک به یک‌هزار سال است.

کمپ کویرنوردی شن و شادن

آدرس: بافق، ابتدای جاده شادکام و قطرم، اولین فرعی بعد از پل قطار، منطقه ریگزار پتکستان (مشاهده در نقشه)

عمارتی با دو بادگیر در میان کویر

منبع عکس: گوگل مپ (عکاس: Daie Morteza)

کمپ کویرنوردی شن و شادن یکی از کمپ‌های کویری بافق است که دارای خدماتی چون شتر‌سواری، موتورسواری، سافاری، موتور چهار چرخ، آش محلی، چای آتش و اجرای موسیقی زنده است. این کمپ برای ارائه خدمات به گردشگران داخلی و خارجی فراهم شده است.

چشمه پیروزه

در برخی بافت‌های خشک و کویری استان یزد، چشمه‌هایی وجود دارند که این مناطق را مانند بهشتی در دل کویر کرده‌اند. چشمه پیروزه یا فیروز یکی از این چشمه‌ها است که در حاشیه کوه‌های بافق قرار گرفته است. به واسطه وجود این چشمه، دره‌های اطراف آن بسیار سرسبز و دیدنی هستند.

کویر مغستان

آدرس: شهرستان اردکان، دو کیلومتری ساغند، روستای مغستان (مشاهده در نقشه)

کویر مغستان یا ریگ زرین یکی از یزد در فاصله چهل کیلومتری شمال کویر بافق، یعنی کویر درانجیر است. این کویر از دو قسمت تشکیل شده که توسط ارتفاعاتی که از میانه، کویر را قطع می‌کند به دو قسمت شمالی و جنوبی تقسیم شده است. از جمله تنوع زیستی کویر مغستان می‌توان به گرگ، شغال، کفتار، روباه شنی، گربه شنی، لاسرتا، بزمجه، انواع مار، انواع عقرب، تیهو، عقاب و شاهین اشاره کرد. توصیه می‌کنیم که در فصل بهار به این کویر سفر کنید.

میدان خان بافق

آدرس: بافق، بخش مرکزی، جنب امامزاده عبدالله

عمارتی خشتی و یک طبقه با حیاط دارای حوض و درختان نخل

منبع عکس: سایت onlineyazd.com (عکاس: ناشناس)

میدان خان متعلق به دوران زندیه و قاجاریه است که در وسط شهر بافق واقع شده است. در وسط این میدان، حوض آبی با درختان خرما وجود دارد که زیبایی آن را دو چندان کرده است. در نزدیکی میدان خان بافق، بناهای باارزشی از جمله کاروان‌سرا، آب‌انبار و مسجد جامع قرار گرفته که اهمیت و ارزش این میدان تاریخی را بیشتر کرده است.

منطقه حفاظت‌ شده کالمند

آدرس: مهریز، ۲۰ كیلومتری مهریز (مشاهده در نقشه)

منطقه حفاظت‌شده کالمند در جنوب شهر بافق و یکی از دیدنیهای اطراف یزد با مساحتی برابر ۲۵۰ هزار هکتار قرار گرفته است. این منطقه حفاظت‌شده، مکان بسیار مناسبی برای تخم‌گذاری پرنده با ارزش و کمیاب «هوبر» است.

روستای گردشگری قطرم

آدرس: شهرستان بافق، روستای قطرم (مشاهده در نقشه)

خانه های خشتی روستایی چسبیده به کوه

منبع عکس: گوگل مپ (عکاس: علیرضا دهقان)

روستای گردشگری قطرم، ماسوله‌ای در دل کویر است که در پنجاه کیلومتری شمال راه‌آهن زرند به بافق با آب و هوایی معتدل و خشک جای گرفته است. باغ‌ها و خانه‌های اهالی این روستا درست مانند روستای ماسوله در استان گیلان به‌صورت پلکانی ساخته شده است. اگر به بافق سفر کردید، به هیچ عنوان تماشای این روستای زیبا و بهشتی را از دست ندهید.  

امامزاده عبدالله بافق

آدرس: بافق، ابتدای بلوار وحشی بافقی (مشاهده در نقشه)

امامزاده ای با دیوارها و گنبد کاشیکاری

منبع عکس: گوگل مپ (عکاس: محمد رنجبر)

امامزاده عبدالله بنایی تاریخی است که به خاطر سبک گنبد، کاشی‌کاری و تزیینات داخلی آن، ارزشمند به شمار می‌رود. این امامزاده که در شهر بافق در استان یزد قرار دارد، از دوران آل مظفر به یادگار مانده است.

روستای گردشگری شادکام

آدرس: ۴۰ کیلومتری شهرستان بافق (مشاهده در نقشه)

حضور گردشگران در کنار صخره ای بزرگ

منبع عکس: گوگل مپ (عکاس: سعید حبیبیان)

روستای گردشگری شادکام از جاذبه‌های طبیعی سحرآور و شگفت‌انگیزی برخوردار است. نماد و سمبل این روستا سرو هزار ساله‌ای است که در فهرست آثار طبیعی ملی کشور نیز به ثبت رسیده است. روستای شادکام میان دره باریکی قرار گرفته که چشمه‌سارها و زیبایی‌های زیادی را در دل خود جای داده است.

