راهنمای سفر به کانتون تیچینو

تیچینو یکی از کانتون‌های کشور سوئیس است که به خاطر طبیعت منحصربه‌فرد، دره‌های بزرگ، باغ‌های سرسبز جنوبی، دریاچه‌ها و شهرهای آرام و همچنین نداشتن شهرهای بزرگ و شلوغ شهرت دارد.

کانتون تیچینو را بهتر بشناسید:

معرفی تیچینو

اطلاعات ضروری تیچینو

آب و هوای تیچینو

هزینه‌ های سفر به تیچینو

جاهای دیدنی تیچینو

معرفی تیچینو

چشم‌اندازی از تیچینو

عکس از وب‌سایت barnews.ch (عکاس: نامشخص)

سوئیس کشوری نسبتا کوچک محسوب می‌شود، با این وجود تقسیمات کشوری زیادی دارد که شامل ۲۶ کانتون (ایالت) می‌شود. این کشور به خاطر قرار گرفتن در دامنه‌ رشته کوه‌های آلپ و داشتن دریاچه‌های بی‌شمار شهرت دارد. این شرایط تقریبا برای هر ۲۶ کانتون آن صدق می‌کند. کانتون تیچینو که در بخش جنوبی این کشور قرار دارد نیز از این قاعده مستثنی نیست. 

اطلاعات ضروری تیچینو

زبان رسمی

 ایتالیایی

واحد پول

فرانک سوئیس

نوع برق شهری

۲۳۰ ولت، ۵۰ هرتز و دوشاخه‌های برق نوع J و C

دوشاخه نوع سی

دوشاخه نوع جی

شماره‌های اضطراری

پیش شماره کشور: ۴۱+

پلیس، آتش‌نشانی، اورژانس: ۱۱۲

جهت رانندگی

راست

فرودگاه بین‌المللی

(Zurich International Airport (ZRH

(Bern Airport (BRN

(Genève Aéroport (GVA

(Lugano Airport (LUG

آب و هوای تیچینو

تیچینو در سوئیس

عکس از وب‌سایت thecatandthepeacock.com (عکاس: نامشخص)

کشور سوئیس به خاطر داشتن آب و هوای آلپی شهرت دارد. کانتون تیچینو با وجود اینکه ویژگی‌های آب و هوایی منطقه‌ آلپ را حفظ کرده، اما از بقیه‌ مناطق سوئیس ملایم‌تر است. در این کانتون می‌توانید از روزهای آفتابی بیشتری لذت ببرید و به‌طور کلی با آب و هوای گرم‌تری روبه‌رو هستیم.

در سوئیس آلمانی زبان، به منطقه‌ تیچینو Sonnenstube، به‌معنای ایوان خورشید می‌گویند. دلیل این نامگذاری این است که کانتون تیچینو هرساله بیش از ۲۳۰۰ ساعت نور خورشید (در مقایسه با ۱۷۰۰ ساعت در زوریخ) دریافت می‌کند.  

هزینه‌ های سفر به تیچینو

هزینه‌ اقامت

LUGANODANTE - We like you تیچینو در سوئیس

عکس از booking (عکاس: نامشخص)

کانتون تیچینو از نظر هتلداری در جایگاه خوبی قرار دارد و می‌توان انواع‌ هتل های تیچینو، از تک ستاره تا هتل‌های لوکس و مجلل را در آن پیدا کرد. در کمال تعجب، میانگین قیمت انواع هتل ۱ ستاره از حداقل قیمت هتل‌های ۲ ستاره بسیار بیشتر است. بنابراین بهتر است در انتخاب هتل مورد نظر دقت بیشتری به خرج دهید.

هزینه‌ مواد خوراکی

رستوران‌ها و کافه‌های تیچینو

عکس از وب‌سایت open.prodir.com (عکاس: نامشخص)

اگر دوست دارید خودتان آشپزی کنید، بسته به اینکه به کدام سبک از غذای غربی یا آسیایی علاقه‌مند باشید، می‌توانید مواد غذایی مورد نیاز یک هفته‌تان را تهیه کنید.

هزینه‌ حمل و نقل

حمل و نقل عمومی در تیچینو

عکس از ویکی‌پدیا (عکاس: Walsall1955)

به‌طور کلی تاکسی در سوئیس گران است و توصیه می‌کنیم تا جایی که امکان دارد، از وسایل نقلیه عمومی مانند اتوبوس استفاده کنید.

