نجات یک گونه گیاهی کمیاب از خطر انقراض

زینب موحدی
زینب موحدی دوشنبه، ۲۰ فروردین ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۱۵
نجات یک گونه گیاهی کمیاب از خطر انقراض

به نظر می‌رسد که بالاخره، زندگی در دره‌ی مرگ جوانه زد و گل کمیابی که فقط در دره‌ی مرگ می‌روید، از خطر انقراض رهایی یافت.

علی‌رغم بدنامی پارک ملی دره‌ی مرگ (Death Valley) واقع در كویر «موهاوی» (Mojave desert: موجاوه یا موخاوه) که در جنوب غربی ایالات متحده‌ی آمریکا است، در خصوص خشک و خشن بودن آن سرزمین، ولی این دره در واقع تنها جایی است كه می‌توانید گل وحشی خاصی را ببینید كه تقریبا در معرض نابودی کامل قرار گرفته بود.

در نتیجه‌ی اجرای برنامه‌های حفاظتی پارک ملی دره‌ی مرگ، سرویس ماهی‌ها و حیات وحش ایالات متحده و اداره‌ی مدیریت زمین‌ها، دره‌ی یورکا (Eureka Valley) که در سال ۱۹۷۸ در لیست مناطق در معرض خطر قرار گرفته بود، از خطر انقراض نجات پیدا کرد.

این گل کمیاب تنها در تپه‌های دور افتاده‌ی دره‌ی یورکا رشد می‌کند و نامگذاری این دره به عنوان «منطقه‌ی حیات وحش» توسط قانون ارگانیک و قانون حیات وحش باعث شد که شرایط لازم برای رشد آن بدون دخالت انسانی مهیا شود. تپه‌های یورکا پیش از آن که در محدوده‌ی پارک ملی دره‌ی مرگ قرار بگیرند، مکان پر رفت و آمدی برای خودروهای آفرود بود که تاثیرات خطرناک بی‌سابقه‌ای روی جمعیت گیاهان منطقه داشت.

این گیاه شب-گل-ده دارای گلبرگ‌های سفیدی است که بعد از آن‌که به طور کامل رسید، به رنگ صورتی درمی‌آید و می‌تواند تا دو و نیم فوت رشد کند.

البته، مردم هنوز هم می‌توانند زمانی که برای بازدید از آن‌ها می‌روند، گل‌های زیبای آن را ببینند. این پارک تلاش زیادی انجام می‌دهد تا به بازدید کنندگان اطلاعاتی در مورد گیاهان دره‌ی مرگ و چگونگی لذت بردن از تماشای گل‌ها، بدون آسیب رساندن به آن‌ها بیاموزد؛ مانند چادر نزدن در فاصله‌ی خیلی کم به گیاهان و این که فقط در مناطق و جاده‌های از پیش تعیین شده رانندگی یا ماشین خود را پارک کنند.

علاوه بر فعالیت‌های حفاظتی که در خصوص گل پامچال شب انجام می‌شود، اقدامات مشابهی توسط پارک ملی دره‌ی مرگ در حال انجام است تا علف‌های دریایی دره‌ی یورکا را از فهرست «در معرض خطر» خارج کرده و به فهرست «در معرض نابودی» وارد کند.

مطالب مرتبط:

دیدگاه