توسعه اقتصادی و گردشگری ایران و جمهوری آذربایجان

طیبه فلاحتی
طیبه فلاحتی یکشنبه، ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۳۰
توسعه اقتصادی و گردشگری ایران و جمهوری آذربایجان

از بیست و یکم اردیبهشت ماه فعالیت گمرکات آستارا، جلفا و بیله‌سوار ۲۴ ساعته شد.

جمهوری اسلامی ایران با جمهوری آذربایجان دارای چهارگذرگاه مرزی شامل شاه تختی پلدشت، جلفا، بیله سوار و آستارا است که این گمرکات نقش مهمی در توسعه و رونق اقتصادی و گردشگری دو کشور ایفا می‌کنند. دو کشور با وجود این چهار گذرگاه و بیش از ۷۶۰ کیلومتر مرز مشترک و دیگر قابلیت‌ها می‌توانند حجم مبادلات تجاری خود را به چندین برابر وضعیت فعلی ارتقاء بخشند.

براساس مصوبات کمیسیون‌های مشترک ایران و جمهوری آذربایجان فعالیت گمرکات آستارا، جلفا و بیله‌سواراز بیست و یکم اردیبهشت ماه ۲۴ ساعته شد. ۲۴ ساعته شدن فعالیت این سه گذرگاه مرزی نقش مهمی در توسعه اقتصادی و گردشگری دو کشور خواهد داشت.

اقبال بابایف مدیرکل فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات و توسعه گمرک جمهوری آذربایجان گفت:

با امضای پروتکلی که بیستم اردیبهشت در ایران صورت گرفت، مصوبه کمیسیون مشترک عملی شد و به این ترتیب فعالیت سه گذرگاه مرزی دو کشور ۲۴ ساعته شد.

ایشان  با اشاره به تاثیر فعالیت شبانه‌روزی این گمرکات در توسعه اقتصادی و همچنین اجرای طرح‌های مشترک هم‌چون دالان ریلی شمال - جنوب، پل مرزی و راه‌آهن رشت- آستارا افزود:

شبانه‌روزی شدن این گمرکات در رفت و آمد شهروندان جمهوری آذربایجان از مسیر بیله‌سوار - جلفا در خاک جمهوری اسلامی ایران به نخجوان که ما به این مسیر راه امید می‌گوییم هم موثر خواهد بود.

جواد جهانگیرزاده سفیر جمهوری اسلامی ایران در جمهوری آذربایجان هم با اشاره به اینکه فعالیت این گمرکات به دنبال پیشنهاد دوازدهمین کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی دو کشور در اسفند ماه سال ۱۳۹۶ در تهران و تصویب نهایی روسای جمهوری دو کشور در سفر فروردین ماه رئیس جمهور کشورمان به باکو ۲۴ ساعته شدند به تاثیرات این اقدام دو کشور پرداخت و گفت:

این تصمیم دو دولت علاوه بر تسهیل در رفت وآمد شهروندان دو کشور و توسعه گردشگری در رونق تجاری و توسعه تجارت از راههای زمینی دو طرف هم بسیار موثر خواهد بود.

وی تصریح کرد:

گمرک آستارا نه فقط در انتقال کالا به جمهوری آذربایجان بلکه در صادرات کالا از کشورمان به روسیه هم نقش مهمی دارد و گمرک بیله‌سوار هم در افزایش ظرفیت‌های صادرات کالا از استان‌های مختلف و همجوار به‌ویژه استان آذربایجان شرقی و اردبیل به جمهوری آذربایجان و سایر کشورها و گمرک جلفا در توسعه و رونق اقتصادی کشورمان با جمهوری خود مختار نخجوان بسیار تاثیر‌گذار است.

مطالب مرتبط:

دیدگاه