راهنمای سفر به ملایر

ملایر یکی از شهرهای زیبای استان همدان است که طبیعت زیبایی دارد. پیش از سفر به ملایر با دیدنی‌ها، هتل‌ها، رستوران‌ها و هزینه‌های این سفر آشنا شوید.

شهر ملایر را بیشتر بشناسید:

معرفی ملایر

آب و هوای ملایر

اطلاعات ضروری ملایر

راهنمای سفر به ملایر

اقامت در ملایر

جاهای دیدنی ملایر

مراکز خرید ملایر

رستوران‌های ملایر

سوغات ملایر

معرفی ملایر

ملایر دومین شهر پرجمعیت استان همدان است. ملایری‌ها به زبان فارسی با گویش ملایری سخن می‌گویند. بخش زیادی از مردم لر یا لک هستند.

این شهر تاریخی، تابستان‌ها هوای خنک و دلپذیری دارد. وجود زمین‌های کشاورزی و درختان انگور از ویژگی‌های ملایر به شمار می‌رود.

در این شهر زیبا به شما خوش می‌گذرد؛ کافی است توقع هتل پنج ستاره نداشته باشید و از زیبایی‌های طبیعی آن لذت ببرید. فراموش نکنید با یک صندوق انگور و چند کیلو کشمش مرغوب از ملایر بازگردید.

آب‌و‌هوای ملایر

ملایر

ملایر در آغوش رشته کوه‌های زاگرس جا دارد. شهری کوهستانی است با آب‌و‌هوای معتدل کوهستانی. تابستان‌ها هوا معتدل است و زمستان‌ها سرد و پر از برف.

اطلاعات ضروری ملایر

کد ملایر: ۰۸۱

فاصله از تهران: ۳۹۲ کیلومتر

مدت سفر زمینی: ۴ ساعت و نیم

مدت سفر هوایی تا همدان: ۱ ساعت و ۱۵ دقیقه

مدت سفر با قطار: ۷ ساعت

راهنمای سفر به ملایر

ترمینال ملایر

عکس از همشهری آنلاین (عکاس: نامشخص)

مسیر سفر زمینی از تهران به ملایر از اتوبان تهران قم آغاز می‌شود. پس از گذشتن از اراک، وارد مسیر اراک به بروجرد می‌شوید. پیش از بروجرد، با گذشتن از توره راهی بروجرد خواهید شد. مسیر دیگری که می‌توانید انتخاب کنید، اتوبان ساوه – همدان است. پس از رسیدن به همدان راهی ملایر می‌شوید.

اتوبوس‌ها از پایانه جنوب حرکت می‌کنند. اتوبوس ملایر به تهران نیز مسافرانش را در پایانه جنوب پیاده خواهد کرد.

ملایر فرودگاه ندارد، اما اگر اصرار به سفر هوایی دارید، می‌توانید بلیط هواپیما به مقصد همدان تهیه کنید و از آنجا زمینی به ملایر بروید. با توجه به فاصله‌ ۸۷ کیلومتری همدان تا ملایر، پیشنهاد ما اتوبوس یا قطار است. 

قطار تهران به ملایر هفت ساعت در راه است. همچنین می‌توانید از خط آهن مشهد به ملایر بهره ببرید و از تهران این قطار را سوار شوید.

اقامت در ملایر

برای انتخاب هتل دست شما باز نیست و تعداد هتل های ملایر محدود است. بنابراین از میان گزینه‌های موجود یکی را باید انتخاب کنید. 

هتل‌های میان‌رده

هتل زند ملایر

هتل کریم خان زند دو ستاره است و دسترسی مناسبی به جاهای دیدنی ملایر دارد. 

هتل‌های ارزان

مهمان‌پذیر کارون در خیابان اراک و هتل سوئیت باران در شهرک ولی عصر اقامتگاه‌های ارزان اراک هستند. خانه‌ معلم ملایر برای فرهنگیان امکان اقامت ایجاد می‌کند.

جاهای دیدنی ملایر

سیفیه ملایر

یکی از جاذبه‌های گردشگری معروف و جذاب ملایر پارک جنگلی سیفیه یا باغ سیف الدوله است. این تفرجگاه ۱۰ هکتار وسعت دارد و ساختمان محل سکونت سیف الدوله و مسجد سیفیه را نیز در دل خود جا داده و بسیار تماشایی است.

خانه لطفعلیان ملایر

دریاچه مصنوعی کوثر،‌ مجموعه بام ملایر، خانه و موزه لطفعلیان، مسجد شیخ‌الملوک، جهان کوچک یا مینی ورلد ملایر و یخچال میرفتاح از جاهای دیدنی ملایر هستند.