جاهای دیدنی تیچینو

مونته سان سالواتوره (Monte San Salvatore)

مونته دی سالواتوره

اگرچه ارتفاع این کوه تنها ۹۱۲ متر است اما، مونته سان سالواتوره یکی از زیباترین و وسیع‌ترین چشم‌اندازهای تمام منطقه‌ آلپ را ارائه می‌دهد. در تصاویر دریاچه‌ لوگانو را می‌بینید که به‌طرز زیبایی با دامنه‌های شیب‌دار مملو از درختچه‌های مختلف پیوند خورده است.

به‌سمت دریاچه‌ و شهرک ساحلی کنار کوه که نگاه کنید، تعداد زیادی قله در افق خواهید دید که به زیبایی این محیط می‌افزایند. اگر دوست داشتید، می‌توانید به کوه مونته سان سالواتوره صعود کنید. با این وجود اغلب گردشگران ترجیح می‌دهند تا سوار بر تله کابین از دیدن مناظر دیدنی اطراف لذت ببرند.

تفرجگاه و پارک ساحلی لوگانو (Lugano's Lakeside Parks and Promenade)

تفرجگاه و پارک ساحلی لوگانو

پارک‌های سرسبز عظیم کنار دریاچه در انتهای شمالی لوگانو، مملو از درخت‌های گوناگون است که بر جای‌جای آن سایه افکنده‌اند. بنابراین تفرجگاه و پارک ساحلی لوگانو مکانی عالی برای پیک نیک و تفریح به‌همراه خانواده محسوب می‌شود. این خط ساحلی طولانی با پوششی از درختان مقدس و گیاهان گرمسیری و همچنین مجسمه‌های مدرن پر شده است. علاوه بر این‌ها تعدادی ساختمان قدیمی قرن هجدهمی هم ارزش تاریخی مناسبی به این ناحیه می‌دهد.

قلعه‌های بلینزونا (The Bellinzona Castles)

قلعه‌های بلینزونا

سه قلعه‌ بلینزونا که در فهرست آثار تحت نظارت میراث جهانی یونسکو قرار دارند، از دیگر جاهای دیدنی تیچینو هستند. این مجموعه متشکل از سه قلعه به نام‌های کسل‌گراند، مونته‌بلو و ساسو کوربارو است. قدیمی‌ترین قلعه کسل گراند است که روی یک قله‌ سنگی مشرف به یک دره و یک سری دیوار که از شهر قدیمی محافظت می‌کردند، قرار دارد.

ساسو کوربارو نیز مرتفع‌ترین قلعه از بین این سه بنا محسوب می‌شود. قدمت این بناها به که از نظر استراتژیک اهمیت بسیاری داشتند، به قرون وسطی باز می‌گردد. اگر به بناهای تاریخی و معماری‌های قرون‌وسطایی علاقه‌مند هستید، به‌هیچ‌وجه بازدید از این قلعه‌ها را از دست ندهید.

سنتووالی (Centovalli)

سنتووالی

سنتووالی (به‌معنای صد دره) نام یک دره و منطقه‌ شهری در  منطقه‌ لوکارنو در کانتون تیچینوی کشور سوئیس است. یکی از دیدنی‌ترین مسیرهای ریلی اروپا از این ناحیه عبور می‌کند. در طول هزاران سال برف‌های ذوب شده در ارتفاعات آلپ باعث پدید آمدن رودخانه‌ها و دره‌های عمیق شده است که تعداد فراوانی از این دست نقاط در منطقه‌ سنتووالی یافت می‌شود.

حال به این دره‌ها، پوشش سرسبز گیاهی را هم اضافه کنید تا بدانید با چه مقصد زیبایی روبه‌رو هستید. به‌طور کلی مسیرهای ریلی کشور سوئیس شهرتی جهانی دارند. مناظری که در طول این مسیرها مشاهده خواهید کرد، به حدی دیدنی هستند که حتما باید دست‌کم برای یک بار آن را تجربه کنید.

شهر قدیمی لوگانو (Lugano's Old Town)

شهر قدیمی لوگانو در سوئیس

عکس از وب‌سایت claireundgeorge.ch (عکاس: نامشخص)

شهر قدیمی لوگانو یا لوگنو از سه میدانی که تالار شهر را احاطه کرده‌اند، شروع به گسترش پیدا می‌کند. خیابان‌های این شهر با سنگ‌فرش‌های قدیمی پوشیده شده است و به‌خوبی حال و هوای قرون گذشته را تداعی می‌کنند. کلیسای جامع لوگانو و کلیسای سن لورنزو از جمله جاذبه‌های این شهر محسوب می‌شوند.

