بیمه مسافرتی ؛ راهنمای جامع انتخاب بیمه مناسب سفر

امید جعفری
امید جعفری پنجشنبه، ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۰۰
بیمه مسافرتی ؛ راهنمای جامع انتخاب بیمه مناسب سفر

بیمه مسافرتی یکی از ملزومات اصلی سفر است. همان‌طور که خانه و ماشین خودتان را بیمه می‌کنید، سفرتان را هم باید بیمه کنید؛ اما بیمه‌ای که متناسب با نیازهایتان باشد را چگونه می‌توانید پیدا کنید؟

دلیل ضرورت بیمه مسافرتی چیست؟ بیمه مسافرت هزینه‌های درمانی شما، غرامت وسایلی که در طول سفر دچار آسیب می‌شوند، هزینه بلیت هواپیمای کنسل شده و اگر کیف پول‌تان گم شده باشد، هزینه برگشت به خانه را پوشش می‌دهد. موارد گفته‌ شده، تنها بخشی از اهمیت داشتن بیمه مسافرت است، هرچند امیدواریم هیچ‌وقت نیازی به استفاده از آن نداشته باشید. توصیه‌ای که به همه مسافران می‌کنیم، این است که با وجود هزینه بالای بیمه، دست و دل‌شان نلرزد و به خاطر هرچند مدت کوتاهی که در سفر هستند، خودشان را بیمه مسافرت کنند.

همان‌طور که گفته شد، این بیمه هزینه درمان شما را در هر جای دنیا که باشید، تقبل می‌کند. اگر دوربین‌تان در جایی از دست‌تان بیفتد و بشکند، به‌جای غصه خوردن مطمئن باشید که بیمه تمام هزینه آن را پرداخت خواهد کرد. در جایی مانند مسکو که دزدی از گردشگران رواج دارد، لازم نیست حواس‌تان به کیف پول‌تان باشد؛ اطمینان داشته باشید که اگر دزدی به شما بزند، بیمه شما را حمایت می‌کند.

شما در خارج از کشور خودتان تحت بیمه درمانی هیچ کشوری نیستید و این به معنی هزینه‌های سنگین درمانی است

شما در خارج از کشور خودتان تحت بیمه درمانی هیچ کشوری نیستید و این به معنی هزینه‌های سنگین درمانی است. بودجه شما در سفر محدود است و نمی‌توانید از کارت اعتباری خودتان بیش ‌از اندازه استفاده کنید، بنابراین نیاز به اعتبار مطمئن‌تری برای تأمین مخارج درمان دارید. علاوه بر این دوست ندارید در یک سفر چندروزه که برای آرامش خودتان تدارک دیده‌اید، وسیله‌ای خراب، گم یا دزدیده شود و کل سفر دغدغه خرید دوباره آن را داشته باشید.

از آنجایی که بیمه مسافرت، قسمت پیچیده، مهم و اساسی هر سفری است، در این قسمت بیمه مسافرت را به صورت ساده برای شما تشریح خواهیم کرد تا در انتخاب بیمه مناسب سردرگم نباشید.

برنامه سفر عالی با بیمه

بیمه مسافرت

بیمه و سرمایه‌گذاری روی آن، زمانی که شرکت‌های بیمه‌کننده با استفاده از گزینه‌های مختلف می‌خواهند از شما پول بیشتری دریافت کنند، کاملا گیج‌کننده است. یکی از دلایلی که مردم از بیمه‌هایی مانند بیمه مسافرت پرهیز می‌کنند، هزینه زیادی است که شرکت‌ها در قبال بیمه چندروزه دریافت می‌کنند. خدمات بیمه برای مسافران بسیار زیاد است، اما شما باید هوشمندانه این کار را مدیریت کنید.

اولین گزینه‌ای که شما در بیمه مسافرت باید به آن دقت کنید، میزان پوشش مالی برای هزینه‌های درمان در طول سفر است. بیمه خوب باید شما را حدود صد هزار دلار بیمه درمانی کند. شرکت‌های بیمه دیگری هم وجود دارند که شما را تا سقف یک‌میلیون دلار بیمه درمانی می‌کنند، اما به نظر ما این بیمه برای مسافران با شرایط جسمانی عادی لازم نیست و همان بیمه صد هزار دلاری کافی است. پوشش مناسب بیمه باعث خواهد شد در صورت بروز حادثه، شما بتوانید از نیروهای متخصص در زمینه پزشکی کمک بگیرید و نگران خرج آن نباشید. اشتباه‌ترین کار در بیمه مسافرت این است که خدمات بیمه درمانی را کاهش دهید، برای مثال تا بیست هزار دلار. برای یک شکستگی ساده پا، شما این مبلغ را باید برای حداقل درمان پرداخت کنید؛ بنابراین، حداقل سقف خدمات صد هزار دلاری را برای بیمه درمانی انتخاب کنید.

