مجهز شدن اشیای ۲۵۱ موزه کشور به شناسه نرم افزاری

زلیخا رحمانیان
زلیخا رحمانیان یکشنبه، ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۱۵:۵۵
مجهز شدن اشیای ۲۵۱ موزه کشور به شناسه نرم افزاری

به جهت سهولت بازدید، اشیای ۲۵۱ موزه وابسته به میراث فرهنگی در سراسر کشور به شناسه نرم‌افزاری مجهز می‌شوند.

امسال به مناسبت روز جهانی موزه (۲۸ اردیبهشت) همه موزه‌ها رایگان خواهد بود، به‌علاوه در طول هفته میراث فرهنگی (۲۲ تا ۲۹ اردیبهشت)، گروه‌های دانش‌آموزی به‌طور رایگان از موزه‌ها بازدید می‌کنند.

معاون میراث فرهنگی کشور گفت:

اشیای ۲۵۱ موزه وابسته به میراث فرهنگی در سراسر کشور به جهت سهولت بازدید به شناسنامه نرم‌افزاری مجهز می‌شوند.

شعار جهانی امسال ایکوم (شورای بین‌المللی موزه‌ها) ارتباطات خلاق و نوین موزه‌ها با رویکرد و مخاطبان جدید است.بر همین مبنا با بهره‌گیری از امکانات نرم افزاری و ارتباطی، بیشتر آحاد جامعه به‌خصوص کودکان، با موزه‌ها به‌عنوان مکان‌های آموزشی، پژوهشی و نهادهای فرهنگی جامعه آشنا خواهند شد.

محمدحسن طالبیان در نشست خبری هفته میراث فرهنگی در محل این سازمان گفت:

استفاده از تکنولوژی برای جذب مخاطبان بیشتر و خدمات الکترونیکی در اولویت کاری سال ۹۷ما خواهد بود و امسال به بخش نرم افزاری موزه‌ها توجه ویژه خواهیم داشت.

معاون میراث فرهنگی گفت:

امسال هر ۵  روز یک موزه افتتاح خواهیم کرد در سال ۹۶به‌طور میانگین هر هفته یک موزه افتتاح کردیم.

وی اضافه کرد:

در سال ۹۷، اداره‌کل موزه‌ها برای تحقق با رویکرد انتقال فرهنگ برای رسیدن به توسعه پایدار به‌طور جدی با بخش خصوصی مشارکت می‌کند.

طالبیان تاکید کرد:

امسال ۱۰۰ نمایشگاه میراث فرهنگی در تهران و استان‌های مختلف برگزار می‌کنیم که موزه مادر یعنی موزه ملی در برپایی این نمایشگاه‌ها به سایر استان‌های ما کمک خواهد کرد.

مدیرکل موزه‌ها و اموال منقول تاریخی نیز در این نشست گفت:

در سال۹۶ با کره جنوبی، ارمنستان و فرانسه همکاری خوبی داشتیم، برگزاری موزه لوور در تهران تبعات سیاسی مثبتی داشت و جایگاه نظام موزه‌داری ما را در حد یک نقطه عطف بالا برد.

محمدرضا کارگر تاکید کرد:

به‌طور میانگین روزانه ۱۵ هزار نفر از نمایشگاه لوور بازدید کردند در حالی که در لوور فرانسه به‌عنوان یکی از مهم‌ترین موزه‌های جهان میانگین بازدید روزانه ۳۰ هزار نفر است و این نشان می‌دهد در صورت ایجاد ظرفیت مردم از رویدادهای فرهنگی استقبال می‌کنند.

موزه ایران باستان بعد از ۸۰ سال با استانداردهای جهانی بازسازی می‌شود.

کشور چین هدف خود را ساخت یک موزه برای هر ۲۵۰ هزار نفر اعلام کرده، در حالی که ایران از این عدد عبور کرده است و هم‌اکنون برای هر ۱۵۰ هزار نفر یک موزه دارد.

مدیرکل پایگاه‌های ملی و جهانی میراث فرهنگی هم در این نشست گفت:

هنگام شروع دولت تدبیر و امید، پایگاه‌های ملی میراث فرهنگی تعلیل شده بودند و کمتر از ۱۵ ثبت جهانی داشتیم. هم‌اکنون ۱۱۲ پایگاه ملی و جهانی ما فعال هستند.

نظری تصریح کرد:

امسال علاوه بر مرمت‌های مهم انجام شده در عالی قاپو، مسجد امام، حاکم نشین، ارگ بم و تخت سلیمان، پروژه‌های بسیاری در دست اقدام داریم.

وی بیان داشت:

تمرکز امسال اداره‌کل پایگاه‌های ملی و جهانی میراث فرهنگی، بر آموزش است و بر همین مبنا در تهران، هفت سمینار دانشگاهی برای ارتباط نسل‌های مختلف با میراث فرهنگی برگزار می‌کنیم.

مدیرکل حفاظت و مرمت میراث فرهنگی نیز گفت:

در سال۹۷ همه کسانی که در بناهای تاریخی قصد دخالت داشته باشند چه بخش دولتی و چه خصوصی باید به‌طور نظام‌مند، پرونده‌ها و مجوزهایی از اداره ما نظیر پرونده شهرداری دریافت کنند.

هادی احمدی افزود:

امسال سیستم آنلاین طراحی کردیم که تمام پرونده‌ها و پروژه‌های مرمت کشور به‌طور شفاف در دو سطح دسترسی مردم و مسئولان، تهیه شود.

وی تجلیل از پیشکسوتان و آموزش مردم در بافت‌های تاریخی را از اولویت‌های سال ۱۳۹۷ اداره‌کل حفاظت و مرمت میراث فرهنگی برشمرد.

مطالب مرتبط:

منبع ایرنا

دیدگاه