اطراف ملایر دیدنی‌هایی دارد که مطمئنا ارزش زمان گذاشتن و بازدید را دارند. در ۲۰ کیلومتری ملایر ارگ یا آتش‌کده‌ نوشیجان را روی تپه‌ باستانی نوشیجان و در منطقه‌ شورکات پیدا می‌کنید که نخستین عبادتگاه آریایی‌ها بوده است.

تالاب کرد خورد یا آق گل، برج آرامگاه بابا حسین، قلعه پری، غار دره فراخ نزدیک روستای جوزان، قلعه باستانی انوج، نهانگاه یا غار کسب در روستای جوکار، برج خانقلی در شهر سامن، سد کلان و منطقه حفاظت‌شده لشگر بسیار تماشایی هستند.

تماشای مراسم شیره پزی در روستای مانیزان ملایر یکی از آن تجربه‌های فراموش‌نشدنی است.

مراکز خرید ملایر

بازار ملایر

عکس از گوگل‌مپ (عکاس: فرهاد صارمی)

بازار سرپوشیده‌ قدیمی ملایر ثبت ملی شده و دیدن آن واجب است. هم از بازار قاجاری بازدید می‌کنید و هم خرده ریز برای خودتان می‌خرید.

مرکز خریدهای مدرن و امروزی طرفداران خودشان را دارند. مرکز خریدهای تندیس، میلاد نور برای پاساژگردی و خرید مناسب هستند.

رستوران‌های ملایر

رستوران شقایق شاید معروف‌ترین رستوران ملایر باشد که خیلی‌ها از آن راضی بیرون آمده‌اند. رستوران سنتی کوهپایه در بام ملایر  قرار دارد. اگر گذرتان به پارک سیفیه افتاد، که ما پیشنهاد می‌کنیم بیفتد، رستوران سنتی کوهپایه را از دست ندهید. برخی از دیگر رستوران‌ های ملایر نظیر مجلل، ژابیز، ریحون و داریوش نیز غذاهای ایرانی سرو می‌کنند.

سوخاری کی‌اف‌سی ملایر، فسا فود ژاو و پیتزا شب با دکور قرمز رنگش برای دوست‌داران فست‌فود، پیتزا و سوخاری گزینه‌‌های خوبی هستند. فست فود هارپک و مادر خوب را هم در نظر داشته باشید.

فست فود ژاو ملایر

عکس از گوگل‌مپ (عکاس: نرگس محمدی)

کافه‌روها در سفر هم گوشه دنجی برای نوشیدن قهوه نیاز دارند. کافه قهوه‌ تلخ در بلوار ارم فضای دلچسبی دارد.

بستنی سنتی جلالی در خیابان سعدی پاتوق خوبی برای عصرانه و دسر پس از غذا است. بستنی سنتی را واقعا نباید از دست داد. در بستنی پاپایا علاوه بر بستنی، نوشیدنی‌های خنک هم سرو می‌شود.

سوغات ملایر

کلوچه سنتی ملایر

عکس از ایرنا (عکاس: نامشخص)

ملایر تاکستان‌های پربار فراوانی دارد. انگور، کشمش و شیره‌ انگور بهترین سوغاتی است که می‌توانید از ملایر بخرید. هرچه باشد ملایر از نظر تعداد تاکستان‌های انگورش رتبه‌ ششم دنیا را دارد. باسلق با شهد انگور و نشاسته تهیه می‌شود. گردو و عسل خوش‌مزه‌های دیگر این شهر هستند. کلوچه‌پزی سنتی پارمیدا را در خیابان اراک فراموش نکنید که کلوچه‌های تر و تازه‌ای به دست شما خواهد داد.

انگور ملایر روی شاخه‌ها

عکس از ایرنا (عکاس: نامشخص)

فرش دست‌باف و گیوه از صنایع دستی ملایر به شمار می‌روند. اما آنچه برجسته‌تر به‌نظر می‌رسد، صنعت تولید صنایع چوبی، مبل و منبت است. اگر زمان کافی و قصد خرید مبلمان دارید، می‌توانید از ملایر محصولات چوبی به قیمت مناسب تهیه کنید.

نویسنده: مهتاب خسروشاهی

از کجا شروع کنیم

در سفر به ملایر از کجا دیدن کنیم؟

نقشه جاهای دیدنی، هتل‌ها و رستوران‌ها

map