ارگ عبدالرضا خان بافقی

دیوار و برجی تاریخی و مرمت شده

منبع عکس: سایت یزدنیوز (عکاس: ناشناس)

ارگ عبدالرضا خان بافقی، قلعه‌ای عظیم با سه برج به ارتفاع دوازده متر است که قدمت آن به اوایل دوران حکومت قاجار باز می‌شود. برج‌های این ارگ از سه طبقه و سی و شش پله تشکیل شده‌اند. ارگ عبدالرضا خان بافقی دارای دیوارهایی هفت متری با ضخامت یک ونیم متری بوده که قسمتی از این دیوارها هنوز باقی مانده است.

باغ تیتو

آدرس: بافق، بلوار امام علی، فرعی ۱۶

عمارتی یک طبقه با بادگیر و حوض و درختان نخل

منبع عکس: سایت gotoyazd.com (عکاس: ناشناس)

باغ تیتو، باغی با سبک معماری بسیار زیبا به‌جای مانده از دوران صفوی است که در فهرست آثار ملی ایران نیز قرار دارد. مصالح استفاده شده در بنای این باغ خشت و گل است. نمای ساختمان باغ تیتو نیز با آجرهای زیبا تزیین شده و ایوان آن دارای ستون‌های استوانه‌ای شکل است که به زیبایی آن افزوده است. از دیگر خصوصیات بنای این باغ می‌توان به بادگیر، اتاق‌های گچ‌کاری شده، پوشش درختان نخل و انار و حوضی زیبا اشاره کرد.

حمام کاکامیر

آدرس: بافق، خیابان شیخ محمدتقی بافقی ، کوچه شهید متولی

پشت بام حمامی تاریخی

منبع عکس: سایت didanist.com (عکاس: ناشناس)

حمام کاکامیر نمادی از سبک معماری دوران زندیه در شهر بافق است. این حمام از چهار هشتی تشکیل شده و بنای آن با استفاده از مصالح ساروج و آجر بنا شده است. ورودی حمام کاکامیر با سیزده پله به‌صورت مدور به هشتی وارد می‌شود.

قلعه شهرآباد

آدرس: بافق، بلوار انقلاب 

قلعه ای خشتی با برجی کوتاه در منطقه ای کویری

منبع عکس: سایت یزدنیوز (عکاس: ناشناس)

قلعه شهرآباد در شمال‌شرقی بافق با مساحتی برابر نهصد مترمربع واقع شده است. قدمت این بنا به دوره قاجاریه می‌رسد و به دستور «رستم» از زرتشتیان یزد احداث شده و بعدها به فرزندش «شهریار» واگذار شده است. قلعه شهرآباد از یک برج با شانزده جایگاه تیراندازی و یک سنگ‌انداز در بالای ورودی قلعه تشکیل شده است.

خانه وحشی بافقی

آدرس: بافق، خیابان مسجد جامع، میدان خان (مشاهده در نقشه)

مجسمه پیرمردی در کنار وسایل زندگی روستایی در موزه

منبع عکس: گوگل مپ (عکاس: محمد رضا)

«کمال‌الدین یا شمس‌الدین محمد وحشی بافقی» یکی از شاعران معروف قرن دهم ایران است که در سال ۹۳۹ هجری قمری در شهر بافق به دنیا آمده است. دوران زندگانی این شاعر نامدار با پادشاهانی چون «طهماسب صفوی، «شاه اسماعیل دوم» و «شاه محمد خدابنده» هم‌زمان بوده است. در حال حاضر خانه وحشی بافقی به‌دلیل معماری زیبا، ابزار و ظروفی که در آن وجود دارد، به‌عنوان موزه استفاده می‌شود.

نخلستان‌ های بافق

نخلستانی در شهر بافق

منبع عکس: سایت ایرنا (عکاس: ناشناس)

نخلستان‌های بافق از جمله جاذبه‌های گردشگری زیبا و دیدنی این شهر هستند که مناطق بسیار زیادی را دربر گرفته‌اند. جالب است بدانید که شهر بافق از جمله مناطق خرماخیز کشور نیز به شمار می‌رود و بیشتر درختان خرمای این شهر به‌صورت توده‌ای و خودرو رشد می‌کنند.

پرسش‌های متداول

معروف‌ترین جاهای دیدنی بافق کدامند؟

مسجد جامع بافق، دره سنگاب بیشه در، میدان خان بافق، روستای گردشگری قطرم، امامزاده عبدالله بافق، روستای گردشگری شادکام

کویرهای معروف بافق چه نام دارند؟

کویر مغستان یا ریگ زرین، کویر صادق آباد، کویر در انجیر

نویسنده: شیدا خرمشاهی