برگزاری ششمین جشنواره گردشگری سفر به توران

فرناز رهبران رنجبر | دوشنبه, ۲۰ فروردین ۹۷ ساعت ۱۷:۵۰

ششمین جشنواره گردشگری سفر به توران در روزهای ۳۰ و ۳۱ فروردین بنا به گفته ئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان شاهرود برپا می‌شود.

حمیدرضا حسنی رئیس اداره میراث فرهنگی شاهرود امروز دوشنبه ۲۰ فروردین، گفت:

ششمین جشنواره گردشگری سفر به توران در بخش بیارجمند، روستای هدف گردشگری رضاآباد در روزهای پایانی فروردین ماه امسال برگزار می‌شود.

وی ادامه داد:

این جشنواره با هدف معرفی ظرفيت‌های بخش بيارجمند و روستای هدف گردشگری رضاآباد، افزایش شادابی و نشاط در مردم و گردشگران و جذب گردشگر برگزار می‌شود.

رئیس اداره میراث فرهنگی شاهرود اضافه کرد:

رصد ستارگان، آفرود، شترسواری، برپایی سیاه چادر عشایری، اقامت در اقامتگاه‌های بوم‌گردی، اجرای موسیقی و آیین‌های محلی، عرضه صنایع‌‌دستی و سوغات، بازدید از زیست‌کره توران و روستای هدف گردشگری رضاآباد از جمله برنامه‌های این جشنواره دو روزه است.

اوضمن اشاره به اینکه توران، بزرگترين منطقه تحت حفاظت سازمان محيط زيست كشور است، بیان کرد:

این منطقه از نظر پوشش گياهی از تنوّع بالايی برخوردار است و در ميان گونه‌های جانوری آن برخی از نادرترين گونه‌ها مانند يوزپلنگ آسيايی، گورخر ايرانی و پرندگانی چون زاغ بور و هوبره ديده می‌شود.

حسنی عنوان کرد:

در مجموعه روستاهای این منطقه طوایف و ایلات مختلفی سکنی دارند و بافت گلیم، توبره، پلاس، سوزن‌دوزی و تهیه البسه محلی از جمله صنایع دستی مردم این منطقه است.

روستای عشایرنشین رضاآباد از توابع بخش بیارجمند شهرستان شاهرود در ۲۴۰ کیلومتری جنوب شرقی شاهرود و ۱۲۰ کیلومتری جنوب شرقی بیارجمند قرار دارد. تپه‌های ماسه‌ای، سیاه‌چادر عشایری و نقوش بافته‌های زنان ایل از جاذبه‌های مهم این منطقه است.

زیست‌کره توران در قسمت جنوبی جاده تهران-مشهد و در قسمت شمال شرقی دشت كوير واقع شده و با بیش از یک میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار وسعت دومین ذخیره‌گاه زیست‌کره جهان از نظر مساحت به حساب می‌آید که شامل سه قسمت پارك ملی، پناهگاه حيات وحش و منطقه حفاظت است.

مطالب مرتبط:

دیدگاه