ده پروژه برتر دبی تا سال ۲۰۲۰

امید جعفری
امید جعفری پنجشنبه، ۶ اردیبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۰۰
ده پروژه برتر دبی تا سال ۲۰۲۰

دبی تا سال ۲۰۲۰ هم‌زمان با زمان برگزاری نمایشگاه ملی دبی، شاهد تغییرات شگفت در مورد سازه‌های معماری خواهد بود. در ادامه با ده مورد از این سازه‌ها آشنا شوید.

دولت امارات متحده عربی، در راستای برنامه‌های توسعه دبی به‌عنوان یکی از قطب‌های گردشگری، با شرکت‌های بزرگی دست به همکاری زده است تا بتواند دبی را تبدیل به یکی از قطب‌های گردشگری خاورمیانه کند. یکی از جدیدترین پروژه‌های در حال‌توسعه در دبی، پروژه مجموعه آل مازار است که در نمایشگاه بین‌المللی دبی از آن پرده برداشته خواهد شد.

ارزش مالی پروژه‌هایی همانند جزیره دریای آبی، خلیج هاربر (Creek Harbor)، کانال آبی دبی (Dubai Water Canal) و پارک‌های دبی چندین یک میلیارد است. تمامی این پروژه‌ها برای رونمایی در نمایشگاه ۲۰۲۰ آماده‌سازی و افتتاح خواهند شد. در ادامه به ده مورد از بزرگ‌ترین پروژه‌های در حال‌توسعه در دبی اشاره خواهیم کرد.

۱. موزه آینده (Museum of the Future)

موزه اینده دبی

شیخ حمودا بن محمد بن رشید آل مکتوم، رئیس شورای اجرایی دبی و همچنین رئیس هیئت‌امنای موزه آینده، دستورالعمل‌های اجرایی و مالی برای تکمیل سریع‌تر این پروژه به‌عنوان منبع الهام و نوآوری برای سایر سازه‌ها، داده است. این پروژه در سال ۲۰۱۰ در نزدیکی منطقه خیابان برج‌های امارات (Emirates Towers) و جاده شیخ زاید (Sheikh Zayed) ساخته و در حال تکمیل است. پیش‌بینی شده است که این پروژه در سال ۲۰۱۷ به پایان برسد. این سازه به بازدیدکنندگان امکان تعامل با آینده را در سازه‌ای که فراتر از زمان خودش در جهان محسوب می‌شود، می‌دهد. در این موزه اجلاس‌های بین‌المللی علمی، دوره‌های پیشرفته و کارگاه‌های تخصصی در زمینه طراحی و نوآوری‌هایی که جدیدترین یافته‌های علمی، نگرش‌ها و طرح‌های نظری و عملی را پوشش می‌دهند، برگزار خواهد شد.

۲. جزیره آب‌های آبی (Bluewaters Island)

جزیره ابی دبی

این چرخ فلک بزرگ‌ترین نمونه مشابه در جهان است

پروژه جزیره آب‌های آبی با نصب بزرگ‌ترین چرخ فلک با نام چشم دبی (Dubai Eye) آغاز شد. این چرخ فلک بزرگ‌ترین نمونه مشابه در جهان است. مبلغ چهارصد و هفتاد و پنج میلیون درهم برای این پروژه در نظر گرفته شده است. این پارک دارای راه‌های دسترسی به سایر نقاط دیدنی است. در کنار این چرخ فلک پروژه‌های کوچکی همانند مجتمع‌های مسکونی، مهمانسراها و امکانات سرگرمی دیگر هم احداث خواهد شد. هتلی که در کنار این مجموعه قرار دارد، پنج ستاره است که امکان اقامت به گردشگران را در این نقطه تسهیل کرده است. پیش‌بینی‌های انجام‌شده نشان می‌دهد که سالانه حدود سه میلیون نفر از این مرکز دیدن کنند. جزیره در کنار آب‌های جمیرا واقع‌شده است.

