سرمایه گذاری های کلان در ساخت و توسعه فرودگاه ها

بهاره غنچه
بهاره غنچه پنجشنبه، ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۱۵
سرمایه گذاری های کلان در ساخت و توسعه فرودگاه ها

حدودا یک هزار میلیارد دلار در جهان صرف پروژه‌های ساخت و‌ ساز فرودگاه‌ها شده است. تا سال ۲۰۳۶ تعداد فرودگاه‌ها به یک هزار و ۹۵۳ تعداد در ۱۷۶ کشور جهان خواهد رسید و تعداد مسافران هوایی نیز به هفت میلیارد نفر افزایش خواهد یافت. 

در مناطق پرجمعيت و رو‌به‌رشد اقتصادی همانند آسيا، اقيانوسيه، خاورميانه و آفريقا ساخت فرودگاه‌های جديد بسيار سودآور است و سرمايه‌گذاری‌های کلانی برای ساخت فرودگاه‌های جديد در اين مناطق انجام می‌شود. ارزش کلی پروژه‌های ساخت و توسعه فرودگاه‌ها در جهان حدودا ۷۲۱ ميليارد دلار است و بيشترين ارزش‌ها متعلق به کشورهای چين با ارزش ۷۶ ميليارد دلار و آمريکا با ارزش ۹۰ ميليارد دلار است. ارزش پروژه‌های ساخت و‌ ساز فرودگاه‌ها در آسيا و اقيانوسيه ۲۹۱ ميليارد دلار و خاورميانه و آفريقا حدودا ۱۶۳ ميليارد دلار بوده است.

براساس گزارشات ارزش کلی پروژه‌های مرتبط به حمل و‌ نقل هوايی در خاورميانه به ۵۷ ميليارد دلار رسيده است. از اين رقم بيشترين سهم متعلق به عربستان سعودی و بعد از آن به ترتيب متعلق به امارات متحده عربی و کويت است. براساس گزارشات مرکز هوايی (CAPA) انتظار می‌رود حدود يک هزار ميليارد دلار در جهان صرف ساخت و‌ سازهای هوايی شود. از اين رقم حدود ۲۵۵ ميليارد دلار صرف ساخت پروژه‌های فرودگاهی جديد در جهان و ۸۴۵ ميليارد دلار صرف پروژه‌های ساخت و توسعه باندها و ترمينال‌های جديد فرودگاه‌ها می‌شود.

فرودگاه جدید

پروژه ساخت فرودگاه در پکن با ارزش ۱۲ ميليارد دلار در بالاترين جايگاه قرار دارد. اين فرودگاه در اکتبر سال ۲۰۱۹ افتتاح خواهد شد و ظرفيت بالقوه آن ۱۰۰ ميليون نفر است. اين فرودگاه هفت باند پرواز دارد. از ديگر فرودگاه‌های بين‌المللی در حال ساخت، فرودگاه چنگدو است که ۶ باند پرواز خواهد داشت. در سال ۲۰۳۶ ترافيک مسافر خطوط هوايی چين، چهار برابر افزايش خواهد داشت. چين به عنوان پرجمعيت‌ترين کشور جهان در حال حاضر ۲۰۷ فرودگاه دارد که پيش‌بينی می‌شود تا سال ۲۰۲۰ اين تعداد به ۲۶۰ فرودگاه افزايش يابد.

هند با صرف هزينه ۶۲ ميليارد دلار به دنبال ساخت و توسعه ۱۰۰ فرودگاه و افزايش ظرفيت جابه‌جايی يک ميليارد مسافر تا سال ۲۰۳۵ است. خطوط هوايی هند تا سال ۲۰۱۹ سومين کشور در پروازهای خارجی خواهد بود. يکی از فرودگاه‌های جديد اين کشور، فرودگاه نويدا است که در ۶۰ کيلومتری دهلی واقع شده است. اين فرودگاه تا سال ۲۰۲۱ شلوغ‌ترين فرودگاه هند خواهد بود و سالانه بيش از ۸۵ ميليون مسافر را جابه‌جا خواهد کرد. پيش‌بينی شده است پروژه فرودگاه بين‌المللی ناوی بمبئی تا دسامبر سال ۲۰۱۹ به اتمام برسد. اين فرودگاه در مرحله اول خود، ظرفيت ۱۰ ميليون مسافر، مرحله دوم ظرفيت ۲۵ ميليون مسافر و در مرحله سوم تا سال ۲۰۳۲ ظرفيت ۶۰ ميليون مسافر را در سال خواهد داشت.

