دسرهایی که بدون چشیدنشان نباید روسیه را ترک کنید!

عادله حقیقت حسینی
عادله حقیقت حسینی شنبه، ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۲۰:۰۰
دسرهایی که بدون چشیدنشان نباید روسیه را ترک کنید!

دسرها در وعده‌های غذایی مردمان روسیه از اهمیت بسزایی برخوردار است؛ در این مقاله همراه ما باشید تا با معروف‌ترین دسرهای روسی آشنا شوید.

روسیه سرزمینی سرد است و بی‌شک مواد غذایی که در این منطقه برای وعده‌های غذایی استفاده می‌شود، بسیار مقوی هستند که این قضیه در مورد دسرها نیز صدق می‌کند. همیشه دسرها یکی از پرطرفدارترین بخش‌های غذایی برای مردم هر کشور محسوب می‌شوند و در روسیه نیز دسرهایی یافت می‌شود که دل و هوش شما را با خود خواهند برد. از آنجا که روسیه میزبان جام جهانی 2018 است و مسافرین بسیاری از جمله ایرانیان با تورهای متنوع روسیه به این کشور سفر می‌کنند، باید حتما از دسرهای این کشور امتحان کنند و سفر خود را شیرین‌تر نمایند؛ با ما همراه باشید تا با خوش‌طعم‌ترین و معروف‌ترین دسرهای روسیه آشنا شوید.

دسر روسیه

سالامی شکلات (Chocolate salami)

سالامی شکلات (Chocolate salami)

در زمان شوروی سابق، مردم آن با کمبود بعضی از مواد غذایی روبه‌رو بودند و این کمبود را باید با بعضی از غذاها برطرف می‌کردند. دسر سالامی شکلات، که به این واسطه وارد وعده‌های غذایی مردم روسیه شد، از ترکیب بیسکوییت، شیر، گردوی برشته شده، کاکائو، کره و شکر تهیه می‌شود. این دسر یخچالی بسیار ساده است و پس از ترکیب همه این مواد آن را با فویل یا پلاستیک رول کرده و به مدت یک شب در یخچال می‌گذارند و سپس برش داده و آماده سرو است. خوردن برش‌های این دسر و تکه‌های آجیلی که در آن وجود دارد، با یک نوشیدنی گرم بی‌نظیر است.

سیرنیکی (Syrniki)

سیرنیکی (Syrniki)

مردم روسیه دیوانه‌وار عاشق پنکیک‌هایی با نام سیرنیکی هستند که از پنیر کوارک تهیه می‌شود. مزه این پنیر تا حدودی شبیه به خامه ترش است. پس از ترکیب مواد اولیه، در روغن داغ سرخ شده و به همراه مربا، سس سیب، خامه ترش یا عسل سرو می‌شود. این پنکیک لذیذ و وسوسه‌انگیز هم در صبحانه سرو می‌شود و هم به عنوان دسری پرطرفدار.

کیک ناپلئونی (Napoleon cake)

کیک ناپلئونی (Napoleon cake)

شیرینی ناپلئونی از شیرینی‌های محبوب و معروف برای ما ایرانی‌ها است که به فرانسوی میل‌فوی (Mille-feuille) به معنای هزار برگ است. کیک ناپلئونی یک کیک کلاسیک روسی است که ترکیبات آن شباهت بسیاری به شیرینی ناپلئونی دارد و به زمان شوروی سابق بازمی‌گردد. برای تهیه این کیک از خمیری به نام خمیر هزارلا استفاده می‌شود و در میان لایه‌های آن از کرم کاستارد و گاهی به جای آن از خامه فرم گرفته، مربا و موادی مشابه استفاده می‌شود. روی این کیک با شکر، کاکائو، آجیل یا آیسینگ پوشیده می‌شود. این کیک اغلب در جشن‌های ملی تهیه می‌شود و روکش روی کیک به نوعی نماد برف روسیه است که بازدارنده ارتش فرانسه در این کشور بوده است.