۳. قاب دبی (Dubai Frame)

قاب دبی

مشخصات ساختاری این سازه به این صورت است: ۱۵۰ متر ارتفاع و ۹۳ متر طول که یک قاب خالی عکس را شامل می‌شود

شهرداری دبی قصد دارد که قاب دبی را تبدیل به اولین مقصد گردشگری و توریستی جهان کند. در گفتگویی که حسن ناصرلوتاه انجام داده است، اشاره کرده که قصد داریم این قاب به جاذبه شماره یک دنیا شود. محل قرارگیری این قاب پارک زابل (Zabeel Park) است که از یک‌سو نما به دبی در حال پیشرفت و از یک سمت نما به دبی قدیم را به چشم جهانگردان ارائه می‌دهد. مشخصات ساختاری این سازه به این صورت است: ۱۵۰ متر ارتفاع و ۹۳ متر طول که یک قاب خالی عکس را شامل می‌شود. از یک‌سو می‌توان دبی جدید و در حال پیشرفت که شامل برج‌های دبی و برج خلیفه را دید و از سمت دیگر محله‌های قدیمی دبی همانند دیرا، ام هاراره و کرامه را مشاهده کرد.

۴. خلیج هاربر (Creek Harbour)

خلیج هاربر

موسسه امار (Emaar) ساختن و تکمیل قسمتی از این پروژه که شامل بزرگ‌ترین برج‌های دوقلو در جهان است را برعهده گرفته‌اند. محل قرارگیری این سازه سه برابر وسعت منطقه مرکزی دبی است و در کنار خلیج و رأس الخور واقع شده است. این مجتمع شامل هشت میلیون فوت مربع فضای تجاری، نه هزار و سی واحد مسکونی، ۲۲ هتل با ۴۴۰۰۰ اتاق خواهد بود. فاز اولیه خلیج دبی که شامل شش برج بوده رونمایی شده، ولی جزییات دقیقی از برج‌های دوقلو منتشر نشده است.

۵. کانال آبی دبی (Dubai Water Canal)

کانال ابی دبی

اداره راه و حمل ‌و نقل دبی، خبر تکمیل سی و سه درصدی این پروژه دو میلیارد دلاری را تائید کرده است. این پروژه از سه جاده اصلی دبی، به‌ترتیب آل واصل، حمیرا و شیخ زاید عبور می‌کند که تمامی پل‌های این مسیرها باید زیرسازی و روسازی شده باشند. نکته جالبی که در مورد این کانال‌ها وجود دارد، انجام هم‌زمان عملیات ساخت در یک نقطه و عملیات پیش‌سازی در نقطه دیگر است که به سرعت بخشیدن در تکمیل این مسیر کمک فراوانی کرده است. طول این آب راه یا کانال حدود سه کیلومتر است و از سال ۲۰۱۳ شروع به ساخت کرده است، وسعت این کانال در حدود هشتاد در صد و بیست متر هست که بندر تجاری را به دریایی خلیج‌فارس اتصال می‌دهد.

۶. پارک موضوعی دبی (Dubai theme parks)

پارک ابی دبی

خبر تکمیل هفده درصدی محل‌های استراحتی و اماکن این شهربازی و همچنین تکمیل چهل درصدی وسایل تفریحی و عملیات مهندسی تائید شده است. این پارک شامل سه پارک کوچک است که هرکدام از آن‌ها تا سال ۲۰۲۰ به‌صورت کامل افتتاح خواهند شد. از جمله این پارک‌ها به پارک بالیوود که مختص به اجرا برنامه‌های سینمای هند و همچنین پارک قهرمانان مخصوص بچه‌های ۲ تا ۱۲ ساله است، می‌توان اشاره کرد.

