کالینینگراد در یک نگاه

صدیقه شجاعی
صدیقه شجاعی شنبه، ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۱۶:۰۰
کالینینگراد در یک نگاه

کالینینگراد یکی از شهرهای روسیه است و تاریخ پر فراز و نشیبی دارد که در کنار جاذبه‌های متعدد و تاریخی می‌تواند اوقات خوشی را برای گردشگران رقم بزند.

کالینینگراد یکی از ۱۱ شهر میزبان جام جهانی 2018 روسیه است. که در تورهای جام جهانی 2018 یا تور روسیه به این شهر سفر خواهید کرد. بد نیست پیش از سفر، در یک نگاه این شهر را بشناسید.

کالینینگراد شهری بندری و مرکز استان کالینینگراد در روسیه است. این شهر بخشی جدا از خاک اصلی روسیه است که در میان لهستان و لیتوانی در ساحل دریای بالتیک قرار دارد. تاریخ برای غربی‌ترین منطقه روسیه و مرکز رهبری آن، که امروزه کالینینگراد نام دارد، از قرن ۱۳ میلادی یعنی در دوره‌ی امپراتور پرمیسل اوتاکار دوم آغاز شد. این منطقه که ۳۰۰ کیلومتر با خاک روسیه فاصله دارد، پس از جنگ جهانی دوم از آلمان گرفته شد؛ شهری که محل زندگی امانوئل کانت، فیلسوف بزرگ آلمانی بود. ناوگان بالتیک روسیه در بندر کالینینگراد قرار دارد.

کالینینگراد

در جنگ جهانی دوم، بمب‌افکن‌های بریتانیا این شهر را تقریبا نابود کردند. پس از تصرف شهر به دست نیروهای شوروی، در سال ۱۹۴۶ شهر به نام میخائیل کالینین نام‌گذاری شد. نام کهن آن به آلمانی «کونیگزبرگ» (به آلمانی: Königsberg) بود که معنای «کوهستان امپراتور» داشت. در دهه ۶۰ و ۷۰ میلادی، رهبران شوروی برای رهایی از گذشته آلمانی شهر، تصمیم به نابودی نه‌تنها بافت تاریخی شهر، بلکه نابودی قلعه‌ها گرفتند. این شهر اهمیت ویژه‌ای برای کشور روسیه دارد، چرا که تنها راه این کشور به سوی دریای بالتیک است و دوران جنگ سرد نیز اهمیت بسیار زیادی داشته است.

کالینینگراد

کهربا که از آن در ساخت وسایل تزئینی و جواهرات استفاده می‌شود، عمده‌ترین منبع طبیعی کالینینگراد به‌شمار می‌رود و امروز به یکی از صنایع مهم شهر تبدیل شده است. همچنین وجود لک‌لک‌های زیاد در این شهر باعث شده تا لک‌لک نیز به عنوان نماد دیگر این شهر محسوب شود

کالینینگراد ۲۲۳ کیلومتر مساحت و ۴۴۸,۵۴۸ (طبق آمار سال ۲۰۱۴) نفر جمعیت دارد. بهترین زمان سفر به این شهر در فصل تابستان یعنی در فاصله ماه‌های ژوئن تا آگوست است که دمای هوا حدود ۲۰ تا ۲۵ درجه می‌شود. دمای هوا در پاییز حدود ۱۰ تا ۱۵ درجه بوده و در مقایسه با روسیه، زمستان‌های خیلی سردی ندارد. با توجه به نزدیکی به دریای بالتیک، هوا خیلی شرجی است.

کالینینگراد

در این شهر اروپایی، دوچرخه وسیله عمده عبور و مرور محسوب می‌شود و همین باعث شده که آب و هوای این شهر بسیار پاک باشد. فرودگاه خرابوروفو کالینینگراد (Khrabrovo Airport) به ایران و بالعکس پرواز مستقیم ندارد، بنابراین برای سفر به این شهر می‌توان ابتدا به مسکو رفته سپس به شهر کالینینگراد سفر کرد.

از جاذبه‌های گردشگری کالینینگراد می‌توان به قلعه ۵ (Fort 5)، موزه دروازه فرایدلند (Friedland Gate Museum)، موزه اقیانوس جهان (World Ocean Museum)، موزه کهربا (Amber Museum)، کلیسای جامع کانت (Kant’s Cathedral) و کلیسای کونیگسبرگ اشاره کرد که باید در سفر به کالینینگراد از آن‌ها دیدن کنید.

مطالب مرتبط:

دیدگاه