دریاچه یخ زده بایکال در قاب دوربین عکاس روسی

پویا جوانمرد
پویا جوانمرد شنبه، ۵ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۲۳:۰۰
دریاچه یخ زده بایکال در قاب دوربین عکاس روسی

دریاچه بایکال یکی از مشهورترین دریاچه‌های جهان است که در کشور روسیه قرار دارد. با فرا رسیدن فصل سرما و یخ زدن آب این دریاچه، چشم‌انداز زیبایی پدید می‌آید که سوژه یک عکاس روسی شده است.

دریاچه سحرآمیز بایکال در ناحیه سیبری شرقی در کشور روسیه واقع شده است و قدیمی‌ترین و عمیق‌ ترین دریاچه جهان به حساب می‌آید. دریاچه هلالی شکل بایکال حدود ۲۵ الی ۳۰ میلیون سال قبل در شکاف یک دره قدیمی، یعنی در مکانی که پوسته زمین به‌آرامی در حال کشیده شدن است، شکل گرفت. این دریاچه توسط ۳۰۰ رود مختلف تغذیه می‌شود. همچنین دریاچه بایکال دارای خط ساحلی به طول ۲۰۰۰ کیلومتر است که در نوع خود عددی باورنکردنی است.

در این ناحیه که زیبایی آن گویی شما را به دنیایی دیگر می‌برد، گردشگران می‌توانند از ساحل دریاچه چشم‌اندازهای خارق‌العاده‌ای را از کوه‌هایی که اطراف این دریاچه را فرا گرفته‌اند، مشاهده کنند.

دریاچه بایکال

در طول زمستان، دریاچه به‌طور کامل یخ می‌زند        عکس از: kristina makeeva

در عمق ۱۶۳۷ متری از این دریاچه، چیزی در حدود یک پنجم از منابع آب غیرمنجمد و شیرین جهان وجود دارد که در بیشتر نقاط دریاچه، این آب به میزان کافی خالص بوده و قابل آشامیدن است.

دریاچه بایکال به‌عنوان یک جواهر واقعی که روی تاج سیبری خودنمایی می‌کند، در سال ۱۹۹۶ به‌عنوان میراث جهانی یونسکو شناخته شد.

یک عکاس اهل مسکو به نام کریستینا مکیوا (Kristina makeeva) که از طرفداران سرسخت این ناحیه آرام است، در یک مجموعه از آثار عکاسی خود به نام «چیزهای جادویی ساده» (Simple magic things)، تلاش کرد که جادوی این دریاچه قدیمی را به تصویر بکشد. وی به‌طور خاص هنگامی که دریاچه به‌صورت یخ‌زده درمی‌آید، از آن عکاسی می‌کند.

دریاچه بایکال

ناحیه اطراف دریاچه به‌طرز باورنکردنی، چشم‌نواز است          عکس از: kristina makeeva

در این عکس‌ها شما می‌توانید حباب‌هایی را مشاهده کنید که به هنگام منجمد شدن اکسیژن برآمده از گیاهان در زیر دریاچه در زمان صعود به سطح دریاچه تشکیل شده‌اند. دریاچه بایکال یکی از زلال‌ترین دریاچه‌های جهان است به‌طوری که طی یخبندان زمستانی، زلالی و شفافیتی تا عمق ۴۰ متری را ارائه می‌دهد. این دریاچه همچنین زیست بوم هزاران گونه گیاهی و جانوری است که برخی از آن‌ها در هیچ جای دیگر دنیا یافت نمی‌شوند.

خانم کریستینا در مورد دریاچه گفته است:

دریاچه بایکال یکی از عجایب روسیه است. من هرگز منظره زیباتری از یخ را در جای دیگری از دنیا ندیدم. وقتی حباب‌های متان و اکسیژن ناشی از گیاهان یخ می‌زنند، یک مدل سه‌بعدی باورنکردنی از کیهان ایجاد می‌شود.

دریاچه بایکال

          کریستینا در این عکس، حباب‌های یخ زده در زیر سطح آب را به تصویر می‌کشد                         

برای کسانی که علاقه‌مند به بازدید از ناحیه اطراف دریاچه بایکال هستند، فعالیت‌های زیادی را می‌توان پیشنهاد داد. از جمله این فعالیت‌ها، می‌توان به پیاده‌روی، اردو زدن، کوهنوردی، راندن سورتمه‌‌سواری و ماهیگیری از سوراخ‌های یخ اشاره کرد. درمجموع می‌توان گفت که سفری به این منطقه از سیبری بدون شک یک تجربه فراموش‌نشدنی خواهد بود.

مطالب مرتبط:

منبع lonely planet

دیدگاه