۷. جزیره دیرا (Deira Island)

جزیره دیرا دبی

وسعت این سازه دریایی به هزار و ششصد هکتار می‌رسد

شرکت نخیل مزایده ساخت‌وساز این پروژه را برنده شد و از همان زمان شروع به ساخت‌وساز آن کرده است. این سازه هم‌اکنون با همکاری شرکت‌های خارجی از جمله شرکتی از اسپانیا در حال ادامه است. وسعت این سازه دریایی به هزار و ششصد هکتار می‌رسد که در حدود هفتصد و پنجاه خانه در آن قرار خواهد گرفت. همچنین چهل کیلومتر خط ساحلی را به خط ساحلی دبی اضافه خواهد کرد. سه هکتار از این فضا برای هتل‌سازی؛ چهارصد و بیست و چهار هکتار برای ساخت‌وسازهای متفرقه استفاده خواهد شد. شرکت سازنده در نظر دارد یک بازار به سبک عربی که شامل هزار و چهارصد مغازه خرده‌فروشی باشد را در این مکان تاسیس کند. از دیگر امکانات در نظر گرفته‌شده در این محل می‌توان به فروشگاه‌های بزرگ زنجیره‌ای و رستوران‌ها اشاره کرد. همچنین امفی تئاتری با گنجایش سی هزار نفر، دریاچه‌ای برای اسکان کشتی‌های تفریحی و امکانات تفریحی دیگر در این جزیره ساخته خواهد شد.

۸. شهر بن رشید آل مکتوم (MBR City)

شهر بن رشید آل مکتوم

شهر بن رشید یکی از پروژه‌هایی است که میدان صبحا (Meydan Sobha)، عهده‌دار ساخت آن شده است. این پروژه در دو فاز جداگانه ساخته می‌شود. این پروژه شامل ۸٫۸ کیلومتر مسیر دوچرخه‌سواری به‌سرعت در حال رشد و توسعه است. در حال حاضر بیش از چهار هزار کارگر در این محل مشغول به کار هستند که در تخمین‌های پایان کار، این تعداد به هفت هزار نفر خواهد رسید. این شهر شامل چهارده کیلومتر خط ساحلی مصنوعی است که بزرگ‌ترین ساحل مصنوعی جهان به‌حساب می‌آید، همچنین هزار و صد هکتار تالاب در این منطقه به‌صورت مصنوعی ایجاد خواهد شد. این پروژه همراه با تکمیل تمامی مراحل مسکونی تا سال ۲۰۲۰، قابل سکونت و استفاده خواهد بود.

۹. شهر علاءالدین (Aladdin City)

شهر الدین دبی

شهرداری دبی با الهام گرفتن از داستان‌های علاءالدین و سندباد در حال تکمیل پروژه شهر علاءالدین است. عبدالله محمد رفیع، معاون مدیر مهندسی وزارت امور خارجه و برنامه‌ریزی امارات در مصاحبه‌ای گفته این پروژه یکی از بزرگ‌ترین و بی‌نظیرترین سازه‌های دنیا است که برای ساخت آن باید با مهندسان، مؤسسات دولتی دیگر در دبی و سایر نقاط دنیا همکاری داشت.

حسین ناصر لوتا مدیرکل شهرداری، افزود این پروژه از سال ۲۰۱۸ شروع خواهد شد و تمام بودجه آن به‌صورت کامل تأمین شده است. پروژه شهر علاءالدین شامل سه برج است که به‌وسیله یک سطح متحرک به یکدیگر وصل هستند.

۱۰. ساحل المنظور (Al Mamzar Beachfront)

ساحل المنظور

دو کارگزار اماراتی آمار و شهرداری دبی، مشترکا دست به احداث ساحل المنظر خواهند زد. این پروژه در حدود نه میلیون فوت مربع است و چهار هزار واحد مسکونی، سیصد اتاق، دویست و پنجاه هزار مترمربع امکانات رفاهی و تجاری و ۵٫۳ کیلومتر راه‌آهن دارد. طراحی این پروژه به پایان رسیده و همه چیز برای ساختن آن آماده است.

مطالب مرتبط:

منبع emirates247

دیدگاه