بیمه مسافرتی

در بیمه‌های درمانی دقت داشته باشید که بیمه حمل و نقل و انتقال بیمار هزینه‌ای جداگانه دارد. این خدمات زمانی که شما در ناحیه‌ای آسیب‌دیده باشید که لازم است آمبولانس یا نیروهای درمانی اعزام شوند، به درد می‌خورد. اگر این قسمت هم در بیمه درمانی وجود دارد، انتخاب کنید. بیمه درمانی با هزینه‌های جانبی تا سقف سیصد هزار دلار بهترین گزینه انتخابی شما است.

بیمه انتقال بیمار، انتقال‌های بین کشوری را هم شامل می‌شود

بیمه انتقال بیمار، انتقال‌های بین کشوری را هم شامل می‌شود. اگر خدایی نکرده شما در کشور مقصد دچار آسیب‌دیدگی شده باشید و برای ادامه درمان لازم باشد که استراحت طولانی داشته باشید، باید بیمه هزینه انتقال شما به کشور خودتان را پرداخت کند. بیشتر بیمه‌های سفر این گزینه را در میان خدمات انتقال خودشان دارند، در غیر این صورت حتما از شرکت بیمه، در این مورد سؤال نمایید.

بیمه مسافرت خوب حتما باید شامل موارد زیر باشد

بیمه مسافرت

  • پوشش اکثر کشورها
  • پوشش وسایل الکترونیکی
  • پوشش آسیب جسمانی و بیماری‌های ناگهانی
  • ۲۴ ساعت سرویس اضطراری و کمک (لازم نباشد در صورت درخواست کمک از بیمه، ۲۴ ساعت منتظر بمانید و آن‌ها موظف هستند همان لحظه پاسخگو باشند)
  • هزینه وسایل دزدیده‌شده همانند موبایل، دوربین، جواهرات و غیره
  • پوشش و استرداد تمامی هزینه‌های هواپیما، هتل درصورتی که شما دچار بیماری شده باشید و از سفر بازمانده باشید یا حادثه‌ای ناگوار برای شما اتفاق افتاده باشد و نتوانید سفر خودتان را ادامه دهید
  • پوشش اضطراری تمامی هزینه‌های برگشت شما به خانه زمانی که مجبور باشید برگردید
  • امنیت مالی شما را در قبال ورشکستگی پشتیبان مالی‌تان تأمین کند

در مورد بیمه وسایل الکترونیکی باید افزود که بیمه هزینه پایه را به شما گزارش می‌کند. علاوه بر این بیمه پایه شما می‌توانید وسایل خودتان را بیمه‌های دیگری از قبیل بیمه صدمات بدنه و قطعات نمایید. بستگی به کشوری که می‌خواهید سفر کنید، هزینه این قسمت متغیر است و معمولا ۱۴۵ تا ۱۹۵ دلار است. اگر وسایل جانبی گران‌قیمت همراه با وسیله اصلی دارید، آن‌ها را هم در لیست بیمه قرار دهید.

از مواردی که بیمه شما آن را پوشش نمی‌دهد، آگاه باشید

بیمه مسافرت

بیمه معمولا حوادثی که در جریان برنامه‌های خطرناکی همانند پاراگلایدرسواری، تیراندازی و پریدن با طناب اتفاق بیفتد را پوشش نمی‌دهد

همان‌طور که در مورد مواردی که بیمه پوشش می‌دهد اطلاعات کسب کردید، در مورد آنچه بیمه مسئولیتی در قبال آن ندارد هم باید بدانید. بیمه معمولا حوادثی که در جریان برنامه‌های خطرناکی همانند پاراگلایدرسواری، تیراندازی و پریدن با طناب اتفاق بیفتد را پوشش نمی‌دهد. مگر اینکه قبلا هزینه‌ای برای آن داده باشید. بیشتر شرکت‌های بیمه، اگر در طول سفر با کسی تصادف کرده باشید، از شما پشتیبانی نخواهند کرد. این بیمه همان بیمه شخص ثالث در بیمه ماشین است.