شهر اصلی متعلق به دوران رومی‌ها است، اما در قرن‌های سیزدهم و چهاردهم میلادی شروع به توسعه کرد و در قرن‌های هفدهم و هجدهم به‌شدت دستخوش تغییر شد.  خیابان‌های پرپیچ و خم این شهر قدیمی مکانی عالی برای قدم زدن و سفر در دل تاریخ و گذشته‌ این شهر هستند.

کلیسای سانتا ماریا دگلی آنجیولی (Santa Maria degli Angioli)

کلیسای سانتا ماریا دگلی آنجیولی در سوئیس

عکس از وب‌سایت ticinotopten.ch (عکاس: نامشخص)

کلیسای «سانتا ماریا دگلی آنجیولی» در واقع یک صومعه بود که بعدها به کلیسا تبدیل شد. این کلیسا رو‌به‌روی دریاچه‌ای در انتهای شیک‌ترین خیابان خرید لوگانو قرار دارد.

درون کلیسا می‌توانیم یکی از تاثیرگذارترین گنجینه‌های هنری کانتون تیچینو را پیدا کنیم. این گنجینه‌ ارزشمند یک دیوار بزرگ است که در قرن شانزدهم میلادی، توسط برناردینو لویینی، نقاش معروف ایتالیایی اهل لومباردی طراحی شده است.

گاندریا (Gandria)

گاندریا در تیچینوی سوئیس

عکس از وب‌سایت wowabouts.com (عکاس: نامشخص)

گاندریا روستایی در نزدیکی شهر لوگانو است که روی شیب‌های کوه مونته بری در ساحل شمالی  دریاچه لوگانو قرار دارد. معماری پلکانی این روستا، پس‌زمینه‌ کوه مونته بری و دریاچه‌ لوگانو، چشم‌اندازهایی را خلق کرده‌اند که کمتر جایی می‌توان نمونه‌ آن را پیدا کرد.

مرکز تاریخی محافظت شده در روستای گاندریا از طریق اتومبیل قابل دسترسی نیست، با این وجود همه ساله گردشگران زیادی را از سراسر جهان به خود جذب می‌کند. جاده‌ای موسوم به مسیر زیتون که از میان درختان پرتعداد زیتون عبور می‌کند، یکی از بهترین مسیرها برای دسترسی به این روستا است.

اگر به عکاسی و دیدن مکان‌های بسیار خاص علاقه‌مند هستید، به‌هیچ‌وجه بازدید از این مکان را از دست ندهید.

مونته بری (Monte Brè)

مونته بری در سوئیس

عکس از وب‌سایت myswitzerland.com (عکاس: نامشخص)

مونته بری کوهی کوچک در شرق شهر لوگانو است. این کوه که مشرف به خلیج لوگانو است، چشم اندازهای زیبایی را پیش روی گردشگران قرار می‌دهد. مسئولان شهری تعداد خط ریلی به سوی قله‌ کوه تعبیه کرده‌اند که می‌توان با استفاده از آن‌ها به‌راحتی از آن بالا رفته و برخی از زیباترین مناظر کانتون تیچینو را از نظر بگذرانید.

مونته بری آفتاب گیرترین کوه تمام سوئیس محسوب می‌شود که دلیل خوبی برای توضیح رشد فراوان رزهای کریسمس در این منطقه است. توصیه ما این است که برای مدتی روی قله‌ کوه توقف کرده و از تماشای محیط اطراف هنگام میل کردن غذا در یکی از دو رستوران آن لذت ببرید. ارتفاع مونته بری تنها ۹۲۵ متر است.

آزکونا (Ascona)

آزکونا

شهر آزکونا در بخش لوکارنو از ایالت تیچینوی کشور سوئییس قرار دارد. در طول زمان، شهر آزکونا از یک روستای کوچک ماهیگیری در کنار دریاچه‌ مگیوری به یکی از پرطرفدارترین مقصدهای گردشگری سوئیس تبدیل شده است. زمستان‌های این شهر کوتاه بوده و اغلب روزهای آن آفتابی است.

متاسفانه حضور گسترده‌ گردشگران باعث شده است تا برخی از بخش‌های روستا ظاهری مدرن به خود بگیرد، با این وجود هنوز هم می‌توان ترکیبی جذاب از معماری ایتالیایی و سوئیسی با تعدادی ساختمان قدیمی را در منطقه‌ بندری آن مشاهده کرد.

نویسنده: محبوبه رستمی

از کجا شروع کنیم

نقشه جاهای دیدنی، هتل‌ها و رستوران‌ها

map