ویژه برنامه روز ملی بزرگداشت فردوسی در ۲۳ شهرستان خراسان رضوی

فرناز رهبران رنجبر
فرناز رهبران رنجبر یکشنبه، ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۲۰:۱۰
ویژه برنامه روز ملی بزرگداشت فردوسی در ۲۳ شهرستان خراسان رضوی

به مناسبت بزرگداشت فردوسی در ۲۳ شهرستان خراسان رضوی برنامه‌هایی تدارک دیده شده است.

ابوالفضل مکرمی‌فر مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی گفت:

امسال در نظر داریم به پاسداشت روز ملی فردوسی اقدامات باشکوهی را برای ارج نهادن به مقام فردوسی برگزار کنیم که این برنامه‌ها شامل گلباران، اجرای ورزش باستانی در آرامگاه و سخنرانی استاندار، نقالی‌خوانی و شاهنامه‌خوانی و اجرای تئاتر زال، اجرای موسیقی سنتی و برای اولین بارتقدیر از استادکارانی که در ساخت آرامگاه همکاری داشته‌اند انجام خواهد شد.

در مراسمی که شامگاه ۲۵ اردیبهشت در آرامگاه فردوسی اجرا می‌شود، نورپردازی سه بعدی نیز انجام خواهد شد.

همچنین با برنامه‌ریزی‌های انجام شده، تشییع نمادین فردوسی و اجرای برنامه‌های فرهنگی از روستای پاژ زادگاه فردوسی به سوی آرامگاه صورت خواهد گرفت.

به گفته مکرمی‌فر این کاروان از دروازه رزان که تشییع فردوسی از آن انجام شده، به آرامگاه خواهند رفت.

در ۲۳ شهرستان خراسان رضوی برنامه‌های بزرگداشت فردوسی از جمله شاهنامه خوانی، نقالی خوانی، برگزار خواهد شد که از میان آن می‌توان نبرد ۱۲ رخ در روستای زیبد گناباد که محل وقوع یکی از نبردهای ذکر شده است را مثال زد.

اجرای مسابقه دوچرخه سواری از گلمکان به توس و برنامه‌های فرهنگی متناسب با بزرگداشت فردوسی ۱۵ اقامتگاه بومگردی از دیگر برنامه‌ها است.

وی با اشاره اعلام رونمایی از شاهنامه بایسنقری افزود:

هنوز پیگیر مسائل امنیتی و حفاظتی آن هستیم که آن را وارد کنیم، که البته به دلیل منحصر به فرد بودن آن انتقال آن بسیار دشوار است، و در حال حاضر رایزنی‌هایی را برای انتقال انجام دادیم امیدواریم امروز بتوانیم مسائل امنیتی آن را مرتفع کنیم. در صورتی که رونمایی از شاهنامه بایسنقری امکان پذیر نشد، شاهنامه طهماسبی منتقل و رونمایی خواهد شد.

از همه علاقه‌مندان به فردوسی و زبان و ادبیات فارسی دعوت می‌شود که در این مراسم حضور یابند.

به گفته او یکی از برنامه‌های جشن ملی بزرگداشت فردوسی، اجرای برنامه گروهی مشترک از کشورهای فارسی زبان است، این گروه متشکل از هنرمندان ایرانی، تاجیکی و افغانستانی بوده که به صورت مشترک برنامه اجرا خواهند کرد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی برگزاری نکودداشت پیشکسوت میراث‌فرهنگی و معماری خراسان دکتر یعقوب دانش دوست را از دیگر برنامه‌ها اعلام کرد و ادامه داد:

مراسم تقدیر از این پیشکوست که در طراحی باغ آرامگاه فردوسی نقش داشته است، ۲۶ اردیبهشت در موزه خراسان برگزار خواهد شد.

راه‌اندازی خانه شاهنامه در مناطق ۱۲ گانه شهرداری مشهد، افتتاح نمایشگاه هنری، اجرای دوتئاتر در برخی خیابان‌ها و برخی پارک‌های شهر، شاهنامه‌خوانی در مدارس، اجرای مسابقات کشتی با چوخه در منطقه ۱۲ و اجرای مسابقه تیم فوتسال هنرمندان به صورت نمادین در سالن شهدای شهرداری منطقه ۱۲ از دیگربرنامه‌هایی است که به مناسبت روز فردوسی قرار است انجام شود.

مطالب مرتبط:

دیدگاه