آنالاسکا، شهری پر از عقاب سرسفید

امید جعفری
امید جعفری شنبه، ۵ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۹:۱۵
آنالاسکا، شهری پر از عقاب سرسفید

عقاب سرسفید پرنده ملی ایالات‌متحده آمریکا است، اما تعداد این برنده‌ها در آنالاسکا، شهر کوچک واقع در آلاسکا، بسیار از حد توقع و کم‌کم تبدیل به معضلی برای این منطقه می‌شوند.

عقاب‌های سرسفید در شهر آنالاسکا، به روی تیرهای چراغ‌برق، تلفن‌های همگانی منتظر شکارهای خودشان می‌مانند تا در زمان لازم بر سر آن‌ها شیرجه بروند. این شکار می‌تواند یک آشغال یا کیف‌دستی براق گران‌قیمت دست یک خانم باشد؛ اما بیشتر آن‌ها عاقلانه‌تر رفتار می‌کنند و منتظر می‌مانند تا قایق‌های ماهیگیری از صید ماهی برگردند. آمدن کشتی‌ها برای عقاب‌های سرسفید، به معنی حاضر شدن غذا است.

عقاب سر سفید

شهر آنالاسکا، بر روی خط جزایر شبه‌جزیره آلاسکا به جزیره مانچانکا قرار دارد. در این شهر بیش از دیگر جزایر واقع در خط جزیره‌ای، عملیات صید ماهی انجام می‌شود. از طرفی هم ماهی غذای اصلی عقاب‌های سرسفید است. سر و کله عقاب‌های سرسفید زمانی که فصل ماهیگیری شروع می‌شود، پیدا می‌شود. عقاب‌ها هرجایی که می‌توانند شروع به ساختن خانه می‌کنند و باعث ایجاد مزاحمت برای بومیان منطقه می‌شوند. بر اساس طبیعت ذاتی عقاب‌ها، کسی که بخواهد به لانه‌ها نزدیک شود، دشمن محسوب می‌شود و ممکن است مورد جمله دسته‌جمعی عقاب‌های قرار بگیرد.

عقاب سر سفید

لندن اندرس آیورس، گارد ساحلی ایالات‌متحده در روز سوم اسکانش در این شهر، توسط یک عقاب سرسفید تحت تعقیب قرار گرفت. با اینکه اندرس به سمت کوه‌ها رفت، اما عقاب دست از سر او برنداشت و مدام به سر او با نوکش ضربه زده بود، حتی گوشی موبایل او را برداشته و به غارت برده بود. عقاب برای ساعت‌ها او را مجبور کرده بود که زمین‌گیر شود. آمار خیره‌کننده دوازده نفر مراجعه به بیمارستان‌های این منطقه در سال، می‌توانید به وضوح خطر این عقاب‌ها را برای اهالی نشان دهد.

عقاب سر سفید

اما این عقاب‌های سرسفید، باعث رونق گردشگری در این منطقه شده است؛ سالانه عکاسان و گردشگران زیادی برای دیدن عقاب‌ها به انالاسکا می‌روند. محلی‌ها به آن‌ها کبوترهای بندر هلندی می‌گویند؛ چرا که معمولا اطراف بندر دیده می‌شوند. آن‌ها هرجایی که بتوانند برای خودشان و جوجه‌هایشان غذا پیدا کنند، خانه می‌سازند. زمانی که ماهی در دسترس نباشد، پرنده‌ها هر چیزی همانند، گوشت، قارچ، اردک، سنجاب، موش و باقی‌مانده غذای انسانی را می‌خورند. برای آمریکایی‌ها تبدیل شدن نماد ملی، به یک غارتگر بسیار سنگین است. 

مطالب مرتبط:

منبع amusingplanet

دیدگاه