تونس تا سال ۲۰۳۰ فرودگاهی بين‌المللی با استانداردهای جهانی با هزينه ۸۴۰ ميليون دلار خواهد ساخت. اين دهمين فرودگاه غيرنظامی در آفريقای شمالی خواهد بود. مصر با صرف هزينه ۱۸ ميليارد دلار سه فرودگاه جديد خواهد ساخت. انتظار می‌رود فرودگاه مرکزی تا سال ۲۰۱۹ و فرودگاه بين‌المللی ابولهول تا تابستان ۲۰۱۸ افتتاح شود. پيش‌بينی شده است فرودگاه بين‌المللی طائف در عربستان سعودی نيز در دسامبر ۲۰۲۰ افتتاح شود. اين کشور بزرگ حاشيه خليج‌فارس ۲۷ فرودگاه دارد و دولت آن برنامه‌ريزی کرده است تا چهار فرودگاه جديد نيز به اين رقم اضافه کند. فرودگاه بين‌المللی رياض تا سال ۲۰۱۹ ظرفيت مسافربری خود را به ۲۴ ميليون نفر در سال افزايش خواهد داد. عمان اوايل امسال فرودگاهی به ارزش یک ميليارد دلار افتتاح کرد که ربات‌ها در آن به مسافران خدمت‌رسانی می‌کنند و اميدوار است تا سال ۲۰۲۰ در ميان ۲۰ فرودگاه برتر جهان قرار گيرد. اين فرودگاه سه مرحله توسعه دارد. در مرحله اول ظرفيت مسافران ۲۴ ميليون، در مرحله دوم ظرفيت مسافران به ۳۶ و در مرحله آخر ظرفيت مسافران به ۴۸ ميليون خواهد رسيد. همچنين سه پروژه فرودگاه جديد در راس‌الحد، الدق و صحار در حال ساخت است.

بحرين در حال ساخت دومين فرودگاه بين‌المللی خود در يک جزيره مصنوعی است که یک ميليارد دلار ارزش دارد. انتظار می‌رود مرحله اول آن تا سال ۲۰۱۹ تکميل شود. ظرفيت مسافران از چهار ميليون به ۱۴ ميليون افزايش خواهد يافت. کويت نيز در حال ساخت فرودگاهی جديد با ارزش چهار ميليارد دلار است که سالانه ظرفيت ۲۵ ميليون مسافر را خواهد داشت. باند اين فرودگاه ۷۰۸ هزار مترمربع مساحت خواهد داشت که هر هواپيمايی حتی ايرباس (A۳۸۰) می‌تواند از آن استفاده کند. پيش‌بينی شده است ترافيک مسافران تا سال ۲۰۲۷ از ۲۳ ميليون نفر فراتر رود. ترمينال مسافربری چهار و الجزاير احتمالا تا اواسط سال ۲۰۱۸ تکميل شوند و فرودگاه بين‌المللی کويت نيز تا سال ۲۰۲۰ افتتاح خواهد شد.

ساخت پروژه‌های مرتبط به حمل‌و‌نقل هوايی در امارات متحده عربی رو‌به‌رشد است. پروژه ساخت فرودگاه بين‌المللی فجيره ارزشی معادل ۱۸۰ ميليون دلار دارد. فرودگاه بين‌المللی شارجه نيز با ساخت يک ترمينال جديد در سال ۲۰۱۹ و صرف هزينه ۴۱۰ ميليون دلار به دنبال توسعه ترافيک مسافربری خود است. مرحله اول در سال ۲۰۲۱ افتتاح خواهد شد و ظرفيت مسافران را به ۲۵ ميليون نفر افزايش خواهد داد. اتمام کل پروژه تا سال ۲۰۲۵ پيش‌بينی شده است و کل پروژه يک ميليارد درهم هزينه خواهد داشت.