کیک شیری پرنده (Bird’s milk cake)

کیک شیری پرنده (Bird’s milk cake)

ptichye moloko یک کیک شیرینی پرنده، یکی از فوق‌العاد‌ه‌ترین کیک‌ها در روسیه است که در سفر به این کشور باید حتما آن را امتحان کنید. این کیک ترکیبی از کیک اسفنجی و کاستارد کره‌ای زده شده است که بافت آن را نرم‌تر می‌کند. درست کردن این کیک احتیاج به تجربه بسیار دارد و باید مواد آن با دقت بسیار اندازه‌گیری و ترکیب شوند. تکه‌های کوچک این کیک را در قالب دسرهای تک نفره در شیرینی‌فروشی‌ها روسیه می‌توانید پیدا کنید.

چاک-چاک (Chak-chak)

چاک-چاک (Chak-chak)

چاک-چاک محبوب‌ترین دسر شرقی در سراسر روسیه است. این دسر دقیقا از ۳ نوع مواد تشکیل‌دهنده شامل آرد، تخم‌مرغ و عسل تهیه می‌شود. این خوراکی لذیذ از تکه‌های کوچک شکل‌گرفته‌ی خمیر تهیه و پس از پخت، آن را با شربت عسل می‌پوشانند. نتیجه‌ی نهایی، یک توده‌ی مخروطی شکل بزرگ و شیرین است که با دست آن را میل می‌کنند. این غذا به همان شیوه‌ای که ۱,۰۰۰ سال قبل توسط مردم عشایری اختراع شد، مصرف و تهیه می‌شود.

مدوویک (Medovik)

مدوویک (Medovik)

این کیک با ظاهر جذاب و هوس‌انگیزی که دارد، یکی از دسرهای معروف کشور روسیه است. برای تهیه‌ی این کیک لایه‌ای، از ۵ تا ۱۵ لایه‌ی نازک کیک استفاده می‌کنند و سپس بین لایه‌ها از شربت و انواع مغزها پر می‌شود و اجازه می‌دهند چند ساعتی بماند تا شربت کاملا به خورد کیک برود. نتیجه‌ی نهایی، کیکی لطیف و سبک و البته بسیار شیرین است که محال است به این راحتی بتوان از آن گذشت.

Varenye

Varenye

Varenye درواقع نوعی مربا است که از ترکیبات توت‌ها یا میوه‌های مختلف تهیه می‌شود که در کشورهای ناحیه بالکان و روسیه طرفدارن بسیاری دارد. اغلب این مربا را به همراه چای و به جای قند میل می‌کنند.

هانی کیک یا کیک عسل

هانی کیک یا کیک عسل

این کیک به ظاهر پیچیده، از لایه‌‌های کیک عسلی به همراه خامه تشکیل شده است. این لایه‌های نازک روی هم قرار می‌گیرند تا یک کیک بزرگ را بسازند. معمولا بین ۵ تا ۱۵ لایه روی هم قرار داده می‌شود و روی آن را با خرده‌های کیک یا آجیل می‌پوشانند. سپس کیک را تمام شب درون یخچال قرار می‌دهند تا خامه کاملا به خورد کیک برود. حالا کیک پف‌کرده و ترد شما آماده خوردن است.

شیرینی تولای زنجفیلی یا پریانیکی (pryanik)

شیرینی تولای زنجفیلی یا پریانیکی (pryanik)

شیرینی تولای زنجفیلی احتمالا مشهورترین شیرینی روسی است که وجود دارد. در اغلب مناطق این کشور pryanik، کوچک و گرد است و مزه‌ای نسبتا خشک دارد. اما در شهر تولا (۱۸۳ کیلومتری مسکو) شیرینی‌های مستطیلی شکل را با مواد تر، پُر و مانند اوایل سده‌ی ۱۸ به وسیله‌ی مواد قندی تزئین می‌کنند.

دسر روسیه

اگر به روسیه سفر کردید و از دسرهای لذیذ آن چشیدید، ما را حتما با تجربه خود آشنا کنید.

مطالب مرتبط:

دیدگاه