اگر شما در حالت غیرعادی وسایل خودتان را گم کرده باشید، بیمه مسئولیتی در این قبال نخواهد داشت. در این مورد، باید گفت که هر شرکت بیمه‌ای برای خود، قوانین خاصی دارد که مربوط به اشتباهات فردی است. به زبان ساده می‌توان گفت:

اگر دلیل منطقی برای اتفاق پیش آمده نداشته باشید، بیمه شما را پوشش نخواهد داد. برای مراجعه‌های عمومی به دکتر جهت انجام آزمایش عمومی، شما بیمه‌ای نخواهید داشت. همچنین برای مواردی که خطای شخصی در آن دخیل است، بیمه هزینه‌ای نخواهد داد؛ مانند نیاز به انسولین بالا در اثر مصرف قند.

نقاط ضعف بیمه‌های مسافرتی، چیزی است که باید نگران آن باشید

بیمه مسافرت

حتی بهترین بیمه‌های مسافرتی هم نقاط ضعف مخصوص به خودشان را دارند. اغلب در تقابل مستقیم با شرکت‌های بیمه، انتظارات مسافران برآورده نمی‌شود و دل‌زده از شرکت بیمه خارج می‌شوند.

بیمه مسافرتی، بیمه تصادفات است

بیمه سلامتی و بهداشتی در مسافرت بیش از اینکه شما را از بیماری‌ها محافظت کند، در مواقع اضطراری به درد خواهد خورد و برای یک سرماخوردگی ساده باید از جیب خودتان خرج کنید. بیمه مسافرت، بیمه تصادفات است. این بیمه شما را در مواقع اضطراری یا برگشت به خانه خودتان، زمانی که دچار حادثه شده باشید، یاری می‌دهد. اگر دوست دارید که بیمه‌ای داشته باشید که در همه جای دنیا و هر زمان که بخواهید به درد شما بخورد، بهتر است از موارد دیگر استفاده کنید.

بیمه، پول وسیله‌ای که خودتان گم کرده باشید را به شما باز نمی‌گرداند، برای مثال اگر وسیله‌ای را در جایی از سفر خودتان جا گذاشته باشید و به خانه برگردید، بیمه مسئولیتی در قبال آن نخواهد داشت. اگر در آشوب‌های خیابانی کشوری که توسط کشور شما حکم تخلیه توریستی برایش صادر شده است، آسیب ببینید، بیمه هیچ کمکی به شما نخواهد کرد.

هرچه زودتر خودتان را بیمه کنید

بیمه مسافرت

شما نباید منتظر بمانید که سفری برایتان پیش بیاید و خودتان را بیمه مسافرت کنید. حتما همین حالا که این مطلب را می‌خوانید، به فکر بیمه مسافرتی باشید. ممکن است فردا صبح برای شما سفر اضطراری پیش بیاید و مجبور باشید زودتر خانه را ترک کنید، تکلیف بیمه چه خواهد شد؟ اگر در مسافرت ناگهانی، اتفاقی ناگوار برای شما پیش بیاید، تنها بیمه است که می‌تواند دست شما را بگیرد؛ یا قبل از سفرتان دکتر به شما خبر دهد که سفرتان را باید بنا بر مشکلات جسمانی لغو کنید، تنها بیمه است که پول شما را بازمی‌گرداند.

احتمال استفاده از بیمه برای هر مسافری شاید یک درصد باشد، ولی همین یک درصد می‌تواند آن‌چنان ناگوار باشد که تا مدت‌ها از اینکه خودتان را بیمه نکرده بودید، پشیمان باشید؛ مخصوصا اگر این اتفاق در کشوری غریبه و بدون پشتوانه آشنایان باشد.

همین امروز تصمیم بگیرید که خودتان را بیمه مسافرتی کنید.