ابوظبی در حال ساخت يک ترمينال بسيار بزرگ با هزينه ۱۰ ميليارد درهم و ظرفيت ۸۴ ميليون مسافر در سال است. اين پروژه تا اواخر سال ۲۰۱۹ به پايان خواهد رسيد. دبی قصد دارد دومين فرودگاه خود که بزرگ‌ترين فرودگاه جهان خواهد بود را با ظرفيت ۱۶۰ ميليون مسافر در سال بسازد. بخشی از سايت آن با مساحت ۱۴۰ کيلومترمربع قابليت حمل ۱۲ ميليون تن بار را خواهد داشت. دبی سه ميليارد دلار برای توسعه فرودگاه‌های خود بودجه درنظر گرفته است که پيش‌بينی می‌شود ظرفيت ۱۴۶ ميليون مسافر را تا سال ۲۰۲۵ خواهد داشت.

فرودگاه سوارنبومی بانکوک تا سال ۲۰۲۱ با صرف هزينه سه ميليارد دلار سومين ترمينال خود را می‌سازد. فرودگاه بين‌المللی اينچئون کره جنوبی برای ساخت دومين ترمينال خود چهار ميليارد دلار هزينه می‌کند. فرودگاه چانگی سنگاپور نيز ۹۵۰ ميليون دلار برای ساخت چهارمين ترمينال خود هزينه کرده است که تا اواخر امسال افتتاح خواهد شد. اين اولين فرودگاه جهان خواهد بود که از اسکنرهای پرتونگاری مقطعی استفاده خواهد کرد که به اين معناست ديگر نيازی نيست مسافران لپ‌تاپ‌های خود را از کيف برای اسکن کردن خارج کنند. اين ترمينال جديد ظرفيت مسافران را از ۶۶ به ۸۲ ميليون نفر افزايش می‌دهد. درحال حاضر اين کشور برای ساخت سومين باند و پنجمين ترمينال خود تا سال ۲۰۲۰ برنامه‌ريزی کرده است.

فرودگاه جدید

هنگ‌کنگ قصد دارد بخشی از دريای چين جنوبی را برای ساخت سومين باند فرودگاه خود با هزينه ۱۸ ميليارد دلار، پر کند. فرودگاه بين‌المللی هنگ‌کنگ تقريبا ۷۱ ميليون مسافر ظرفيت دارد. در ويتنام پروژ‌ه‌ای برای ساخت يک فرودگاه بين‌المللی بسيار بزرگ در حال انجام است که يکی از بزرگ‌ترين مسيرهای هوايی در جهان خواهد بود. لانگ‌تنه نسبت به تان‌سون‌نات در ويتنام بزرگ‌ترين فرودگاه کشور است که ظرفيت ۳۲ ميليون مسافر در سال را دارد. دولت اين کشور قصد دارد تا سال ۲۰۳۰ زمينه ساخت ۲۸ فرودگاه ديگر را فراهم کند. دو فرودگاه بين‌المللی جديد در پنوم‌پن و سيم‌ريپ کامبوج نيز در حال ساخت است. هزينه اين پروژه یک ميليارد دلار است. در اندونزی دولت به دنبال ساخت ۵۷ فرودگاه جديد است. مالزی نيز به دنبال توسعه يک ترمينال جديد در پنج سال آينده است. ظرفيت فرودگاه بين‌المللی کوالالامپور نيز افزايش خواهد يافت. فيليپين نيز در حال ساخت يک فرودگاه بين‌المللی در بولاکان است که منجر به کاهش ترافيک فرودگاه بين‌المللی نينونی آکويينو خواهد شد. اين پروژه ۵۰ ساله ۶ باند پرواز با ظرفيت مسافربری ۱۰۰ ميليون مسافر سالانه را خواهد داشت.