بیمه سفر در ایران

شما در ایران همانند دیگر کشورها، می‌توانید به صورت انفرادی یا گروهی، بیمه دریافت کنید. برای دریافت بیمه خودتان می‌توانید حضوری به شرکت‌های ارائه‌دهنده بیمه مسافرتی مراجعه کنید یا به صورت اینترنتی این کار را انجام دهید. در بیمه‌های انفرادی فقط شخص حقوقی قادر خواهد بود به صورت آنلاین یا حضوری بیمه شود. برای این کار، مواردی مانند گذرنامه، مدت اقامت و مقصد سفر لازم است. برای بیمه‌های گروهی می‌بایست تور اقدامات لازم را انجام دهد.

خدمات بیمه‌های مسافرتی ایرانی در سفرهای خارجی

  • پرداخت تمامی هزینه‌های پزشکی و بستری در مراکز درمانی خارج از کشور به همراه هزینه‌های بستری، جراحی، دارو
  • هزینه برگرداندن بیمار به داخل ایران برای ادامه روند درمان، با استفاده از مناسب‌ترین وسیله حمل و نقلی
  • پرداخت هزینه‌های فوریتی دندانپزشکی همانند کشیدن دندان عفونت کرده
  • بازگرداندن جسد متوفی
  • هزینه بازگشت اضطراری به ایران، در صورت فوت ناگهانی یکی از اعضای خانواده
  • پرداخت هزینه سفر اضطراری یکی از اعضای خانواده برای رسیدگی به وضعیت مصدوم بیمه‌شده در خارج از کشور
  • ارسال دارو به آسیب‌دیده از داخل ایران
  • حواله‌های تضمین وجه نقد
  • جبران هزینه‌های ناشی از فقدان مدارک شخصی. نکته قابل‌توجه این است که برخی از بیمه‌های ایران، هزینه به دست آوردن مدارک گم شده به علت سهل‌انگاری شخصی را تا سقف قرارداد پرداخت می‌‌کند
  • پرداخت هزینه فقدان چمدان در اثر سهل‌انگاری شرکت هوایی
  • یافتن بار و ملزومات شخصی
  • پوشش تأخیر درحرکت مسافران، اگر حداقل ۶ ساعت تأخیر درروند حرکت مسافر باشد، هزینه‌های متقبل شده بر اساس سقف قرارداد پرداخت خواهد شد

نکاتی که باید در مورد بیمه شرکت‌های ایرانی بدانید

  • بیمه‌گذار می‌تواند در مدت اعتبار بیمه خودش به‌دفعات از کشور خارج شود و از بیمه استفاده کند. طولانی‌ترین مدتی که بیمه می‌تواند شما را حمایت کند، سه ماه متوالی یا ۹۲ روز است.
  • اعتبار بیمه‌نامه از زمان خروج از مرز آغاز می‌شود.
  • در صورت پایان اعتبار بیمه در هنگام سفر، امکان تمدید آن حین سفر وجود ندارد.
  • در صورت عدم استفاده از بیمه‌نامه تا ۶ ماه پس از تاریخ صدور، می‌توانید با در دست داشتن اصل بیمه‌نامه و گذرنامه، به واحد صادرکننده آن مراجعه و نسبت به فسخ بیمه مسافرتی اقدام نمایید.

قیمت بیمه‌های مسافرتی در ایران

قیمت بیمه‌های مسافرتی در ایران بستگی به مدت‌زمان مسافرت، سن بیمه‌گذار، سقف تعهدات بیمه‌های مسافرتی، مناطق قابل پوشش تفاوت دارد. برای مثال در مورد سقف تعهدات گفت که شرکت‌ها، بیمه‌نامه‌هایی با سقف تعهد ده هزار، پانزده هزار ،سی هزار یا پنجاه هزار یورو دارند و هزینه‌های بیشتر از این مقدار را قبول نمی‌کنند.

نحوه دریافت خسارت بیمه مسافتی چگونه است؟

به مدت ۷ روز از زمان وقوع حادثه، وقت دارید تا به بیمه در مورد شرح مختصر واقعه اطلاع دهید. خسارت‌های وارده پس از بررسی‌های لازم توسط کارشناسان بیمه ظرف مدت ۳۰ روز برای شما قابل پرداخت خواهد بود. مدارک موردنیاز جهت دریافت غرامت، بیمه‌نامه، کپی صفحه اول شناسنامه، کپی پاسپورت از صفحات ورود و خروج به کشور در سفر مربوطه، اصل رسید هزینه‌های انجام‌شده و فرم اطلاعات خسارت در نزد شرکت مرتبط است.

مطالب مرتبط:

منبع nomadicmatt

دیدگاه