به جز دو پروژه بزرگ، پروژه‌های ساخت‌و‌ساز فرودگاهی ديگری در آينده نزديک در اروپا ديده نمی‌شود. فرودگاه جديد استانبول با ارزش ۱۰ ميليارد دلار، بزرگ‌ترين پروژه تاريخ ترکيه خواهد بود که امسال افتتاح خواهد شد. اين سومين فرودگاه ترکيه خواهد بود که دو باند پرواز خواهد داشت و تا سال ۲۰۲۸ به ۶ باند افزايش می‌يابد. با مساحت ۶۷ ميليون مترمربع اين فرودگاه بيشترين مساحت در جهان را خواهد داشت و سالانه ظرفيت آن ۹۰ ميليون نفر خواهد بود. انتظار می‌رود ترمينال جديد فرودگاه هيترو در لندن تا سال ۲۰۱۹ ظرفيت ۱۷ ميليون مسافر را داشته باشد. فرودگاه منچستر نيز با صرف هزينه یک ميليارد دلار، دو ترمينال خود را ۱۴۰ درصد گسترش خواهد داد و تا سال ۲۰۲۰ سالانه ظرفيت ۳۰ ميليون نفر را خواهد داشت. فرودگاه جديد برلين نيز در اکتبر ۲۰۲۰ افتتاح خواهد شد. تا سال ۲۰۴۰ ظرفيت ۵۵ ميليون مسافر را خواهد داشت. دو فرودگاه فعلی برلين، تگل و شونفلد در حال حاضر خسارت‌هايی ديده‌اند. فرودگاه جديد لهستان تا سال ۲۰۱۹ کامل می‌شود و گسترش آن تا سال ۲۰۲۷ ادامه خواهد داشت. باتوجه به افزايش مسافران، اين کشور به فرودگاهی با ظرفيت بالاتری نياز دارد. انتظار می‌رود اين فرودگاه جديد در ابتدا ظرفيت ۴۵ ميليون مسافر و در نهايت ۱۰۰ ميليون نفر ظرفيت داشته باشد. فرودگاه‌های لهستانی تا سال ۲۰۳۰ به ۹۴ ميليون ظرفيت خواهند رسيد. احتمالا در نروژ دو يا سه فرودگاه در ناحيه قطب شمالی ساخته شود. ۹۶۳ ميليون دلار هزينه ساخت اين فرودگاه‌ها خواهد شد.

فرودگاه بين‌المللی مکزيک تا سال ۲۰۲۰ ظرفيت ۶۸ ميليون مسافر را در سال خواهد داشت. اين فرودگاه به گونه‌ای طراحی می‌شود که آب باران را جمع‌آوری می‌کند و آن را بازيافت خواهد کرد و ساختمان آن ترکيبی از شيشه و فولاد خواهد بود. اين فرودگاه احتمالا جايگزين فرودگاه بنيتو جوارز با ظرفيت ۳۲ ميليون مسافر خواهد شد. فرودگاه بين‌المللی جديد کاستاريکا در سال ۲۰۲۷ افتتاح خواهد شد. انتظار می‌رود در سال اول ظرفيت هفت ميليون مسافر و تا آخر قرن ۲۱ به ظرفيت ۵۰ ميليون مسافر برسد. مرحله اول اين فرودگاه بين‌المللی در سال ۲۰۲۷ به اتمام خواهد رسيد. هزينه سه ميليارد دلاری پروژه از طريق اتحاديه خصوصی و دولتی تامين می‌شود. مرحله چهارم و نهايی اين فرودگاه تا سال ۲۰۴۷ کامل خواهد شد.

در آفريقا به دليل افزايش حجم مسافران، فرودگاه‌ها نيز در حال توسعه و گسترش هستند. چهار سال پيش آفريقا ۴۰ پروژه جديد فرودگاهی را آغاز کرد. آنگولا دو ميليارد و نيجريه يک ميليارد، طرابلس دو ميليارد، کيگالی ۶۵۰ ميليون و الجزاير ۹۵۲ ميليون دلار برای ساخت و توسعه فرودگاه‌های جديد هزينه کرده‌اند. لوساکا ۵۰۰ ميليون دلار صرف ساخت فرودگاه‌ها خواهد کرد. دولت تانزانيا نيز ۳۰۰ ميليون هزينه کرده است تا حمل‌و‌نقل هوايی خود را توسعه دهد. ترمينال جديد تانزانيا در ژوئن ۲۰۱۹ افتتاح خواهد شد. اين ترمينال سالانه ظرفيت ۶ ميليون مسافر را خواهد داشت. فرودگاه بين‌المللی بليز دايگ در داکار پايتخت سنگال، دو مرحله توسعه به ارزش ۵۶۰ ميليون دلار خواهد داشت. اين فرودگاه در سال اول ظرفيت سه ميليون مسافر را خواهد داشت و در مرحله دوم ظرفيت آن به ده ميليون خواهد رسيد. رواندا با صرف هزينه ۸۱۸ ميليون، ترافيک مسافربری فرودگاه بين‌المللی بوگسرا را افزايش می‌دهد. اولين مرحله ساخت و ساز تا ماه دسامبر ۲۰۱۸ به پايان می‌رسد و ظرفيت مسافربری آن به سالانه يک ميليون نفر افزايش خواهد يافت.

مطالب مرتبط:

منبع Traveldailynews

دیدگاه